„Undeva în Europa”, un succes perpetuu

Standard

Musicalul  „Undeva în Europa” reprezentat la Opera Maghiară din Cluj în seara de duminică 19 ianuarie a ridicat din nou sala în picioare, aşa cum se întâmplă la fiecare spectacol, jucat cu casa închisă încă de la premiera din mai, 2013.  Secretul unui astfel de succes se găseşte atât în povestea emoţionantă cât şi în „ înveşmântarea” ei poetică şi muzicală. Protagoniştii sunt copii care joacă, povestesc, cântă, se bucură sau suferă, se îndrăgostesc sau mor, astfel încât sala a fost plină ochi de „copii” de toate vârstele care au trăit povestea cu mare intensitate. Libretul, semnat de  György Böhm, György Korcsmáros şi Péter Horváth şi adaptat muzicii de István Nemes este inspirat de filmul omonim realizat de Géza Radványi. Întâmplările au loc după cel de-al doilea război mondial surprinzând o realitate ignorată de istorie, aceea a copiilor rămaşi orfani, fără adăpost, mijloace de existenţă şi mai ales  fără  afecţiunea de care au atâta nevoie. Într-o lume în derivă, în care domneşte haosul şi panica, copii din toate condiţiile sociale, delicvenţi sau fii de ambasador, se organizează în bande pentru a putea supravieţui. Lecţia pe care o dau aceşti copii abuzaţi fizic şi emoţional, este că  în pofida greutăţilor şi lipsurilor, în final ei se  apără unii pe ceilalţi, solidarizează, îşi alină suferinţele şi-şi dau speranţă. Ostracizaţi de adulţii dezorientaţi şi îngroziţi de evenimentele scăpate de sub  control, şi urmăriţi de soldaţii „fără cauză”,a căror căpitan îi vânează pentru a restabili „ordinea şi legea” , copiii, declaraţi „vagabonzi, fără adăpost şi ocupaţie” se refugiază într-un castel, pe domeniul unui artist bătrân,  care îi salvează donându-le cu  generozitate şi afecţiune părintească bunurile sale materiale. Povestea este concepută în cheie tragică împletind patetismul cu comicul de situaţie, elemente de gag cu. gravitatea şi tristeţea toate reflectând concomitent cruzimea realităţii  şi candoarea,  ingenuitatea copiilor, în special a personajului principal Kuksi, un băieţel ce întreabă în fiecare zi când va ajunge acasă. În fiecare zi, Lunganu’ şeful bandei îi răspunde că  mâine va ajunge acasă, însă cum fiecare zi de mâine se transformă în  astăzi, Kuksi îşi păstrează speranţa până în ultima clipă a vieţii, când un glonte îl străpunge aducându-i liniştea morţii.  Muzica scrisă  de compozitorul şi saxofonistul  László Dés este încântătoare, accesibilă şi versatilă, adaptată perfect situaţiilor dramatice şi necesităţilor expresive ale scenelor. Elemente de jazz, cu „big band-.ul” asigurat  cu brio de compartimentul de alămuri, şi baterie, se împletesc cu  momente lirice în stil pop, cu marşuri sau intonaţii de canțonetă, tango sau duete cantabile de dragoste, comentarii orchestrale interesante, bine scrise,  într-o diversitate stilistică atractivă în care  domină bunul gust şi logica asocierilor intonaţionale. Regia semnată de Béres László, scenografia şi costumele create de   Cristian Gătina precum şi coregrafia  Melindei Jakab au constituit un triunghi creator de mare forţă şi sugestibilitate oferind spectacolului reţeta succesului. Dar toate acestea nu s-ar fi putut realiza fără extraordinara echipă a artiştilor, copii şi adulţi, a corului, trupei de balet şi orchestrei operei maghiare conduse şi coordonate dirijoral cu mână sigură şi autoritate de către dirijorul Szabolcs Kulcsár. Publicul a îndrăgit personajele interpretate de Ádám Janos în rolul bătrânului artist,  Loránd Farkas  Mária Kerekes în rolurile Lunganului şi al Evei partituri interpretate cu creativitate şi sensibilitate  de către “cei doi îndrăgostiţi” Róbert V. Laczkó în rolul Ficsur  Csaba Marosán în Szeplos, János Szilágyi, Lóránt Madarász, István Rigmányi, László Mányoki, Elek Gergely, Ferenc Kovács, Zsombor Rétyi.

Vedetele serii au fost incontestabil copiii Áron Sárosi în rolul lui Kuksi, Eszter Jenei în rolul Pötyi fetiţa ce visează să devină balerină, Márton Horváth în rolul Profesorului, copil a cărui inteligenţă îi pune în dificultate pe adulţi, Balázs Mostis în rolul lui Csóró.  Alături de ei  au interpretat remarcabil o partitură complexă,  grupul de copii format din  Gellért Ábrahám, Nóra Szélyes, Ádám Gergő Jakab, Farkas Bogdán, Csenge Adorjáni, Eszter Albert, Dóra Ábrahám, Tímea Bács, Lilla Benkő, Boglárka Gorzó, Brigitta Jenei, Erzsébet Jenei, Ágota Könczey, Csenge Lönhart, Ildikó Beáta Márton, Hunor Miklósi, Gellért Nagy, Kata Pánczél, Áron Petrov, Noémi Radó, Orsolya Rázmán, Orsolya Sánta, Bence Sógor, Dénes Sógor, Botond Szász, Dávid Szenkovics, Bence Márton Tonk, Szűcs Botond Tulogdi, Csenge Vincze. Copiii, solişti sau în grupul coral, au cântat au dansat, s-au sincronizat  şi au jucat impecabil, cu o dezinvoltură şi  naturaleţe vrednice de nişte adevărate staruri. Evident că în spatele acestei reuşite stau sute de ore de muncă, răbdare şi tenacitate , fără de care nu se poate face performanţa. Însă răsplata este constantă, fiecare spectacol fiind ovaţionat de publicul clujean.  Mesajul spectacolului este adânc şi tulburător. Cuvintele regizorului rămân emblematice în acest sens: “Trezirea la realitate este inevitabilă, suntem responsabili atât pentru prezent cât şi pentru viitor. Copiii noştri vor trăi viaţa a cărei bază o făurim noi astăzi, în modul în care o învaţă de la noi”.

1

                                                                                                     Mirela Mercean- Ţârc

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s