Timorgelfest, Ediţia a XIV-a

Standard

Ministerul Culturii și Patrimoniului Național

Ministerul Afacerilor Externe – Direcția Diplomație Publică

Ambasada Republicii Orientale Uruguay

Consiliul Județean Timiș

Consiliul Local Timișoara, Consiliul Local Arad, Consiliul Local Reșița

Filarmonica Banatul Timișoara

Universitatea de Vest Timișoara, Facultatea de Muzică din Timișoara

 

TIMORGELFEST 2014

Ediția XIV-a

Sub înaltul patronaj al Primarilor din: Timișoara, Prof. univ. dr. ing. Nicolae Robu; Arad ing. Gheorghe Falcă; Dr. ing. Mihai Stepănescu

Președinți de onoare: Profesor universitar doctor Marilen Pirtea, Rector Universitatea de Vest Timișoara; Domnul Ioan Coriolan Gârboni, Manager General Filarmonica Banatul Timișoara

 

Directorul de proiect: Prof. univ. dr. Felician Roșca

Director artistic, PR-ul festivalului: Mădălina Dorgo

 

Echipa:

Consultanți artistici: Felicia Secoșan, Andreea Olariu

Secretar administrativ al festivalului: Cristina Struța

Relația cu mass-media: Simona Donici

Pagina web: Răzvan Roșca

 

Contabilitatea: Expert contabil Cristina Stan

 

Organizatori: Lect. dr. Roxana Ardeleanu,  Asist. dr. Valentina Petz, Asist. Drd. Ioana Mia Iuga,  Steliana Prelipceanu, Kocsar Iuliana, Minodora Luca, Cristina Struța, Klaudia Šubonji.

 

Timorgelfest 2014, prezentare generală

 

În 2014 Timorgelfest este dedicat muzicii universale. Pentru prima dată în Vestul Europei se organizează un astfel de festival în care vor participa organiști de pe 4 continente. Europa, America, Australia-Noua Zeelandă și Asia,  în acest fel reușim să pregătim viitorul concurs de orgă din anul 2015 (ediție jubiliară).

Festivalul Timorgelfest 2014 se desfășoară în perioada 17 septembrie – 31 octombrie 2014 pe trei orgi timișorene, instrumente muzicale de valoare dar și de structură diferită astfel încât să poată fi acoperită zona stilisticii muzicale de la Baroc la muzica modernă contemporană. Cele trei  orgi se află în Domul Romano-catolic din Piața Uniriiul , din Timișoara,, pentru repertoriul romantic și postromantic în Biserica Adventistă din Str. Independenței nr. 19 de Ziua a Șaptea din Str. Independenței nr. 19 Timișoara,, pentru repertoriul de fractură Barocă și în Aula Magna de la Universitatea de Vest din Timișoara, (o orgă digitală de factură clasică cu trei manuale, pedalier, 80 de registre) pentru repertoriul modern și contemporan.

Protagoniștii concertelor sunt organiștii: Cristina Garcia Benegas din Urguay; Jacque Boucher și saxafonista Sophie Poulin de Courval din Canada; Jeans Kondoerfer din Statele Unite ale Americii; Paul Rosoman din Noua Zeelandă; Frantisek Vanicek din Republica Cehă;  Gedimin Grudba din Polonia; Jean-Baptiste Robin din Franța; Ksenia Pogorelaya din Belarus; Shin-Ae Chun și Su-One Park din Coreea de Sud, Felician Roșca din România.

Așa cum au fost și în precedentele ediții în festival vor participa organiști din Romania și studenții de la clasa de orgă a facultății de Muzică din Timișoara,. Pentru concertul vocal simfonic cu cor, orchestra, soliști și orgă am invitat pe maestrul Dumitru Costin ca dirijor, dirijorul corului Iosif Todea, soliști: Alina Todea, soprană; Gabriella Varvari, mezzosoprană; Daniel Zah, tenor; Cristian Ardelean, bas; la orgă Cristina Struța, urmând să fie prezentat Requiemul de Antonin Dvorak

O seamă de concerte ( majoritatea cu soliști veniți de departe) vor fi susținute la Arad, Biserica Roșie și Reșița, Biserica Romano-catolică din Govândari astfel încât acest festival să își pastreze valoare de festival internațional pentru zona de vest a României.

Punctul culminant al festivalului este programat, precum la precedenta ediție din 2013,  pentru data de miercuri 29 octombrie când vor avea loc 15 concerte de orgă (la ora 19) pe orgile clasice din Timișoara,. Ziua de miercuri 29 octombrie dorim să o numim Ziua muzicii de orgă din Timișoara,, fapt pentru care se vor face demersurile necesare către Consiliul Local Timișoara,, pentru a fi cuprinsă și aprobată ca o zi oficială dedicată muzicii de orgă.

 

Întregul eveniment se desfășoară sub patronajul Primarilor din: Timișoara, Prof. univ. dr. ing. Nicolae Robu; Arad ing. Gheorghe Falcă; Dr. ing. Mihai Stepănescu. Organizatorii acestui eveniment sunt  Ministerul Culturii și Cultelor, Ministerul Afacerilor Externe – Direcția Diplomație Publică, Consiliul Județean Timiș, Consiliul Local Timișoara,, Consiliul Județean Caraș Severin, Consiliul Local Reșița, Biserica Romano-catolică din Govândari, Universitatea de Vest din Timișoara ,, Filarmonica Banatul din Timișoara,, alături de partenerii media și sponsorii evenimentului.

 

Timorgelfest 2014. Programul concertelor:

  1. Cristina Garcia Banegas, (Uruguay), Timișoara, Domul Romano-catolic din Piața Unirii (17. 09); Arad, Biserica Roșie (18. 09), masterclass la Timișoara, UVT (19-20. 09.); Reșița, Biserica Romano-catolică din Govândari (21.09)
  2. Frantisek Vanicek, (Cehia), Reșița, Biserica Romano-catolică din Govândari (18. 09.); Timișoara, Biserica Adventista (21.09)
  3. Jean-Baptiste Robin (Franța), Timișoara, Domul Romano-catolic din Piața Unirii (28.09)
  4. Sophie Poulin de Courval (saxofon) și Jacque Boucher (orgă), (Canada), Arad, Biserica Roșie (30. 09), Timișoara, Universitatea de Vest din Timișoara (1. 10); Reșița, Biserica Romano-catolică din Govândari (2. 10)
  5. Paul Rosoman, (Noua Zeelanda), Timișoara, Domul Romano-catolic din Piața Unirii (5. 10); Arad, Biserica Roșie (8.10), Reșița (9. 10)
  6. Concertul studenților timișoreni, Adam Robert, Struța Cristina, Denis Moldovan, Minodora Luca, Camelia Cărăbaș, Klaudia Šubonj, Timișoara, Biserica Adventistă din Str. Independenței nr. 19 (7.10)
  7. Ksenia Pogorelaya, (Belarus) Timișoara, Biserica Adventistă din Str. Independenței nr. 19 (12. 10); Reșița, Biserica Romano-catolică din Govândari (14. 10)
  8. Felician Rosca, Timișoara, Biserica Adventistă din Str. Independenței nr. 19 (14.10)
  9. Gedmin Grudba, (Polonia), Reșița Biserica Romano-catolică din Govândari (15. 10); Timișoara, Biserica Adventistă din Str. Independenței nr. 19 (16. 10)
  10. Jens Korndörfer, (USA), Timișoara, Domul Romano-catolic din Piața Unirii (22.10)
  11. Concert vocal simfonic. Orchestra, corul și soliștii Filarmonicii Banatul Timișoara, sala Capitol din Timișoara, (24. 10). În program: Antonin Dvořák, Requiem,  lucrare vocal simfonică cu orchestră, cor, soliști și orgă. Dirijor Dumitru Costin. Dirijorul Corului Iosif Todea. Soliști: Alina Todea, soprană; Gabriella Varvari, mezzosoprană; Daniel Zah, tenor; Cristian Ardelean, bas; la orgă Cristina Struța
  12. Shin-Ae Chun (Coreea de Sud), Timișoara,  Biserica Adventistă din Str. Independenței nr. 19 (26.10); Arad, Biserica Roșie (27. 10)
  13. Su-One Park (Coreea de Sud), Timișoara, Domul Romano-catolic din Piața Unirii, (28. 10); Reșița, Biserica Romano-catolică din Govândari (29. 10); Arad, Biserica Roșie (30. 10)

Toate concertele sunt cu începere de la ora 20. Intrarea la concerte se face pe bază de bilete și invitații.

