Între Kiev și Viena, Fazioli și Steinway, jazz de la est la vest

Standard

3Pentru un pianist prima întrebare este: la ce instrument voi cânta!? Ei bine, în acest turneu am beneficiat de unele dintre cele mai bune piane, la Kiev un Steinway nou, iar la Viena un Fazioli (pentru care Florin Răducanu are o slăbiciune) pe care anterior am mai înregistrat două albume.

Anul 2014 a început bine, fiind invitați să promovăm în lume proiectul de simbioză Revealing the Romanian Traditional Music on Jazz, album desemnat  „CD-ul de jazz al anului 2011 în România”. Organizatorii Festivalului EDNIST (Unitate) din Kiev ne-au inivitat să participăm la cea de-a treisprezecea ediție cu toate că situația socială din Ucraina era incertă în ceea ce privește desfășurarea evenimentelor culturale.  Datorită unei profesioniste în domeniul managementului artistic, doamna Nadia Moșanu,  cu care mai lucrasem anterior în cadrul turneului în Malaezia, am început să credem că prezenţa noastră la Kiev va fi posibilă și se va desfășura în cele mai bune condiții profesionale. Datorită doamnei Moșanu, am reușit să realizăm un proiect internațional sub denumirea Romanian –Ukrainian Jazz Meeting 2014. Noi (Dalila Cernătescu și Florin Răducanu) am colaborat cu șase muzicieni ucraineni: Valentin Kornienko- contrabas, Vitaliy Bajora- baterie și un renumit cvartet de saxofoane, Kiev Saxophone Quartet al cărui lider este profesorul Youriy Vasylevych. Astfel am reușit să prezentăm împreună cu muzicienii din Kiev lucrări de pe albumul mai sus amintit în care muzica tradițională românească este reinventată prin limbajul improvizatoric al jazzului, precum și lucrări proprii ale subsemnatului (Florin Răducanu) aranjate pentru Kiev Saxophone Quartet. Recitalul nostru a fost extraordinar de bine primit de către publicul kievean, care a inclus și membri  din comunitatea internațională de diplomați și oameni de afaceri.

De asemenea, am fost invitați să susținem și un Masterclass la Academia de Muzică “P. I. Ceaikovski” din Kiev. Dalila Cernătescu a vorbit despre posibilitatea abordării repertoriului universal la un instrument tradițional, naiul, și a explicat specificul Doinei în asociație cu tema prezentată de Florin Răducanu, „Improvizația muzicală în muzica lumii (de la jazz la muzica “clasică” și muzicile tradiționale) ”. La Academia “P. I .Ceaikovski” am avut la dispoziție condiții optime de desfășurare a masterclassului, datorită implicării profesorului Youriy Vasylevych, cel care este și fondatorul grupului de saxofoane cu care am cântat  în cadrul Festivalului de jazz Ednist.

1

Am fost foarte impresionați că educarea tinerelor generații continuă în Ucraina chiar și în situația curentă de criză, duminică la prânz având loc  concerte educative în sala Filarmonicii din Kiev (aproape de piața Maidan).

Despre prezența noastră acolo a ținut să vorbească chiar inițiatoarea proiectului.

Când muzele vorbesc, armele tac!

Când am decis să organizez The Romanian-Ukrainian Jazz Meeting în cadrul celei de-a 13-a ediții a Festivalului Internațional de Jazz „Ednist” (Unitate) de la Kiev nimeni nu și-ar fi putut imagina în ce context politic va avea loc. Aveam experiență ca director de programe la Institutul Cultural Român din București, unde am coordonat între altele Școala de vară de limbă română pentru străini şi programe precum seria de întâlniri muzicale „Când Bizanțul eram noi”, dar și din Malaezia unde am lucrat la proiectele „Panflute in the Music of the World” și „Poetry of the Guitar”. Cu toate acestea, evenimentele dramatice din Ucraina din ultimele luni au făcut toate demersurile mult mai dificile și au pus proiectul The Romanian – Ukrainain Jazz Meeting și festivalul, în general, sub semnul întrebării până în ultima clipă. De fapt, „Ednist” a fost unul din foarte puținele evenimente muzicale de la Kiev care nu a fost anulat sau amânat. Le sunt foarte recunoscătoare artiștilor români și celor ucraineni care mi-au acordat încredere și sprijin. Mă bucur că atât ei, cât și spectatorii au apreciat buna desfașurare și rezultatele minunate ale colaborării dintre muzicienii din cele două țări.

