Epistulae Ex Ausonia

Standard

Epistula II

Alfredsky si Violetskaya

Sau cum a inceput stagiunea la caminul cultural “Scara” din Milangrad, gubernia Italya

Cu opera “La Traviata” a inceput ieri 7 decembrie stagiunea din acest an la Milangrad, in sala de festivitati a caminului cultural “Scara”. O opera din p.dv. ideologic sanatoasa, chiar daca la sfirsit eroina moare de tuberculoza la plamini, ca justa pedeapsa pentru a fi incalcat morala comsomolistului exemplar si distrus casnicii proletare si alte cariere de nomenclaturisti promitatori.

Cintaretii buni, in special tenorul Piotr Beczala (Alfredsky) si baritonul Zeljko Lucic (Ghermontov).  O metiune speciala si pentru soprana Diana Damrau (Violetskaya) care a facut si dumneaei ce-a putut; nu cine stie ce, adica, in ciuda aspectului si interpretarii de autentica tractorista colhoznica. Dirijorul local Daniele Gatti (o, misterios suflet latin!) a ales tempouri mai lente decit de obicei,poate in speranta ca interpretii vor reusi sa pronunte textul in maniera cit de cit inteligibila. Sadistica initiativa  a fost rasplatita cu prisosinta de rezultatele de calitate nu  foarte inferioara, si publicul a aplaudat indelung pe muzicienii implicati in proces (o, masochistic suflet italian!).

Alta poveste pentru regie si regizor, tovarasul Dmitri Tcherniakov. O proba exemplara de ceea ce poate face un tov  d’al nostru, din popor adica, atunci cind studiaza regia la seral, dar fara frecvenza. Dumnealui ne-a indicat pretios cum trebuie corectate greselili ideologichi ale libretistilor originari. Daca primul si al treilea act s-au desfasurat intr-un fel de case de odihna sindicale, evident foste conacuri burghezo-mosieresti, apai al doilea act a dat o lectie usturatoare reactiunii din occidentul putred.

Acest act s-a desfasurat in intregime in bucataria unei dacii de cultura si odihna de partid, apartinind tovei Violetskaya (stim noi prin ce mijloace obtinuta; organili sa cerceteze mai bine!).   In aceasta bucatarie, tocmai cind Violetskaya se pregatea sa framinte piinea cu minutele ei colhoznice, iaca ca intra tovul Ghermontov, membru inalt al nomenklaturii. Iel o cearta pe tovarasa ca nu are o (m)orala sanatoasa, si ii propune sa se mai duca dracului pe la Paris, ca baiatul lui, adica Alfredsky, trebuie sa faca cariera de cuviinta in aparatul de partid si n-are timp de distractii putrede. Framintind cu indirjire piinea, Violetskaya accepta si pleaca (la Paris, adica; chiam-o timpita..cu diurna de partid…fir-ar Violetskaya ei sa-i fie…la Paris…).

Intra Alfredsky; tacs-u il cearta ca merge la c…e; la care Alfredsky se pune de zor sa frece pasta cu facaletul, chiara imagine simbolica a alternativei. (o, misterios suflet slav!). In cele din urma accepta si el sa plece (probabil la Soci) asa ca tovul Ghermontov poate pleca linistit la sedinta Ceceului.

Din pacate nu glumesc, exista inregistrarea video pentru cei mai masochisti dintre dumneavoastra. Faptul ca un asemenea “regizor” a ajuns la Scala si la premiera stagiunii este un alt clar exemplu de ceea ce inseamna puterea petrodolarilor mascati ca ruble. Dupa Londongrad, iata acum si Milangrad; o, tempora!

O intrebare cam infantila (o, misterios suflet daco-roman!): dar Romania nu mai are petrol, sa facem si noi ceva petrodolari mascati de lei? Poate mai bine ca nu, daca rezultatele sint cam ca cele ce am vazut la premiera. Cel putin publicul a avut bunul simt sa-l fluiere si huiduiasca pe tovul regizor, sanatoasa reactie proletara la care am aderat cu entuziasm (o, misterios suflet de meloman!).

Multumesc din suflet tovarasilor Ilf si Petrov ca m-au inspirat si pentru clarviziunea lor; proletcultismul nu numai ca n-a disparut, dar este mai viu ca oricind si lupta cu noi.

Daca v-a parut rau ca n-ati participat la premiera de la Scala, bucurati-va! N-ati pierdut nimic, nici bani, nici timp. Spre deosebire de subsemnatul

Alexander J. Graur

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s