 

RECITAL DE ORGĂ

Cristina Garcia Banegas, (Uruguay), Timișoara, Domul Romano-catolic din Piața Unirii (17. 09); Arad, Biserica Roșie (18. 09), masterclass la Timișoara, UVT (19-20. 09.); Reșița, Biserica Romano-catolică din Govândari (21.09)

Program  pentru Timișoara: Piazzolla la răscruce cu Bach

  1. Astor Piazzolla (1921-1992)  Verano Porteño (Vara la  Buenos Aires)

1ª.  Johann S. Bach (1685-1750) Fuga pe o temă de A. Corelli,  BWV 579
2.   Astor Piazzolla, Bandoneón  (din „Suite Troileana”, Nº 1)

2ª.  Johann S. Bach, Fantasia super Christ lag in Todesbanden,  BWV 695  
3.   Astor Piazzolla, Embriagador (din „Suite Troileana”, Nº 3)

3ª.  Johann S. Bach, Coral, Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ,  BWV 639

  1. Astor Piazzolla Sens unique

4ª.  Johann S. Bach, Präludium und Fuge F Dur, BWV 556

  1. Astor Piazzolla, LiberTango

5ª.  Johann S. Bach, Coral In dich hab ich gehoffet, Herr  BWV 640

  1. Astor Piazzolla, La muerte del Ángel

6ª.  Johann S. Bach,  Prelude a moll, BWV 569

  1. Astor PiazzollaAdiós Nonino

7ª.  Johann S. Bach,  Fuga alla Giga, BWV 57

 

Program pentru Arad: Culori Latinoamericane (secolul XVI – XXI)

 

 

  1. Juan Bermundo, (España, c.1510-1559), Pange lingua
  2. Estacio Lacerna,  (Sevilla, España 1595- Lima/Perú 1616), Tiento de  6º Tono
  3. Lucas Ruiz de Ribayaz  (España, 1584- Lima/Perú1654), Galeria de Amor – Xacaras – Paradetas
  4. Jose de Torres y Martinez Bravo, (España, c. 1670-1738), Obra de 1º Tono bajo
  5. Arcangelo Corelli – (Italia, 1653-1713) – Martin Schmidt (Suiza 1694-1772)– Domenico Zipoli (Italia 1688 – Córdoba/Argentina 1726 – Marcosi (?) – Anonymes de San Rafael de Chiquitos (Paraguay/Bolivia, circa 1729) cu lucrările:
  6. Reyna de Ungria – Sal si puedes – Al nacimiento del Archiduque Joseph Benedicto– Lágrimas 
  7. Cuaderno de Tonos de Sor Maria Clara del Santisimo Sacramento:  (Oaxaca, Mexico circa 1790), 7 Versos 8º tono
  8. Ernesto Nazareth  (Rio de Janeiro, Brasil 1863-1934), Tango Brasileiro
  9. Antonio Saenz   (España, Uruguay c. 1829), lucrările: El Carnaval –Minuet El Solitario–  Boleras jaleadas de la media caña, Tripili, Cachucha
  10. Cristina García Banegas  (Montevideo, Uruguay 1954), Tiento por Gsolreut para 2 Tiples,(2001); Tiento al Tango  (2009); (Registrados en AGADU, Asociación General de Autores del Uruguay)
  11. Astor Piazzolla  (Mar del Plata, 1921- Buenos Aires, 1992 – Argentina), LiberTango; Sens unique (Transcripción al órgano: Cristina García Banegas)
  12. Manuel de Falla   (Cádiz, España 1876 – Alta Gracia, Argentina, 1946), lucrările: El sombrero de tres Picos, Danza ritual del Fuego, (Transcripción al órgano: Ceclia Fornari)

 

 

Program pentru Reșița: În orașul Regelui

 

 

  1. Antonio de Cabezon (España, 1510-1566), Pange Lingua (glosado) (Editura : Hernando de Cabezón, Madrid 1578)
  2. Lucas Ruiz de Ribayaz (España, 1584-1654), Galeria de amor – Xacaras – Paradetas(Editura: „Luz y Norte Musical” , Madrid, 1677)
  3. Juan Bermudo (España, c.1510-1559), Pange Lingua(Editura fac-simile de Macario Santiago Kastner)
  4. Estacio Lacerna (España, 1574 – Lima/Perú 1625), Tiento de 6º Tono”  (Editura M. S. Kastner, dentro del libro con obras de f.correa de araujo)
  5. Joseph de Torres, (España, c. 1670-1738)  Tiento de mano derecha,   (Editura CENIDIM, México por Felipe Ramírez)
  6. Marcosi (? Italia, fl. c. 1710-1720), Sal  si puedes , (Editura : Enrique Godoy)
  7. Domenico Zipoli (Prato, Italia, 1688-Córdoba, Argentina, 1726), Del Principe(Editura: Bernardo Illari)
  8. Arcangelo Corelli, (Italia, 1653-1713),  Al nacimiento del Archiduque Jose Benedicto; Lagrimas, (transcriere pentru orgă de Martin Schmidt, Baar/Suiza 1694-1772)  (Editura: Enrique Godoy)
  9. Libro sesto de Maria Antonia Palacios, (italia, 1653-1713), Sonata en  Do mayor, Joseph Gil de Palomar (ca. 1796/Chile, c. 1790), colección privada, (Editura de Guillermo Marchand)
  10. Sonatas de Chiquitos (Bolivia, manuscrito, año 1760), Sonata en la menor (Editura : Bernardo Illari)
  11. Cuaderno de tonos de  sor Maria Clara del santisimo sacramento: Versos de 5º y 8º tono”  (Editura : Wayne Leupold editions, inc. por Calvert Johnson)
  12. Luis Alvares Pinto, (Recife, Brasil, c. 1719-1789), 4 Liçoes de Solfejo
  13. Antonio Saenz (España, Uruguay c. 1829), El carnaval – minuet el solitario – boleras jaleadas de la media caña, tripili, cachucha

 

Cristina Garcia Banegas, (Uruguay)

Studentă a lui Renee Bonnet (pian) și Renne Pietrafesa (orgă), ocupă din anul 1985 postul de profesor al Catedrei de Orgă la Universitatea de Muzică din Uruguay.

În anul 1987 a înființat ansamblul vocal – instrumental ,,De Profundis” și Festivalul Internațional de Orgă din Uruguay.

Premiul de Virtuozitate al Conservatorului din Ginebra, clasa Lionel Rogg, Premiul de Excelență al Conservatorului Rueil – Mailmason (Paris), clasa Marie – Claire Alain, Premiul II la Concursul din Avila, Premiul ,,Femeia Anului în Muzică” (din 2007 până în 2010), Premiul Fraternității din B NAI BRITH Uruguay.

Realizează o serie de concerte ca și organistă și directoare a ansamblului vocal – instrumental ,,De Profundis”, în Europa, Statele Unite ale Americii și Asia.

A făcut parte din juriul mai multor concursuri internaționale, dintre ele amintim: Concursul Internațional de Orgă din Miami (Miami/Florida); Concursul de orgă Jan Peterson Sweelinck din Amsterdam/ Olanda; Agati –  Tronci 2013 în Pistoia/Italia.

Împreună cu ansamblul vocal – instrumental ,,De Profundis” a dirijat lucrări importante din repertoriul simfonic coral, câteva dintre aceste lucrări fiind în primă audiție națională și cu instrumente de epocă.

A realizat numeroase înregistrări împreună cu ansamblul vocal – instrumental ,,De Profundis”  și pe numeroase orgi istorice, câteva fiind apreciate și premiate de către critica internațională : Grand Prix de l’Academie Francaise du Disque, Palmares des Palmares; Diapason 5; MUST;  Deutsche Schallplatten Preis (Premiul Discului German), etc.

Proiectul pe care îl coordonează ,,Piazzolla îl întâlnește pe Bach”  a fost premiat de Fondul de Concurs pentru Cultură (M.E.C – 2012).

 

 

RECITAL DE ORGĂ

Frantisek Vanicek, (Cehia),  Reșița, Biserica Romano-catolică din Govândari (18. 09.); Timișoara, Biserica Adventista  (21.09)

 

Program pentru Timișoara și Reșița: Muzică de orgă din Germania și Cehia

 

  1. Nikolaus Bruhns (1665-1697), Präludium e moll
  2. Johann Froberger (1615-1667), Toccata a moll
  3. Johann Bach (1685-1750), Vater unser im Himmelreich, BWV 636
  4. Johann Bach (1685-1750), Preludium und Fuge C dur, BWV 545
  5. Bohuslav Cernohorsky (1684-1742), Toccata C dur
  6. Felix Mendelssohn–Bartholdy (1809-1847), Präludium und Fuge G dur, op. 37/2
  7. Bohuslav Martinu (1890-1959), Vigilie
  8. Sigfried Karg-Elert (1877-1933), Nun danket alle Gott, Coral-Improvisation für Orgel, op. 65, Nr. 59
  9. Jiří Strejc (1932-2010), Sonata

 

Frantisek Vanicek 

Născut în anul 1969 Frantisek Vanicek  începe studiul orgii cu profesoara J. Rafaja  la Conservatorul din Pardubice. Continuă studiile muzicale la Academia de Arte din Praga unde studiază orga cu profesorul Jan Hora. Urmează mai apoi studii de perfecționare la Conservatorul din Utrecht, Olanda, cu profesorul S. Smits , iar mai apoi la universitatea Charles din Praga.

Este laureat al unor prestigioase concursuri internaționale. În anul 1991 obține Premul I din partea Fondului Ceh pentru Muzică; în același an obține Premiul II la Voncursul Internațional de orgă Albert Schweitzer; mai apoi obține premiul Fundașiei pentru Muzică în Europa precum și alte prestigioase premii.

