Recital de muzică românească pentru orgă la Bucureşti

Standard

Afis orgaJoi, 24 aprilie 2014 – la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, a avut loc un Recital de muzică românească pentru orgă, un eveniment rar pentru Capitală, concertele de orgă fiind rare. Recitalul a reprezentat primul concert din cadrul Festivalului Internaţional de Orgă (24-27 aprilie 2014, Bucureşti).

Acest eveniment, realizat în colaborare cu Societatea Filarmonică Câmpina şiFilarmonica George Enescu, a fost dedicat memoriei muzicienilor Helmut Plattner şi Victor Dan, amfitrion si manager de proiect fiind muzicianul Tudor Moisin.

Recitalul a fost susţinut de 3 binecunoscuţi interpreţi: Felician Roşca (Timişoara),Ana Szilagyi (Austria, Viena), şi Hans Eckart Schlandt (Braşov). Repertoriul a fost interesant şi variat, conţinând piese romantice şi contemporane.

Felician RoscaFelician Roşca s-a născut în 1953 şi este organist, muzicolog, profesor universitar, titular al clasei de orgă de la Universitatea de Vest din Timişoara, membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, Preşedinte al Societăţii Române de Imnologie şi membru al Societăţii Internaţionale de Imnologie (I.A.H.), membru al Societăţii „Sigismund Toduţă” din Cluj Napoca. A absolvit (în 1977) secţia de orgă a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti şi a participat la cursuri de măiestrie cu Millan Schlechta (Cehia), Simon Peres (Franţa), Lehotka Gabor (Ungaria). Susţine numeroase concerte şi recitaluri în ţară şi peste hotare: Bucureşti, Braşov, Sibiu, Franţa, Germania, Rusia, Statele Unite ale Americii, Italia, Ungaria, adesea fiind însoţit şi de studenţii săi. Fiind în acelaşi timp şi un manager de excepţie, Felician Roşca este organizatorul a numeroase evenimente muzicale prestigioase, printre care şi al renumitului Festival Internaţional Timorgelfest.

Felician Roşca a susţinut prima parte a Recitalului, cu un program ce a cuprins patru piese. Prima dintre ele a fost Toccata de Alfred Mendelsohn, o lucrare spectaculoasă, de virtuozitate, exploatând toate posibilităţile tehnice şi expresive ale instrumentului;

Cea de-a doua lucrare, Crossroads, i-a fost dedicată lui Felician Roşca de către semnatara acestui articol, astfel încât este firesc să nu adaug niciun alt comentariu. Cea de-a treia lucrare din program a reprezentat o veritabilă surpriză:Croix-Jaune de Mihai Ungureanu Pamfil; o temă lirică, amintind de muzica de film sau de repertoriul pianistului Richard Clayderman, a demonstrat că pe acest instrument majestuos, destinat sonorităţilor ample, puternice, se pot interpreta şi bijuterii sonore delicate. Sperăm să mai auzim şi alte lucrări ale compozitorului Mihai Ungureanu Pamfil în viitorul apropiat.

Ultima lucrare din program a fost reprezentată de transcripţia pentru orgă a Suitei în stil vechi de George Enescu (Preludiu şi Fugă), transcripţia fiind realizată de către Felician Roşca.

Interpretul a fost însoţit de studenta Cristina Struţa, care a realizat registraţiile. O prezenţă elegantă, distinsă, un discipol ce moşteneşte calităţile mentorului său.

