Contraste de primăvară

Standard

Institutul Balassi – Institutul Maghiar din Bucureşti găzduieşte în cocheta lui sală multifuncţională (salon literar, sală de conferinţe, sală de cinema, sală de dans şi, bineînţeles, de concert) numeroase seri camerale, promovând arta interpretativă şi creaţia muzicală maghiară – adesea în tălmăcirea unor tineri muzicieni de excepţie din România.

O asemenea serie de concerte se desfăşoară sub genericul “Tineri muzicieni lansaţi la Centrul de Cultură Arcuş”, prezentată de criticul muzical Ecaterina Stan, luna aprilie fiind marcată de un interesant recital pianistic, sub semnul stilistic al perioadei începutului de secol XX. Interpreta serii a fost Dóra Munkácsi, absolventă a studiilor de licenţă şi master la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj Napoca, în prezent doctorandă a Universităţii de Arte George Enescu din Iaşi. Prezenta manifestare artistică a reprezentat pentru Dóra Munkácsi primul dintre cele trei recitaluri necesare pentru absolvirea studiilor doctorale.

Având ca tematică în proiectul de cercetare muzica cu pian a lui Béla Bartók, pianista serii a propus pentru recital muzică din creaţia de început a compozitorului maghiar, alături de alte câteva lucrări contemporane cu opusurile bartokiene prezentate, spre a realiza o comparaţie stilistică.

Serata muzicală a debutat cu studiul Pour les arpèges composés de Claude Debussy, lucrare menită să acomodeze publicul cu muzica secolului XX, prin fineţea armoniilor şi a sonorităţilor impresioniste. Captând atenţia publicului cu discreţie, recitalul a continuat cu Sarabande din Suita op. 10 de George Enescu, o formă muzicală a barocului, cu lirică de tip romantic şi cu planuri armonico-melodice de impresioniste. Încheind tonul lucrărilor impresioniste, a urmat o piesă rară, aproape necunoscută, Méditation sur un Motif de Claude Debussy de Zoltán Kodály. Foarte scurtă ca dimensiune, piesa concentrează o serie largă de elemente tehnico-interpretative de un grad de dificultate relativ ridicat, pe un stil neobişnuit la Kodály.

După o scurtă pauză, publicului i s-a oferit o nouă paletă stilistică, concretizată acum în dificila şi pretenţioasa Sonată op. 1 de Alban Berg. Clasică din punct de vedere formal, cu teme caracteristic romantice dar cu influenţe atonale expresioniste, sonata are ca finalitate un si minor artificial.

Momentul Bartók al serii şi-a făcut apariţia prin Suita op. 14, cu cele patru părţi contrastante ale sale. Acestea au influenţe populare ritmice de Ardeleană, în modul lidian (mişcarea Allegretto), prezintă scara de 12 sunete (în Scherzo), are influenţe arabice (Allegro Molto), ultima mişcare – Sostenuto fiind total contrastantă faţă de precedentele, sugerând starea de interiorizare şi suferinţă.

Intercalate între lucrări bartokiene, au urmat Sechs kleine Klavierstücke op. 19 de Arnold Schönberg, o grupare de piese aforistic-miniaturale, în stil pur expresionist, atonal, destul de echilibrate agogic.

Finalul recitalului a fost unul Bartók. Cele Şase dansuri româneşti, celebru ciclu de piese folclorice, cu un melos deosebit şi ritmică pe măsură, au precedat lucrarea Improvizaţii pe cântece populare ţărăneşti maghiare op.20. Caracteristica acestei ultime lucrări o reprezintă în primul rând prezenţa modalului, a politonalismului, a pentatoniei şi a procedeului componistic de repetiţie şi variaţionare. Grupul de piese are un grad de dificultate şi spectaculozitate ridicat, fapt pentru care plasarea lui în finalul recitalului este de bun augur.

A fost un recital recepţionat pozitiv, chiar dacă nu s-a concentrat în zona clasică. Programul a fost bine ales, interpretarea fiind una minuţioasă din punct de vedere estetic, fapt pentru care pianista a primit binemeritatele aplauze. Sperăm la un succes asemănător şi în ceea ce priveşte recitalurile de doctorat viitoare, aşteptând cu un interes deosebit repertoriul propus mai departe spre abordare.

George Rizea

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s