Realizează CD-uri audio cu muzică de Mozart, Peter Eben etc.

Este prezent în mod regulat în concerte și festivaluri din întreaga Europă, Statele Unite ale Americii, Japonia, Australia, Singapore etc.

Din anul 1995 este profesr de orgă la Universitatea Hradec Kralove din Republica Cehă.

 

 

RECITAL DE ORGĂ

Jean-Baptiste Robin (Franța), Timișoara, Domul Romano-catolic din Piața Unirii (28.09)

 

Program pentru Timișoara:

 

  1. Jean-Philippe Rameau (1683-1774), Overture and Les Sauvages from Les Indes Galantes (transcriere muzicală deJ.-B. Robin)
  2. George Bizet (1838-1875), Entr’Acte from Carmen (transcriere muzicală de J.-B. Robin)
  3. Charles-Marie Widor (1844-1937), Allegro from Symphonie 6, op. 42 in G minor
  4. Claude Debussy (1862-1918), Prélude à l’après-midi d’un faune, (transcriere muzicală de J.-B. Robin)
  5. Marcel Dupré (1886-1971), Second Sketch in B flat minor
  6. Béla Bartók (1881-1945), Six Romanian Folk Dances Sz 68 (transcriere muzicală de J.-B. Robin), Joc cu mâța (Dance with Sticks) – Brâul (Waistband Dance) – Pe loc (Stamping Dance) – Buciumeana (Hormpipe Dance) – Poarta romănească și Marunțel (Polka and Quick Dance)
  7. Jean-Baptiste ROBIN (1976) Cinq Versets sur le « Veni Creator »:Ciel éternel ; Flamboiement; Le temps qui danse; Au-delà ; .Veni, Creator Spiritus

 

 

Jean-Baptiste Robin

 

Este unul dintre cele mai faimoși organiști și compozitori ai generației sale. A câștigat cinci Premii întâi la concursuri organizate de Conservatorul Național de Muzică și Dans din Paris (orgă, compoziție și orchestrație). A parcurs un masterat în compoziție, la Kings College din Londra.

Ca organist a susținut recitaluri în cincisprezece țări europene, Rusia, Japonia, Coreea, Canada și America de Nord. Ca profesor considerat celebru este mereu invitat pentru a oferi cursuri de master pentru organiștii în Washington, Los Angeles, Atlanta, Seattle, San Francisco, Minneapolis, Cincinnati, Statele Unite ale Americii, pentru Asociația Coreeană de organiști din Seul, precum și în Universități din Europa. Lucrează ca profesor de orgă, în mod regulat, la prestigioasa Academiei Internaționale de Haarlem.  În anul 2014 va fi profesor invitat la Universitățile Yale și Oberlin din Statele Unite ale Americii.

Discografia sa include operele complete ale lui: Jehan Alain, Louis Marchand, Felix Mendelssohn și François Couperin. A fost apreciat de către presa internațională și primește din partea acestea dinstincția Diapason d’Or a anului 2013.

Ca și compozitor Jean-Baptiste Robin este autorul a treizeci de lucrări, de la lucrări pentru solo instrumental la lucrări pentru marea orchestră simfonică. Multe din piese lui pentru orgă sunt interpretate în toată lumea de organiști celebri precum : Vincent Warnier, François Espinasse, Frédéric Champion, Jens Korndörfer etc.  A compus un celebru concert  pentru orgă, orchestră de coarde și timpane, care a fost interpretat în primă audiție de către Orchestre de Basse Normandie. De asemenea lucrările sale au fost prezentate de către: Ansamblul Intercontemporain, dirijor Pierre Boulez și Orchestre Nationale de France; Maitrise de Radio France; Notre-Dame de Paris; Orchestra Philharmonia; trompetistul Romain Leleu și Orchestra Auvergne.

În prezent Jean-Baptiste Robin este organist titular la Capela Regală de la Versailles și profesor de orgă la Conservatorul Regional din Versailles, Franța.

 

RECITAL DE SAXOFON ȘI ORGĂ

Sophie Poulin de Courval (saxofon) și Jacque Boucher (orgă), (Canada), Arad, Biserica Roșie (30. 09), Timișoara, Universitatea de Vest din Timișoara (1. 10); Reșița, Biserica Romano-catolică din Govândari (2. 10)

 

Program pentru Timișoara și Arad: Tuyaux et saxo

 

  1. Guy de Lioncourt (1885-1961) Trois mélodies grégoriennes : Clemens rector; Puer natus est; Pascha nostrum
  2. Kees Schoonenbeek (n.1947)  Danse sacré et profane; Des Béatitudes Modernes, Intermezzo instrumentale 
  3. Massimo Rossi (n. 1933) 5e mouvement
  4. Franz Schubert (1797-1828) Der Doppelganger; Litaney (Geistliche Lieder); Heidenroslein
  5. Jean-Philippe Rameau (1683-1764) Hymne à la nuit
  6. Denis Bédard (n. 1950) Sonate II pour saxophone alto et orgue* (I Molto rubato/allegro energico,  II Andantino, III Allegro
  7. Eugène Bozza (1905-1991) Aria
  8. Denis Bédard (n. 1950) Chant mystique pour saxophone alto et orgue )
  9. Gabriel Fauré (1845-1924) Berceuse, op. 16
  10. Jacques Boucher (n. 1945) Variations sur un thème de Gilles Vigneault

 

Sophie Poulin de Courval

 

Sophie Poulin de Courval a făcut studiile muzicale la Conservatorul de Muzică din Quebec, cu Jean Pierre Bouchard și Pierre Bourque. A participat la cursuri de master cu Eugene Rousseau și Jean-Yves Fourmeau, inclusiv afăcut  cursuri particulare cu Piérick Leman. A participat ca studentă la cursuri de improvizatie, jazz, care i-au punctat cariera. În 1994, a obținut Licența și Masterul la Conservatorul de Muzica din Québec, la clasa a renumitului profesor Pierre Bourque. În această instituție a efectuat concerte în calitate de solist cu Orchestra  Conservatorului de Muzica din Quebec.

În timpul studiilor sale, Sophie Poulin de Courval a făcut parte din mai multe ansambluri camerale. Talentele sale muzicale sunt recompensate prin obținerea, în 1988 și 1990, a Premiul I la Concurs de muzică de cameră al Federației Armonii din Quebec.

Este membră a cvartetului de saxofon Multisax Four Winds, cu care a susținut mai mult de șaizeci de concerte, inclusiv a participat la Congresul Mondial de la Pesaro, Italia, și Montreal, Quebec, și nu în cele din urmă la Concurs de muzică de cameră al Uniunii Francez de Muzicieni din Franța.

A realizat înregistrări pentru Radio-Canada, iar în prezent, Sophie Poulin de Courval, tocmai a lansat doua discuri cu organist Jacques Boucher, cu înregistrări la cinci orgi din estul Quebecu-lui.

De peste cincisprezece ani este profesoară la clasa de saxofon de la Școala de Muzică din Rivière-du-Loup. Este lider de învățământ, în perioada 2007-2008, cu diverse sarcini legate de organizarea de evenimente.

Sophie face parte din comitetul regional ca fondator care a dat naștere în 2004, la cultura de masa Kamouraska RCM.

Intreprinde  multe turnee în Quebec, cu diverși artiști, inclusiv cu organist Jacques Boucher, Nathalie Giguère violoncelist, clarinetist Rino Bélanger și trio Swing. De asemenea, creează ca interpret muzical un univers de sunet pentru mai multe spectacole cu actorul Ghislaine Hamel.

Recent a fost invitată să prezinte șapte concerte în Franța, cu Jacques Boucher, iar critica muzicală a subliniat în mod constant bogăția de culori tonale.

 

Jacques Boucher s-a născut în Saint-Pascal de Kamouraska, 14 august 1945. A făcut studiile clasice la Sainte-Anne-de-la-Pocatičre (1958-1966), unde a studiat pianul cu Pierre Bouchard și orgă cu Antoine Bouchard . În 1966, a fost admis la Universitatea Laval R, unde a studiat orga cu: Jeanne Landry, Jacques Hetu, Claude Lagacé, Alain Gagnon și Chantal Masson. În anul 1973 studiile sale au fost încoronate cu o diplomă în arta organistică. Ulterior s-a perfecționat prin studii de Master cu Antoine R. Reboulot la Universitatea din Montreal. Între timp a activat ca dirijor și organist la biserica din satul său natal din Saint-Pascal de Kamouraska. Pe parcursul anului 1971-1972, continuat studiile la Institutul de Muzicologie și Institutul de Muzică Sacră de la Paris. În anii petrecuți la Paris a lucrat ca referent intern pentru muzica și servicii ORTF. Activitatea lui Jacques Boucher în studiouri de radiodifuziune au început în 1963 la Radio CHGB-FM Sainte-Anne-de-la-Pocatičre unde a fost succesiv director, animator, responsabil de sunet și director de programare. În 1972 a devenit director la Radio R CBC Montreal. Pentru specialitatea sa ca organist a realizat înregistrari la radio peste 1.500 de recitaluri tematice instrumentului rege, orga. Din anul 1984 până în anul 1987 a fost șef de programe de muzica la Radio CBC. Acest mandat îi permitea să se concentreze pe transmisiunea în direct și accentuarea vieții muzicale în emisiunile de radio din Canada. De asemenea, ca un record de producător muzical, Jacques Boucher a semnat mai mult de 100 de publicatii și tipuri de emisiuni.