Următorul interpret care a păşit pe scena Universităţii de Muzică din Bucureşti a fost Ana Szilagyi. S-a născut la Bucureşti în 1971 şi a absolvit secţiile de compoziţie (profesori: Doina Rotaru, Dan Dediu, Aurel Stroe) şi orgă (Lidia Sumnevici). Doctor în muzică, a susţinut în 2009 teza de doctorat cu titlul „Raportul timp-formă în muzica secolului XX” sub îndrumarea profesorilor Dan Dediu şi Dan Voiculescu. În anul 2002 a obţinut o bursă Herder la Viena, unde a studiat compoziţia electroacustică cu Dieter Kaufmann şi teoria muzicii cu Dieter Torkewitz. În 2011 susţine un al doilea doctorat la Universitat fur Musik din Viena, cu teza având titlul „Incomensurabilitatea în muzica lui Aurel Stroe după modelul operei-trilogie Orestia„, lucrare publicată de către editura Praesens Verlag în 2013 şi premiată de către Ministerul Ştiinţei şi Cercetării din Viena.

Ana Szilagyi a obţinut premii de compoziţie în ţară şi peste hotare, printre care şi prestigiosul premiu „Theodor Korner”, acordat sub înaltul patronaj al preşedintelui Austriei. Lucrările sale au fost interpretate în România, Austria, Irlanda, Statele Unite şi Japonia. Ca organistă, a urmat cursuri de măiestrie cu Eckart Schlandt, Franz Metz, Dieter Hubov, Helmut Plattner, Christoph Bossert, susţinând numeroase concerte în România şi în străinătate.

În prezent, este profesor la Conservatorul Richard Wagner din Viena, unde predă pian şi citire de partituri.

Prima piesă din repertoriul său – Register, o compoziţie proprie, este executată exclusiv pe pedalierul orgii, scoţând astfel în evidenţă posibilităţile expresive ale registrului grav. O lucrare solicitantă pentru interpret, putând fi considerată o probă de virtuozitate. A doua piesă, La Gioia de Regina Alfery şi Reimond Trimmel a fost interpretată în primă audţie în România, bucurându-se şi de prezenţa compozitorilor.

Cea de-a treia piesă, Improvizaţie, Fugă şi Toccata de Helmut Plattner, o creaţie monumentală, a avut multe elemente în comun cu lucrarea de Mendelsohn interpretate în prima parte de Felician Roşca: sonorităţi majestuoase, plan melodic pregnant (tema fugii îmi răsună şi acum în minte), ţesătură polifonică delicat evidenţiată prin intermediul registraţiilor.

Hans Eckart ShlandtHans Eckart Schlandt a încheiat acest recital. Organist şi dirijor, s-a născut la Braşov într-o familie de muzicieni. Tatăl, Walter Schlandt, pianist concertist cu studii la Leipzig, i-a fost primul profesor de pian. La 14 ani începe studiul orgii cu Victor Bickerich, organistul Bisericii Negre între anii 1922-1962.  Renumita orgă Bucholz din Biserica Neagră, încă din anul construirii ei, 1839, a constituit un punct de atracţie deosebit, atât pentru public, cât şi pentru interpreţi. Hans Eckart Schlandt a absolvit Conservatorul „Ciprian Porumbescu” în anul 1962, la clasa de orgă a profesorului Helmut Plattner. S-a perfecţionat la Weimar, Dresda, Nuremberg, Frankfurt. Din anul 1956 este organistul Bisericii Negre şi dirijorul Corului Bach. Este conferenţiar la Universitatea din Braşov, unde predă orgă şi muzică de cameră.

Hans Eckart Schlandt a interpretat două lucrări ample: Passacaglia de Irina Odăgescu, o lucrare a cărei partitură se pierduse pentru mulţi ani şi care a fost regăsită recent, excepţional pusă în valoare de către interpret. Compozitoarea, prezentă la concert, a redat istoria neobişnuită a acestei lucrări.

Recitalul s-a încheiat cu o piesă romantică, Fantezie şi fugă op. 142 de Joseph Gabriel Rheinberger.

Un eveniment deosebit, cu un public generos, care a răsplătit interpreţii cu aplauze şi flori: felicitări organizatorilor şi interpreţilor!

 Veronica Anghelescu

Concert
De la stânga la dreapta: Felician Roşca, Veronica Anghelescu, Ana Szilagyi, Irina Odăgescu-Ţuţuianu, Hans Eckart Schlandt

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s