Două concerte jubiliare şi un recital de pian

Standard

1. Duminică, 27 aprilie 2014, la UNMB – concert de orgă dedicat memoriei profesorului Victor Giuleanu, dar şi împlinirii a şapte ani de la inaugurarea orgii din sala „George Enescu” – orgă construită de Ferdinand Stemmer, Barbara Dutli şi Atelierul de Construcţie de Orgi şi Tâmplărie Härman (Braşov).

În program:

– Dan Racoveanu şi Fernanda Romila (Toccata şi Coral de J. S. Bach);

– Dan Mocanu (două corale de Bach);

– Paul Cristian (Toccata prima din Apparatus musico-organisticus şi Coral BWV 622 de J. S. Bach);

– Marcel Costea (Johannes Brahms – Coral, Dan Dediu – Les Barricades mistérieuses şi Partita BWV 768 de Bach);

– Nicolae Moldoveanu (Nicholas Bruhns, Preludiu în mi minor);

– Dan Racoveanu şi Fernanda Romila (Mendelssohn Bartholdy – Uvertura la Visul unei nopţi de vară (transcripţie la patru mâini de Dan Racoveanu);

– Marius Orăş (L.J.A. Lefébure-Wely – din L’organiste moderne, 1867 şi Sortie).

Organizatorul – Dan Racoveanu, alături de Centrul de Muzică Veche al UNBM, l-a avut ca invitat de onoare pe Nicolae Moldoveanu (Elveţia), reputat dirijor şi organist, fost director al Filarmonicii din Cluj, căreia i-a donat şu un clavecin.

Paul Cristian şi-a făcut studiile de orgă tot în Elveţia şi este, în prezent, organistul bisericii Sfântul Bartolomeu din Braşov. A participat direct la construcţia orgii de la UNMB.

Marcel Costea, conf. dr. al Conservatorului bucureştean şi organist al Catedralei Sfântul Iosif, este un veteran al instrumentului şi nu mai are nevoie de un portret special; e maestrul multora dintre tinerii interpreţi de azi.

Cu o muzică aparte, cea a unui virtuoz şi spumos compozitor francez – Lefébure-Wely, s-a prezentat mai tânărul Marius Orăş, organist la Capela Sfânta Tereza.

Pasionat de fizică şi orgă (a lucrat în Statele Unite şi la Microsoft), Dan Mocanu a demonstrat că orga poate fi abordată nu doar de profesionişti, ci şi de iubitori ai ei.

Emil Racoveanu, simpatica surpriză a serii, un băieţel de doar vârsta orgii (7 ani) a arătat şi el că atitudinea faţă de acest monumental instrument (exclusivistă, prohibitivă chiar, mult timp) s-a schimbat radical.

Aş mai adăuga doar câteva cuvinte despre amfitrionul serii, Dan Racoveanu; ala cum îl ştim şi din alte întâlniri (concerte, concerte-lecţie) – este un admirabil prezentator; cu umor, căldură, simpatie reală faţă de invitaţi şi simplitate expresivă, el ştie să trezească interesul unui public nu întotdeauna cunoscător al tainelor muzicii. Îl văd moderând întâlniri cu muzicieni sau organizând întâlniri cu micii melomani… Cei decidenţi, văd şi ei?…

 

2. Sâmbătă, 24 mai, la Muzeul Municipiului Bucureşti (Palatul Şuţu) – Concert jubiliar (300 de ani de la naşterea lui Carl Philipp Emanuel Bach); interpreţi – Hajo Wienroth (flauto traversio); Mihail Ghiga (vioară barocă) şi Fernanda Romila (clavecin).

Alături de patru triosonate şi o sonată pentru clavecin solo de Emanuel Bach, au mai fost prezentate şi câteva dansuri din Transilvania (în aranjamentul lui Mihail Ghiga).

Un trio redutabil, de o perfectă omogenitate şi cunoaştere a stilului, ne-a demonstrat că istoria e, uneori, nedreaptă şi că autorul omagiat ar trebui scos din umbra genialului său tată; dau mărturie ingeniozitatea sa melodică, fineţea contrapunctului şi, nu în ultimul rând, forţa sa vizionară.

Un admirabil concert – oferit de trei interpreţi de excepţie!

 

3. Miercuri, 4 iunie, la Ateneul Român – tânărul pianist Mihai Ritivoiu a prezentat un program dens, dificil, pe care nu-l pot aborda decât interpreţi ajunşi la maturitate deplină: Appasionata de Ludwig van Beethoven, Gaspard de la Nuit de Maurice Ravel şi Fantezia în do major de Robert Schumann.

„Examenul” a fost trecut cu brio; Mihai Ritivoiu stăpâneşte impecabil o largă „claviatură” expresivă: pe cea dramatică (Beethoven), pe cea rafinat-coloristică (Ravel) şi zona lirismului dens, interiorizat (Schumann).

Muzician complex (are şi studii de compoziţie muzicală), modest – poate în exces, calitate rară astăzi, el îşi desăvârşeşte pianistica la Guildhall School of Music and Drama din Londra, unde urmează studiile de masterat la clasa profesorului Joan Havill.

Am avut bucuria întâlnirii cu pianistul, o aştept pe cea a întâlnirii cu compozitorul. Sunt sigur că o voi avea.

Valentin Petculescu

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s