Din anul 1975 este titular al orgii din catedrala Notre-Dame-de-Lourdes Verdun (Montreal).

Începând cu septembrie 1998, Jacques Boucher este director general și artistic al Tineretului și Muzică Canada

Din 1998 pana in 2002, Jacques Boucher a servit ca director executiv și artistic pentru emisiuni de tineret și muzică la postul de radio CCM – Canada.

Este membru al Consiliului de Arte si Litere din Quebec.

Este autorul, împreună cu muzicologul Odile Thibault, a biografiei lui Iosif Rouleau și a organistului francez Antoine Reboulot.

În 1986, Jacques Boucher a fost numit titular al orgii Casavant opus 615 din Catedrala Saint-Jean-Baptiste din Montrea. Aici  el a dezvoltat o calitate deosebită de viață artistică, în plus a contribuit la pregătirea proiectului de restaurare a orgii Casavan, care acum recunoscută ca fiind una dintre cele mai bune instrumente din estul Canadian.

De la 1 octombrie 2006, a fost numit Decan al Facultății de Muzică a Universității din Montreal, pentru un mandat de patru ani.

 

 

RECITAL DE ORGĂ

Paul Rosoman, (Noua Zeelandă), Timișoara, Domul Romano-catolic din Piața Unirii (5. 10); Arad, Biserica Roșie (8.10), Reșita (9. 10)

 

Program pentru Timișoara și Arad, Biserica Roșie

 

  1. Charles Villiers Stanford (1877-1937) Postlude in D Opus 105 No. 6
  2. H. H. Parry (1848-1918) Elegy for 7th April 1913
  3. Jan Zwart (1877-1937) Fantasie Een Vaste Burg is Onze God
  4. Guy Ropartz (1864-1955) Prélude Funèbre
  5. Felix Mendelssohn Bartholdi (1809-1847)Andante and Variations in D
  6. Douglas Lilburn (1915-2001) Prelude and Fugue in G Minor, Antipodes

 

Program pentru Reșița, Biserica Romano-catolică din Govândari

 

  1. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Prelude and Fugue in b BWV 544
  2. Johann Pachelbele (1653-1706) Ciacona in f
  3. Jacob Wilhelm Lustig (1706-1796) Fantasia in a
  4. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Partita O Gott du frommer Gott BWV 767
  5. Johann K. F. Fischer (1655-1746) Chaconne in F Major
  6. Johann Pachelbel (1685-1750) Praeludium in d

 

Paul Rosoman este organist concertist, director la Bayard Limited (o companie care se ocupă de managementul artiștilor și concertelor). Este directorul muzical al Biserici  Anglicane Sf. Luke din Wellington.

A absolvit Universitatea Victoria din Wellington, a început studiul orgi cu Betty Stewart, continuând cu Janet Gibbs.

După 20 de ani, după ce s-a întors în Noua Zeelandă, Paul a concertat în cele mai importante și faimoase locuri din Noua Zeelandă, precum: Catedrala Sf. Paul din Wellington, Catedrala Metropolitană a Inimi Sacre. Pe lângă concerte ca și organist concertist, a colaborat cu diferite formații instrumentale și vocale.

În anul 2011 a susținut concerte în Marea Britanie, Germania și Polonia.

A participat ca și organist invitat la a 15 Ediție a Festivalului Internațional de Orgă din Pelplin.

În acest an susține concerte în Germania, România, Marea Britanie, Australia și Noua Zeelandă.

 

RECITAL DE ORGĂ

Concertul studenților timișoreni: Adam Robert1, Struța Cristina2, Denis Moldovan3, Minodora Luca4, Camelia Cărăbaș5, Klaudia Šubonji5, Timișoara, Biserica Adventistă din Str. Independenței nr. 19  (7.10)

 

                Program pentru Timișoara

 

  1. Johann Sebastian Bach Toccata și fuga în re minor1, BWV 565
  2. Johann Sebastian Bach Toccata și fuga în Fa Major4, BWV 540
  3. Johann Sebastian Bach, Pasacaglia și fuga în do minor3, BWV 582
  4. Max Reger, Preludii de coral5
  5. Max Reger, Introducere și passacaglia în Fa major2
  6. Johann Sebastian Bach, Klavierübung Dritter Teil: Preludiu și Fuga în Mi bemol Major5, BWV 552

 

 

ROBERT ADAM. Este absolvent al Liceului de Artă din Arad. (2014). A început studiul orgii cu Balog Eva mai apoi cu Viorel Ciurtin. Este unul dintre cei mai talentațí organiști arădeni. A fost remarcat la Concursul Internațional de la Szeged, Ungaria, unde în anul 2014 a obținut premiul II A concertat în Timișoara, Arad, preum și în Italia unde în anul 2013 a participat la un tureneu de trei concerte la Roma. În prezent este student în anul I, la clasa de orgă a Prof. univ. dr. Felician Roșca de la Facultatea de Muzică din Timișoara.

 

CRISTINA STRUȚA. Este absolventă a Colegiului Național de Artă Ion Vidu din Timișoara, clasa de orgă (2012). Face parte din generația de tineri organiști timișoreni, studentă a conservatorului timișorean. În anul 2012 a obținut premiul III la Concursul Internațional de orgă de la Szeged, Ungaria și premiul II la acelașii concurs, în anul 2014. În anul 2014 a obținut Diploma de Excelență din partea Universității de Vest din Timișoara. A concertat în Timișoara, Oradea, Reșița precum și în țări din Europa: Ungaria, Franța, Italia, Serbia. Este inițiatorea unui grup cameral și se remarcă ca prezentatoare a concertelor sub genericul ,, De la începuturi la J. S. Bach”. În prezent este studentă în anul III la clasa de orgă a Prof. univ. dr. Felician Roșca la Facultatea de Muzică din Timișoara și studentă la Facultatea de Științe Politice, Departamentul Relații Internaționale.

 

                DENIS MOLDOVAN. Este absolvent al Liceului Gerhardinum din Timișoara (2010). A început studiul orgii cu Bajkai Robert. Este unul dintre cei mai talentațí organiști timișoreni. A fost remarcat la Concursul Internațional de la Szeged, Ungaria, unde în anul 2012 a obținut premiul II și premiul II la acelașii concurs, în anul 2014. În anul 2014 a obținut Diploma de Excelență din partea Universității de Vest din Timișoara. Este cantor-asistent la Domul timișorean. A concertat în Timișoara, Oradea, Reșița precum și în următoarele țări : Ungaria, Serbia, Franța, Italia. În prezent este student în anul I Master, la clasa de orgă a Prof. univ. dr. Felician Roșca la Facultatea de Muzică din Timișoara.

 

                ALMA BOMPA. Este absolventă a Liceului de Muzică din Botoșani (2010) unde absolvă specialitatea pian. În vara anului 2009 participă la cursurile de vară de la Stupini-Brașov, unde îl întâlnește pe profesorul Felician Roșca și orga Bisericii Negre din Brașov. Se îndrăgostește de muzica de orgă față de care, din acel moment, are un atașament total. Urmează cursuri intensive de orgă după care este admisă la Facultatea de Muzică din Timișoara, specialitatea orgă. Se remarcă ca acompaniatoare în festivalul Timorgelfest 2012 unde susține partea de orgă la lucrarea Requiem de Alexander Graur, prezentată în primă audiție absolută. Este acompaniatoare pentru corul Amicus din Timișoara (față de care este foarte atașată) și participă ca solistă în concertele și turneele clasei de orgă la Reșița, Oradea, Timișoara, Paris.

                MINODORA LUCA. Este absolventă a Colegiului Național de Artă Ion Vidu din Timișoara, clasa de orgă (2010). Face parte din generația de tineri organiști timișoreni deosebit de talentați, studentă a conservatorului timișorean. În anul 2012 a obținut premiul III la Concursul Internațional de orgă de la Szeged, Ungaria. A concertat în Timișoara, Oradea, Reșița precum și în țări din Europa: Ungaria, Franța, Italia, Serbia. Este pasionată de muzica de factură corală fiind prezentă în cel puțin două formații corale ale Facultății de Muzică din Timișoara. Este o bună acompaniatoare și solistă organistă, remarcându-se în concertele clasei de orgă precum și în festivalul Timorgelfest unde a avut ocazia să susțină partea de acompaniament la lucrarea Le vendredi Noir de Veronica Anghelescu (2012), prezentată în primă audiție absolută. În prezent este student în anul I Master, la clasa de orgă a Prof. univ. dr. Felician Roșca la Facultatea de Muzică din Timișoara.

