Sfârșit de toamnă cu Est-Vest muzical

Standard

Scenele sociale, culturale, economice și politice autohtone înregistrează în ultimul timp manifestări pe cât de frecvente pe atât de impunătoare. În mare parte acestea sunt marcate sau celebrate prin intermediul spectacolelor muzicale, fapt ce contribuie la extinderea ariei de recepție a muzicii culte de către un public chișinăuian din ce în ce mai numeros.

Unul dintre marile evenimente pomenite anterior a fost sărbătorirea în 28 noiembrie a Zilei Naționale a României în Republica Moldova. Concertul festiv organizat tradițional la Sala cu Orgă de către Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu” și Ambasada României la Chișinău, în colaborare cu Banca Comercială Română la Chișinău, a fost unul de zile mari. Dovadă în acest sens poate fi considerată sala arhiplină dar și creațiile executate de Orchestra Națională de Cameră a Sălii cu Orgă dirijată de maestrul Cristian Florea. Programul prezentat a fost unul ales, întrucât chișinăuienii au audiat în premieră celebrul „Concert pentru violoncel și orchestră” (variantă pentru corzi) semnat de Edward Elgar, „Concert pentru corzi” de Ion Dumitrescu și câteva numere din „Codex Caioni” în prelucrarea lui Doru Popovici.

Invitată pentru acest spectacol a fost Laura Buruiană. Recunoscută pe plan mondial, câștigătoare de trofee și laureată la mai multe concursuri internaționale, violoncelista româncă stabilită în Franța cooperează cu interpreți, compozitori, dirijori și orchestre din toată lumea.

Printre CD-urile lansate de Laura Buruiană în urma diferitor colaborări se numără și cel prezentat în Chișinău de Ziua Națională a României. Realizat alături de Orchestra Națională de Cameră a Republicii Moldova, prim-dirijor Cristian Florea, înregistrat în martie curent la TeleRadio Moldova și editat de curând în Franța, sub sigla Ollecello Classics, CD-ul „George Enescu și Bela Bartok” cuprinde  două lucrări din creația timpurie a lui George Enescu – „Simfonia Concertantă pentru violoncel și orchestră op.8” și  „Intermezzo în Re major pentru coarde”, și „Divertismentul pentru orchestră de cameră, op.113” de Bela Bartok – una dintre cele mai populare și  accesibile lucrări de maturitate ale compozitorului maghiar. „George Enescu și Bela Bartok” este cel de-al doilea CD înregistrat de Orchestra Națională de Cameră, fiind realizat cu susținerea Institutului Cultural Român “Mihai Eminescu” din Chișinău.

Un alt spectacol de grandoare a avut loc vineri, 29 noiembrie, în incinta Filarmonicii Naționale „Serghei Lunchevici”, cu ocazia împlinirii a douăzeci de ani de la fondarea comunității ruse din Republica Moldova. Evenimentul a fost posibil datorită sprijinului venit de pe urma colaborării Ministerului Culturii al Republicii Moldova cu cel al Federației Ruse.

Invitații au fost unii pe măsură. Veniți cu un program mai mult decât impunător (Benjamin Britten – „Variaţiuni pe tema lui Frank Bridge pentru orchestra de coarde”, Aram Haciaturian – „Concert pentru vioară şi orchestră” și P. I. Ceaikovski – „Simfonia nr.5”), cei din Orchestra Simfonică Academică de Stat a Federaţiei Ruse „E.F.Svetlanov”, sub conducerea dirijorului Stanislav Kochanovsky și cu participarea violonistului premiat la o serie de festivaluri și concursuri de talie mondială Pavel Milyukov, au gravat impresii profunde în memoria spectatorilor.

Orchestra Simfonică Academică de Stat a Federaţiei Ruse „E.F.Svetlanov” (până în 1991 Orchestra Simfonică Academică de Stat a URSS, cu abrevierea GASO) reprezintă una dintre cele mai mari și totodată vechi colective muzicale din lume. Înființată în 1936, aceasta a oferit ulterior spectacole sub bagheta dirijorilor Alexander Hauk și Erich Kleiber, Nathan Rachlin, Konstantin Ivanov, Vasilii Sinaiskii, Mark Gorenstein, etc., sub conducerea lui Evgeny Svetlanov aceasta devenind una dintre cele mai apreciate din lume, cu un repertoriu imens ce include toate genurile muzicii ruse și capodoperele Europei Vestice, în același timp colaborând cu interpreți de talie mondială precum Yehudi Menuhin, Vladimir Horowitz, David Oistrah, Sviatoslav Richter, Mstislav Rostropovich, Vladimir Spivakov, etc.

Fiind una dintre primele orchestre sovietice care pleacă în turnee înafara hotarelor Uniunii, timp de mai mult de trei sferturi de secol aceasta a dat concerte în cele mai renumite săli ale lumii, inclusiv în Sala de concerte P.I.Ceaikovski din Moscova, Carnegie Hall din New York, Kennedy Center din Washington, Musikverein din Viena, Albert Hall din Londra, Pleyel în Paris, Teatrul Național de Operă Colon din Buenos Aires, Suntory Hall în Tokyo, etc.

Din iulie 2002 director artistic și prim dirijor este Mark Gorenstein, cel care reușește să „revigoreze” renumele mondial al grupului, obținând rezultate remarcabile în acest sens, iar din octombrie 2005 orchestra poartă numele Evgheni Svetlanov, cel sub a cărui baghetă a executat timp de câteva decenii un număr infinit de creații muzicale. În 2011 director artistic a fost numit Vladimir Jurowski – un dirijor de renume mondial, iar Orchestra Simfonică Academică de Stat a Federaţiei Ruse „E.F.Svetlanov” – declarată una dintre cele mai importante din întreaga lume.

Cele două zile de noiembrie – 28 și 29 noiembrie – au reprezentat un sfârșit frumos de toamnă, o punte muzicală către așteptata iarnă. Spectacolele în sine au fost dintre cele care rămân în memoria ascultătorului pentru mult timp, iar sălile instituțiilor – Sala cu Orgă și Filarmonica Națională „Srghei Lunchevici” – spații de manifestare a unor tradiții Vestice ș Estice care perpetuează de secole.

 

Această prezentare necesită JavaScript.

Drd. Natalia Chiciuc

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s