Youriy Vasylevych, artist emerit din Ucraina, conducătorul formației Kyiv Saxophone Quartet, a menționat că „Selecția reușită a muzicienilor a constituit esențialul în acest proiect! Proiectul s-a bucurat de un mare succes, deci are dreptul la viitor, are dreptul de a fi continuat.” Valentin Kornienko,unul dintre ceilalți muzicieni ucraineni,  a apreciat folosirea doinei românești în jazz și a sugerat ca programul ediției următoare să includă și elemente din muzica populară ucraineană. Florin Răducanu și Dalila Cernătescu au subliniat mesajul intercultural al proiectului precum și valoarea lui educativă. Calitatea deosebită a concertului a fost remarcată și de diplomatul român Gabriel Nicola: „Precizia, eleganța și imaginația pianistului Florin Răducanu s-au îmbinat excelent cu dulceața melodiilor populare românești reînviate prin naiul Dalilei Cernătescu. Contrabasistul ucrainean mi-a produs o surpriză extrem de plăcută, la fel ca și bateristul. Excelent s-a prezentat quartetul de suflători din Kiev, liderul său fiind un foarte bun cunoscător de jazz”. Directorul și fondatorul Festivalului “Ednist”, scriitorul Sergii Grabar, și-a exprimat încrederea în colaborări viitoare dintre jazzistii români și cei ucraineni.

 La exact 40 de zile după măcelul de pe Maidan, această întâlnire muzicală de excepție a reprezentat tributul nostru adus celor care și-au pierdut viața în numele libertății, dar și darul unei clipe de liniște sufletească pentru spectatori.                      

                                Nadia Moșanu

                        Cultural Project Manager

La întoarcerea de la Kiev ne-am bucurat să fim contactați de către ICR în vederea realizării unui concert la Clubul de jazz Porgy & Bess din Viena, cu ocazia celebrării Zilei Internaționale a Jazzului pe 30 aprilie 2014. Anterior, în 2010, am realizat o fructuoasă colaborare cu ICR Viena și Clubul Porgy & Bess din care s-au născut două albume : Florin Răducanu plays Beethoven, Chopin, Enescu on Jazz și Dalila Cernatescu & Florin Raducanu Revealing the Romanian Traditional Music on Jazz.

De această dată am prezentat proiectul Florin Răducanu & Friends Play Parker, Monk, Coltrane and Music of the World, un proiect de jazz standard și muzica internațională, realizat împreună cu Mihai Sebastian –tenor saxofon, Adrian Flautistu- contrabas, Laurențiu Zmau- baterie, și invitata specială, Dalila Cernătescu – nai. Alături de compoziții proprii, am prezentat și un program de teme standard precum Donna Lee de C. Parker și Impressions de G. Coltrane, iar Florin Răducanu a realizat un aranjament pentru nai, saxofon tenor și combo de jazz a celebrei teme compusă de T. Monk, Round Midnight. Ne bucurăm să putem anunța că materialul prezentat în cadrul celor două concerte (Kiev și Viena) se va concretiza în două albume în decursul anului 2014.  Încheiem impresiile noastre cu frumosul salut pe care vienezii îl folosesc: Gruesse Gott!…

Florin Răducanu &

Dalila Cernătescu

http://www.jazzworldquest.com/florin_raducanu.html

 

YouTube :

  1.  „Round Midnight” – comp. Thelonious Monk, aranjament, Florin Răducanu :

 

  1. Summer Twenty Twelve – comp.& orch.  Florin Raducanu (Live de pe scena Operetei din Kiev)

 

  1. Georgia on My Mind – repertoriul universal de jazz ( pe pianul Fazioli de la Porgy & Bess)

 

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s