 

 

                CAMELIA PARTENIE, căsătorită Cărabaș, a început studiul orgii la Colegiul Național de Artă Ion Vidu din Timișoara cu Prof. dr. Felician Roșca, mai apoi a absolvit Facultatea de Muzică din cadrul Universității de Vest din Timișoara cu examen de Licență la același profesor. Pe parcursul anilor a susținut o serie de concerte la Timișoara, Radna , Reșița, Lugoj, Arad etc. A participat ca parteneră de concert în cadrul proiectelor Codex Cajoni, Orga în ipostaze contemporane sau Timorgelfest cu concerte în Austria, Ungaria, Italia, Polonia alături de colegii ei organiști din România și Ungaria în cadrul proiectelor finanțate de AFCN și Ministerul Culturii din România. A participat ca și cursant activ la clase de master ale unor organiști de renume precum Lehotka Gabor, Helmut Plattner, Dalibor Miklavčič , Domenico Severin etc. În prezent este studentă în anul II Master de la Facultatea de Muzică din Timișoara

 

                KLAUDIA ŠUBONJI SZEIDERT a început studiul  orgii la Colegiul Național de Artă Ion Vidu din Timișoara cu profesoarele Teglas Amalia și Mihaela Bedicova. Urmează cursurile de orgă la Facultatea de Muzică din Universitatea de Vest din Timișoara, la clasa profesorului univ. dr. Felician Roșca. . A fost remarcată la Concursul Internațional de la Szeged, Ungaria, unde în anul 2013 a obținut premiul III. În anul 2014 a obținut Diploma de Excelență din partea Universității de Vest din Timișoara. A susținut concerte în cadrul programelor organizate de către clasa de orgă la Timișoara, Reșița, Lugoj, Arad, Oradea. A avut încercări de a se reorienta profesional dar dragostea pentru muzica de orgă a fost mai puternică. În prezent este studentă în anul II Master la Facultatea de Muzică din Timișoara.

 

 

 

 

RECITAL DE ORGĂ

Ksenia Pogorelaya, (Belarus) Timișoara, Biserica Adventistă din Str. Independenței nr. 19 (12. 10); Reșița, Biserica Romano-catolică din Govândari (14. 10)

 

Program pentru Timișoara

 

  1. Georg Muffat (1645-1704) Apparatus musico-organisticus.Toccata Prima
  2. Melchior Schildt (1592-1667) Coral Allein Gott in der Hoh sei Ehr
  3. Johann Pahelbel (1653-1706) Toccata in F; Toccata in g
  4. Dietrich Buxtehude (1637-1707) Präludium und fuge g-moll, BuxWV 163
  5. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Coral Wer nur den lieben Gott lasst walten,

BWV 642.

  1. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Coral Jesu meine Freude, BWV 610.
  2. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Präludium  und fuge  c-moll, BWV 546.
  3. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Coral O, Mensch, bewein dein Sunde

     gross, BWV 622.

  1. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Coral Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ,

     BWV639

10. Johann Sebastian Bach  (1685-1750) Toccata und Fuge d-moll BWV565

 

 

Program pentru Reșița

 

1. Georg Muffat (1645-1704) Apparatus musico-organisticus.Toccata Prima

2. Domenico Zipoli  (1688-1726)  Elevasione, Offertorio.

3. Melchior Schildt  (1592-1667) Coral Allein Gott in der Hoh sei Ehr

4. JohannPahelbel  (1653-1706) Toccata in F; Toccata in g.

5. Dietrich Buxtehude (1637-1707) Preludiu și fugă în sol minor, BuxWV 163

6. Girolamo Frescobaldi (1583-1644) Canzona.

7. Anonim Belorus sec. XVII.  Alegro, Vivo, Leggiero, Lento, Allegro,

    Andantino, Leggiero

8. Anonim Spaniol sec. XVI.  Pavana, Galljarda.

9. Anonim Spaniol sec XVII.   Suite Cortesana №1 (Las Vacas, Alamanda, Un

   arie alegre, Zarabanda, Danza del Acha, Canarios,  El Villano)

 

Kseniya Pogorelaya  a absolvit Conservatorul de Stat din Moscova la clasa (prof. M. A. Fyodorva) pian și orgă la clasa (prof. L. I. Roisman) în 1983. Este solistă a Catedralei Sf. Sofia din Polotsk, este profesoară de pian și orgă  la Academia de Muzică din Minsk Belarus.

A participat la numeroase cursuri de masterclass cu profesorii: W. Zerer (Germania), E. Koiman (Olanda) în 1991, Y. Gembalsky (Polonia) în 1994, K.Van Kutan (Olanda) în 2002.

Din anul 1983 până în 1988 Kseniya Pogorelaya a fost profesoară de pian la Institutul de Arte Dalnevostocknyi din Vladivostok. În anul 1993 a fost câștigătoarea Festivalului Internațional de Muzică Sacră ,,Magutny Bozka” (Mogilev, Belarus).

În anul 1996 Kseniya Pogorelaya a inițiat și organizat pentru prima oară în Belarus Festivalul Internațional de Orgă ,,Zvany Safii”, care are loc în Catedrala Sf. Sofia din Polotsk.

A realizat o serie de proiecte intenaționale precum cel din anul 1997 intitulat ,, Muzica Sacră din Belarus din secolele XVII-XVIII” împreună cu Institutul Tehnologic Minsk (Germania). În 1999 a organizat o serie de concerte caritabile împreună cu Corul Rusesc din Basel (Elveția) pentru repararea orgi din Catedrala Sf. Sofia din Polotsk. În anii 1999, 2001, 2002 a organizat o altă serie de concerte împreună cu copii de la școala de muzică din Minsk, în colaborare cu organizația ,,Pentru copii din Cernobâl” (Germania).

Repertoriul Kseniyiei Pogorelaya cuprinde lucrări din secolul XVI până în secolul XXI. Muzică veche franceză, muzică barocă engleză și franceză, muzică romantică franceză, muzică romantică rusească, muzică veche și modernă din Belarus.

Are numeroase înregistrări, articole în diferite publicații și ziare din Belarus.

 

 

RECITAL DE ORGĂ

Felician Roșca, Timișoara, Biserica Adventistă din Str. Independenței nr. 19 (14.10)

Program pentru Timișoara: Capodopere din Baroc

 

  1. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Toccata și fuga, re min. BWV 565
  2. Antonio Corea Braga (cca. 1695 ?) Bathala de 60 Thom
  3. Henry Purcel (1659-1695) Trumpet Tune Voluntary in D major
  4. Tomaso Albinoni (1671 – 1751) Adagio
  5. Johann Pachelbel (1653-1706) Magnificat
  6. Dietrich Buxtehude (1637-1707) Passaccaglia
  7. Nikolaus Bruhns (1665-1697): Preludiu, fuga în mi minor;
  8. Daniel Croner (1656 – 1740): Fantasia ex G, Toccata, Fuga ex E,
  9. Josephus Fazakas Krisbancensis (1738), Ciaccona in B Dur (Manuscrit);
  10. Martin Schneider (1748-1812 ) Präludium et fuga in C
  11. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Preludiu și fuga în Mi bem. maj. BWV 552

 

 

Felician Roşca, organist şi muzicolog

Ca organist, muzicolog, pedagog şi publicist Felician Roşca (n.1953) este unul din remarcabilii organişti ai generaţei contemporane romăneşti. În prezent profesorul  universitar, doctor  FELICIAN ROŞCA, este titularul clasei de orgă de la Universitatea de Vest din Timişoara, Facultatea de Muzică.

Este membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România (UCMR) din anul 2005, Preşedinte al Societăţii Române de Imnologie (2008); membru al Societăţii Internaţionale de Imnologie (IAH) din anul 1995, membru al Societăţii “Sigismund Toduţă” din Cluj-Napoca (1997),

Este absolvent al Conservatorului “Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, specializarea orgă (1977). În anii ce au urmat participă la cursuri de măiestrie cu prof. Millan Schlechta din Praga, Simon Peres din Franţa, cel care îl îndrumă în tainele muzicii medievale, mai apoi cu profesorul Lehotka Gabor de la Universitatea Naţională de Muzică ,,Fr. Liszt’’ din Budapesta, cu care face un stadiu de interpretare organistică.

In anii de dinainte de 1990 s-a remarcat prin concertele susţinute la Ateneul Roman, în Studioul Radio cu orchestra Radio, Biserica Neagră din Braşov, Biserica Evanghelică din Sibiu. Prin eforturi proprii achiziţionează o orgă clasică cu tuburi pe care susţine sute de concerte, orga proprie fiind instalată în spaţiu public al Casei de Cultură de la Alba Iulia şi mai apoi la Muzeul Ţării Crişurilor din Oradea. Notorii ramân festivalurile Tinereţea Capodoperelor de la Alba Iulia, şi Zilele muzicii de orgă de la Muzeul Ţării Crişurilor din Oradea. Merită remarcate expoziţiile Michael Haydn, Documente muzicale orădene, Instrumente muzicale tradiţionale şi conferintele prezentate in cadrul activitatii ştiinţifice de la muzeul orădean. Cu toate restricţiile din aceşti ani este invitat şi susţine concerte în Germania, Ungaria, USA, Rusia, Cehoslovacia etc. unde participă la festivaluri de anvergură internaţională sau în concerte şi recitaluri individuale. Din anul 1991, odată cu reânfiinaţarea Facultaţii de Muzică din Timişoara din cadrul Universităţii de vest din Timişoara este profesor pentru specialitatea orgă şi acompaniament pentru orgă.

Din anul 1991 este invitat ca profesor de orgă la Universitatea de Vest din Timişoara, Facultatea de Muzică. Aici accede prin concurs de la funcţia de Lector pănă la cea de Conferenţiar şi Profesor universitar. Este un foarte bine apreciat profesor de orgă studenţii săi de la clasele de licenţă şi master fiind prezenţi în concerte naţionale şi internaţionale.

În anul 2000 suţine examenul de Doctor în Arte-Muzică la Academiei de Muzică “ Gh. Dima” din Cluj-Napoca, cu teza din domeniul muzicologiei “Incursiune în arta şi pedagogia organistică de pe teritoriul României”, coordonator Prof. univ.  dr. Eduard Terenyi.

Pe parcursul anilor pe baza concursurilor de accedere pe posturi universitare este mai întâi lector universitar (1991), apoi conferenţiar iar din anul 2002 este profesor universitar. Între anii 1994 -1996 ocupă funcţia de secretar ştiinţific al facultăţii, iar din anul 2004-2008 este director al studiilor de masterat şi relaţii internaţionale. Din anul 2007 este expert ARACIS, iar din anul 2009 este expert ACPART.

Este director pentru mai multe festivaluri naţionale şi internaţionale ca: Festivalul muzicii de orgă din Banat-Timorgelfest, care în 2012 a ajuns la a XII-a ediţie, Arta organistica românescă (cu concerte în Ungaria, Polonia, Austria,  Italia) şi director al Seminariilor de Imnologie. Este directorul  grantului de cercetare CNCSIS cu tema Evidenţa orgilor din România.

A contribuit activ la construirea in ultimii 10 ani a cel puțin doua orgi clasice de factură neobarocă, la Facultatea de Muzică din Timișoara și în Biserica Adventistă de Ziua a Șaptea din Timișoara precum și la achiziționarea a două orgi Viscount Prestige 100 în Aula Magna de la Universitatea de Vest din Timișoara și Vivace 30, ca instrument de studiu.

În aceşti ani desfăşoară o amplă activitate ca interpret organist în ţară şi străinătate. A susţinut concerte de orgă la Ateneul Român Bucureşti, Sala Radio Bucureşti, Palatul Culturii Tg. .Mureş, Filarmonicile de Stat din Oradea, Arad, Tg. Mureş, Satu Mare, Timişoara precum şi în biserici cu orgi de renume din Braşov, Sibiu, Mediaş, Sighişoara etc. Ca solist organist a avut concerte şi turnee de concerte (mentionam doar concertele de dupa anul 1990) în Germania (1990, 1996, 1997, 2002), Ungaria (1991, 1995, 1999, 2000, 2002, 2004, 2007, 2008, 2009, 2012, 2013, 2014), Republica Moldova (2001) Austria (1998, 1999, 2007, 2008, 2009), Rusia (1992, 1994), Belarus (1991, 2010, 2014), Franţa (1997, 2010, 2012), Danemarca (1995,1998), Anglia (1998), Statele Unite ale Americii (1988, 2008, 2011), Canada (2003, 2011), Polonia (2007, 2012), Italia (2008, 2009, 2010, 2012, 2013), Spania (2013), Republica Cehă (2014).

A pubilicat o serie de cărţi dintre care amintim: Arta şi pedagogia organistică din România în context european. Editura Mirton 2000; Metodica interpretării. Modele de analiză în arta organistică. Editura Signata 2001; Coralul protestant. Johann Sebastian Bach, partitele de coral pentru orgă. Editura Mirton 2002; De la începuturi la Johann Sebastian Bach. Editura Mirton, 2003 ; George Enescu. Lucrări şi transcripţii pentru orgă, editura Universităţii de Vest din Timişoara, Timişoara, 2007; în cooperare cu prof. dr. Csanadi Laszlo Dezvoltarea orgii italiene şi activitatea familiei Mascioni; Il Transylvano de Girolamo Diruta sau Muzica renascentistă de la Alba Iulia, editura Universităţii de Vest din Timişoara, Timişoara, 2007, Orgile din România (editor coordonator) editura Brumar, Timişoara, 2008, Romanian Protestants Hymns, editura Brumar, 2011.

 

 

RECITAL DE ORGĂ

Gedmin Grudba, (Polonia), Reșița, Biserica Romano-catolică din Govândari (15. 10); Timișoara, Biserica Adventistă din Str. Independenței nr. 19 (16. 10)

 

Program pentru Reșița și Timișoara

 

1. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Toccata, Adagio and Fugue in C Major ,

BWV 564

2. Dietrich Buxtehude (1637-1707) Passacaglia in d minor, BuxWV 161

3. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Concerto in G Major (Allegro-Grave-

Presto), BWV 592

4. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Coral: An Wasserflüssen Babylon, BWV

    653

5. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Trio: Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’,

    BWV 664

6. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Prelude b minor, BWV 544

7. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Coral: Kommst du nun, Jesu, vom

    Himmel herunter, BWV 650

8. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Präludium E flat Major, BWV 552

 

 

Gedymin Grubba s-a născut la 17 iulie 1981 în Gdansk, Polonia, a început studiul pianului cu Halina Radomska în orașul natal încă de la vârsta de cinci ani. Mai târziu se va înscrie la clasa de pian a Zofiei Ralicka și la clasa de clarinet a profesorului Dariusz Egielman din cadrul Școlii Primare de Muzică  Stanislaw Moniuszko din Sopot. Și-a continuat educația muzicală la Școala Secundară de Muzică Fryderyk Chopin în Gdansk, la clasa de orgă a profesorului  Roman Perucki. Școala o va încheia ca premiant. În 2006 va absolvi Academia de Muzică Stanislaw Moniuszko din Gdansk, unde a studiat orga cu Roman Perucki iar compoziția cu Eugeniusz Glowski.

A participat la numeroase clase de Master în Polonia și peste hotare, axându-se în special pe interpretarea muzicii de orgă, cu  excelenți organiști precum:  prof. B.K. Bryndorf, prof. E. Doll, prof. F. Klinda, prof. J. Laukvik, prof. J.P. Lecaudey, prof. L. Lohmann, prof. D. Roth, prof. A. Schoof, prof. M. Strohhäcker, prof. J.C. Zehnder, prof. W. Zerer, dr S. Göttelmann, prof. J. Gembalski (master de improvizație), prof. M. Sawa (master de improvizație pe durata unui an).

Numărul concertelor susținute din anul 1996, când și-a început activitatea publică, se ridică la peste 500 de concerte susținute în Polonia, în cele mai importante centre europene, dar și în Asia (Singapore), Australia și Noua Zeelandă. Susține anual un număr de aproximativ patruzeci de concerte în diferite orașe peste tot în lume. Activitatea sa este de solist, membru într-o formație de muzică de cameră, compozitor și dirijor. În anu 2011 a  sărbătorit 15 ani de activitate artistică. Este laureatul multor concursuri de orgă și compoziție.

În 1999 Gedymin Grubba a organizat Festivalul Internațional al Muzicii de Orgă la Catedrala Pelplin, și de atunci este directorul acestuia. Acest festival este unul dintre cele mai importante și prestigioase evenimente culturale de acest fel din Europa. Datorită acestui festival este promovată singura orgă barocă (datând din secolul XVII) care a fost reconstruită și dată spre refolosință în anul 2003. În 2009 Gedymin Grubba a fost permiat pentru activitatea sa culturală cu premiul  “Mestwin”.  A primit de asemenea trei recunoștințe din partea președintelui din Gdansk.

Din 2003 este președintele  Fundației de Promovare a Arte Gabriel Fauré din Gdansk, fundație ce organizează anual în jur de 15 concerte în Polonia, acestea fiind în principal serie de concerte, incluzând și Festivalul de la Pelpin.

În 2008 Gedymin Grubba a compus monumentala piesă vocal-simfonică “Sinfonia Jubilate”. Lucrarea a fost comandată de Cooperativele de economii şi credite din Polonia – F. Stefczyk’s SKOK pentru a sărbători a 15-a aniversare . Muzica a fost îmbinată cu versuri compuse de Ioan Paul al II-lea, S.H. Lubomirski și Z. Herbert. Lucrarea a fost dedicată Excelenței Sale Cardinalul Joseph Glemp  ca recunoștință pentru anii în care a condus Biserica, Națiunea și Polonia. Premiera absolută a “Sinfoniei Jubilate” a avut loc la Opera Națională din Varșovia. DVD-ul cu înregistrarea  piesei a fost realizat în 150 000 de exemplare.  Este membru al Uniunii Tinerilor Compozitori din Polonia.

A realizat numeroase înregistrări pentru radio-ul și televiziunea poloneză și europeană ( în calitate de dirijor), de asemenea înregistrări solo (10 CD-uri). A participat la înregistrarea CD-ului “The Great Organ of the Metropolitan Cathedral in Gdansk Oliwa”, câștigând din partea “Fryderyk 2006” în 2009 premiul Înregistrarea de aur.

Din 1988 lucrează ca organist la bisericile din Gdansk Diocese. Ca profesora  instruit câțiva tineri organiști care la momentul actual sunt organiști la bisericile din Gdansk. Gedymin Grubba este momentan organist la Biserica Dumnezeul Milei din Gdansk – Morena.

Site-ul oficial al artistului este: www.gedymin.org

 

 

 

RECITAL DE ORGĂ

Jens Korndörfer, (USA), Timișoara, Domul Romano-catolic din Piața Unirii (22.10)

 

Program pentru Timișoara

 

  1. Georg Muffat (1653-1704) Toccata Septima
  2. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Coral: Schmücke dich, o liebe Seele, BWV 654;
  3. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Präludium und Fuge in D, BWV 532
  4. Max Reger (1873-1916) Benedictus; Introduktion und Passacaglia in d
  5. Louis Vierne (1870-1937) Clair de lune (din ciclul  Pièces de Fantaisie)
  6. Maurice Duruflé (1902-1986) Coral varié sur le thème du „Veni creator

Jens Korndorfer s-a născut în Germania. A absolvit Conservatorul Național Superior de Muzică din Paris (cu diploma orgă-interpretare la clasa lui O. Latry și M. Bouvard), Conservatorul Oberlin, Musikhoschule  în Bayreuth (cu diploma de muzică religioasă) și Universitatea McGill din Montreal, unde susține Teza de Doctorat cu: H. O. Ericsson, J. Grew și W. Porter, apreciată cu  cele mai înalte onoruri. A publicat mai multe articole în reviste de specialitate germane, engleze, franceze și ruse.

În septembrie 2005, Dr. Korndörfer a fost primul organist german numit pentru un an ca ,,organist titular’’ la Sala de Concerte Kitara din Sapporo, Japonia. Susține numeroase recitaluri în Sapporo și alte mari săli de concerte din Tokyo, Kyoto etc. A susținut concerte cu orchestra Sapporo Symphony Orchestra și cu Filarmonica Arturo Toscanini dirijată de Lorin Maazel, unde de altfel a făcut și studii muzicale. Timp de un an a dat aproximativ 50 de recitaluri în Sapporo, Japonia.

Dr. Korndorfer a câștigat de trei premii la Concursului Internațional de Orgă din Montreal, care au avut loc în 2008, 2011. În octombrie 2011, a câștigat premiul al doilea și Premiul Franz Liszt la cel de al doilea Concurs Internațional de orgă de la Montreal, Canada. În prima ediție a acestui concurs, în 2008, el a câștigat premiul al treilea.

Dr. Korndörfer înregistrat două CD-uri ca solist sub genericul Mari momente în muzică germană, JASRAC 2006.  În 2009, a înregistrat ,,Trumpet Ave Maria” împreună cu Kazukiro Maekawa (trompetă solo) cu Orchestra Simfonică din Fukui, Japonia. A înregistrat un CD – solo și un DVD în care este prezentată orga din Kitara și o serie de concerte cu diferite orchestre (Orchestra Simfonică Sapporo, Filarmonica Arturo Toscanini). În programul Orgă 2011 a înregistrat CD-ul intitulat Variațiuni pe teme Americane și un alt CD cu Kazuhiro Maekawa (trompetă) cu Orchestra Simfonică din Sapporo, la  Harmony Hall din Fukui, Japonia.

Dr. Jens Korndörfer efectuează în mod regulat concerte în turnee de nivel internațional: Londra (Westminster Abbey), Moscova (Catedrala), Paris (Catedralele Notre Dame, St Sulpice și La Madeleine), Versailles (Capela Castelului Regal), Poitiers (Catedrală), Berlin (Catedrala Kaiser Wilhelm Memorial Church), Ulm (Münster), Lübeck (Dom), New York (St. Thomas Fifth Avenue), Boston (Sf. Toma de Aquino), Cincinnati (Sf. Bonifaciu), Montreal (Basilica Notre Dame, Oratorie de Saint Joseph), Toronto (St. James Cathedral), Fukui (Harmony Hall) și Hong Kong (Centrul Cultural).

În septembrie 2012, Dr. Korndörfer a fost numit organist la Prima Biserică Prezbiteriană din Atlanta, Statele Unite ale Americii. Biserica are două instrumente magnifice: o orgă mare de concert  construită de Möller și restaurată de Zimmer (IV/105) și orga Klop (II/15) din capela bisericii.

 

CONCERT VOCAL SIMFONIC.

Orchestra, corul și soliștii Filarmonicii Banatul Timișoara

Sala Capitol din Timișoara, (24. 10).

Dirijor Dumitru Costin. Dirijorul corului Iosif Todea. Soliști: Alina Todea, soprană; Gabriela Varvari, mezzosoprană; Daniel Zah, tenor; Cristian Ardelean, bas; la orgă Cristina Struța

În program: Antonin Dvořák, Requiem,  lucrare vocal simfonică cu orchestră, cor, soliști și orgă.

Requiem-ul de Antonin Dvořák este una dintre cele mai intelectuale și profunde lucrări ale lui Dvorak. Este lipsită de orice formă de ostentație superficială, patos sau melancolie. Lucrarea este marcată de un sentiment de durere curajos, dar fără nuanțe sumbre și tragice. Compozitorul nu plasează viața de după moarte mai sus de calitatea existenței sale pe pământ; el este recunoscător pentru toate darurile pe care le-a primit de la Dumnezeu. Contemplarea morții nu evocă teamă, dar exprimă durere de a fi nevoie să spună un rămas bun de la cei mai apropiați de el,  natura și muzica lui iubită.

Dvorak a împărțit textul liturgic în două secțiuni principale. În primul rând, o imaginea a Judecății de Apoi, care are opt părți cu un ton sumbru predominant. Cea de a doua parte cuprinde cinci părți. Acestea aduc o atmosferă de consolare și de conciliere. Dezvoltarea materialului tematic este împărțită în mod egal de către orchestra, corul și soliștii. Structura complexă a acestei lucrări ample este cimentată pe patru idei muzicale fundamentale (F – G flat – E – F), care se regăsesc ca un fir roșu prin întregul Requiem. Progresia acestui sentiment melancolic și ambiguitatea ritmică apelează sugestiv la rațiune în căutarea umană pentru răspunsuri la problemele legate de viață și de moarte. Imaginația compozitorului aparent nu are limite: el include un semn de întrebare muzicală în partitură de aproape 200 de ori, în nenumărate variante, fără nici un sentiment de monotonie. Interesant de remarcat, Dvorak a folosit acest motiv muzical pentru prima dată cu doi ani în urmă în ciclul Cântece de dragoste unde se pare că le-a legat cu noțiunea de moarte la sfârșitul piesei „Aici, în pădure de către un pârâu„, prin cuvintele „Când val de viață mă transportă pe mine departe de lume?”.

Pentru partea a treia (Dies Irae) potrivit mărturiei lui Josef Suk, Dvorak a considerat concepția de lucru în detaliu în avans, în cele din urmă se stabilește pentru tonalitatea Si bemol major care este într-adevăr care este cheia fundamentală a lucrării. Surprinzător Requiem-ul nu are un catharsis fără echivoc, care este de altfel tipic stilului componistic al lui Dvorak (Stabat Mater, Rusalka, Dove Wild și altele). Compozitorul se spune că a cugetat pentru o lungă perioadă de timp, dacă va termina lucrarea în minor sau  major. Soluția la care a ajuns în cele din urmă ar putea fi văzută ca un compromis: În timp ce soliștii și corul cantă cu o intensitate din ce în ce spre nuanța de piano, se mișca spre încheiere cu cuvintele „Et lux perpetua Luceat EIS„, terminând în cheia Si bemol cathartic și ceremonial, în următoarea parte revine postludiu orchestrale la motivul de bază în si minor. Muzicolog Jarmil Burghauser consideră că acesta este un caz de simbolism în mod deliberat, fiind expresia cea mai profundă de geniu a lui Dvorak, atât ca muzician cât și ca individ: efemerului dispare, împreună cu moartea.

  1. Requiem aeternam, B flat minor (Poco lento)
    2. Graduale, B flat minor (Andante)
    3. Dies irae, B flat minor (Allegro impetuoso att.)
    4. Tuba mirum, E minor (Moderato)
    5. Quid sum miser, F minor (Lento)
    6. Recordare, D major (Andante)
    7. Confutatis maledictis, G minor (Moderato maestoso)
    8. Lacrimosa, A minor

9. Offertorium, F major (Andante con moto)
10. Hostias, F minor (Andante)
11. Sanctus, B flat major (Andante maestoso)
12. Pie Jesu, G minor (Poco adagio)
13. Agnus Dei, B flat minor (Lento)

 

Lucrarea durează aproximativ 1 oră și 35 minute.

 

Antonin Dvořák  s-a născut la data de 8 septembrie 1841 în satul Nehalozeves, aşezat pe malul Vltavei, în apropiere de Praga. Ca fiu al unui măcelar-cafegiu, a deprins primele îndeletniciri ale meseriei de la tatăl său, iar primele noţiuni muzicale le va învăţa de la organistul oraşului Zlonice. Tatăl viitorului compozitor avea un han ţărănesc iar mama lui era în serviciul unei familii princiare pe nume Lobkowitz din apropierea satului natal.

Antonin va creşte în ambianţa atmosferei de la ţară şi din fragedă copilărie va cânta împreuna cu copiii ţăranilor melodiile populare şi va deprinde cântările bisericeşti în biserica satului alături de coriştii bisericii. Este atras de dansurile tinerilor de la ţară, iar acest lucru îi va influenţa definitiv tehnica compoziţiei de mai târziu, ce-l va face celebru în întreaga lume.

Unul dintre primii lui profesori de muzică, Josef Spitz, organist de meserie, îl va învăţa să cânte la vioară şi nu după mult timp, Antonin la vârsta de 8 ani va intra în mica orchestră de pe lângă hanul tatălui său.

După ce va termina stagiul şcolar în satul natal, în anul 1853 va fi găzduit de unchiul său în oraşelul Zlonice şi va studia pianul, vioara şi viola precum şi teoria muzicii şi canto coral cu profesorul Antonin Liechmann (1808-1879). Despre acest profesor compozitorul îşi va amintii cu drag pe tot parcusul vieţii, mai cu seamă că acesta îl va iniţia în aprofundarea tradiţiilor naţionale muzicale ale Cehiei. Un rol important în formarea muzicală a lui Dvorak îl vor avea cantorii bisericii de la care tânărul Antonin va învăţa meşteşugul cântărilor bisericeşti în tradiţia husită. Cehia se va confrunta începând cu sfârşitul secolului al XIV-lea cu o serie de mişcări socio-politice şi religioase în care un rol important l-a jucat Jean Hus. Acesta a fost influenţat în gândirea lui de mişcarea lui Wycliffe din Anglia. Acestă influenţă a dat naştere mişcărilor religioase de eliberare naţională, în care protestantismul a jucat un rol important în dezvoltarea şi întărirea trăsăturilor naţionale ale culturilor popoarelor Europei din care făcea parte şi Cehia. Spre deosebire de umanism, la care a aderat un număr mic de persoane, protestantismul s-a dovedit a fi o reformă religioasă în sânul lumii catolice care a cuprins o mare parte a Europei şi s-a transformat într-un curent de masă care s-a răspândit din Anglia până în Franţa si Germania iar apoi în Cehia şi Polonia. Protestantismul din punct de vedere cultural a jucat un rol pozitiv în viaţa socială a Europei şi a cultivat un interes sporit pentru cultura şi limba naţională şi mai cu seamă pentru cântecul popular.

Principiul “cine cântă, acela se roagă de două ori” preluat din tradiţia patristică răsăriteană s-a potrivit perfect pe structura spirituală a poporului ceh. Jean Hus a studiat muzica populară şi el însuşi a compus muzica populara. N-a fost însă un compozitor în înţelesul propriu al cuvântului, dar melodiile lui s-au răspândit cu repeziciune şi în acestă atmosferă a colindelor cehe şi a melodiilor populare s-a format şi tânărul Antonin Dvorak.

Mişcarea husită s-a bucurat în mediul religios din Cehia şi de activitatea unui alt renumit reformator, Ieronim de Praga, unul dintre savanţii culturii cehe cu titluri universitare la patru universităţi europene. Ieronim de Praga va continua munca de culturalizare a cehilor începută de Jean Hus şi s-a folosit de muzică pentru a răspândi pe mai departe principiile învăţăturilor husite. Va alcătui un tratat muzical ce abordează principiile teoretice ale muzicii în special ale polifoniei. Ieronim de Praga va răspândi şi muzica instrumentală în biserică, folosind în culegerile lui vechi cântece populare cehe. Influenţa melosului popular în cultura muzicală bisericească din Cehia a făcut ca unele producţii muzicale ale Missei să fie aproape în întregime de sorginte populară.

Tradiţia muzicală a Cehiei din perioada husită a dezvoltat genul cântecului coral şi al imnului religios, care au dobândit cu timpul un caracter naţional.

Mişcarea husită a avut un ecou larg în vestul Europei şi a influenţat într-o oarecare măsură şi protestantismul german iniţiat de cunoscutul reformator Martin Luther. Acesta îl consideră pe Jean Hus principalul promotor al ideilor reformei din vestul Europei.

La începutul secolului al XVII-lea Cehia va cunoaşte dominaţia habsburgică şi timp de aproape 300 de ani limba cehă a fost interzisă, cărţile şi monumentele de cultură în special culegerile de cântece au fost distruse. Cantorii, adepţi ai mişcării husite de altă dată au continuat şi pe mai departe să culeagă cântecele populare şi au păstrat în felul acesta originalitatea culturii muzicale cehe. Profesorul Liechmann s-a remarcat şi el printr-o astfel de muncă de culegere şi de notare a cântecelor populare, ce aveau şi o destinaţie religioasă. El a observat talentul tânărului Antonin, care sub îndrumarea sa făcea progrese remarcabile. Tânărul Dvorak va compune primele piese instrumentale, scrise în cea mai mare parte pe teme melodice populare şi de dans cehe, pe care compozitorul de mai târziu le-a îndrăgit toată viaţa

 

Dirijorul Dumitru Costin

 

La pupitru, Gheorghe Costin s-a dovedit a fi din nou un excepţional dirijor, care ştie să lucreze cu orchestra, să aibă o infinită gamă de culori şi nuanţe, să coordoneze impecabil scena şi fosa, construind astfel o lucrare cu acumulări tensionale paroxistice, contrastând cu momente de lirism şi duioşie, într-o gradare emoţională perfect stăpânită, fără excese şi efecte de suprafaţă – după excepţionalul său debut în opera „Otello” (“România liberă” din 07.05.2002).

Dirijorul Gheorghe Costin a studiat la Universitatea de Muzică din Bucureşti şi a absolvit în paralel secţiile de compoziţie (Dan Constantinescu) şi dirijat – aceasta din urmă la clasa marelui pedagog Constantin Bugeanu. Din anul 1984 este membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România.

A activat ca dirijor permanent al Filarmonicilor din Târgu-Mureş (1986-1988) şi Iaşi (1988-2001), iar din anul 2001 este dirijor la Filarmonica „Banatul” din Timişoara. Prestaţiile sale întotdeauna calitative, disponibilitatea repertorială deosebită, sensibilitatea de muzician devotat sunt atu-uri pe care Gheorghe Costin şi-a clădit o reputaţie solidă, fiind solicitat permanent la toate orchestrele din ţară şi marcând numeroase prezenţe internaţionale: „Grand Prix – Maria Callas” – Atena (1990 – 2010), Festivalul şi Concursul Internaţional „George Enescu” – Bucureşti (ediţiile 1991, 2003 şi 2007 – concertul de deschidere a Festivalului, cu orchestra Operei Naţionale Bucureşti, şi 2011), Festivalul de operă „Mario del Monaco” de la Fano (Italia – 1991), „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi” – Bucureşti (ediţiile 1992 şi 1993), Festivalul Internaţional „Toamna muzicală clujeană” (1995), Concursul „Pacem in Terris” (Bayreuth – 1997, 1999, 2001), Concerte cu Orchestra „Pro Arte” (Italia – 1997, 1999 – 2001).

În septembrie 1998, Gheorghe Costin şi-a făcut debutul la pupitrul Orchestrei de cameră „London Schubert Players Orchestra” şi la Festivalul Internaţional de la Windsor. A beneficiat de îndrumarea şi preţuirea unor mari personalităţi dirijorale, precum Sergiu Celibidache şi Erich Bergel.

Memorabile rămân concertele cu lucrări de Yannis Xenakis din anii 1992 (Bucureşti) şi 1993 (Cluj), în prezenţa autorului, eveniment în urma căruia a fost distins cu „Premiul Uniunii Criticilor şi Interpreţilor din România”. A efectuat turnee în Franţa, Spania, Austria, Germania, Elveţia, Grecia, Anglia, Olanda, Belgia, Serbia şi Portugalia.

Numele său a figurat pe afişele unor renumite săli de concerte europene ca: Sala UNESCO – Paris (1990 – turneu cu Filarmonica din Iaşi), Sala „Gasteig” de la München (1995 – concert susţinut cu aceeaşi orchestră, în prezenţa lui Sergiu Celibidache), „Herkulessaal der Residenz” (München – 1997 şi 2001 – concerte cu Orchestra Filarmonicii „Banatul” din Timişoara, în anul 2002 – cu Orchestra Filarmonicii „Transilvania” din Cluj-Napoca, iar în anul 2004 – cu Orchestra Filarmonicii din Sibiu – „Carl Orff – Saal”). Printre artiştii cu care a colaborat se numără Rudolf Kerer, Grigori Sokolov, Nikolai Suk, Cyprien Katzaris, Valentin Gheorghiu, Dan Grigore, Ştefan Ruha, Radu Aldulescu, Wolfgang Laufer, Viorica Cortez, Eva Marton, Doris Soffel, Corneliu Murgu şi alţii.

Gheorghe Costin a realizat înregistrări pentru Radio, T.V. şi CD-uri. În septembrie 2000 a fost invitat în juriul Concursului Internaţional de Pian „José Iturbi” de la Valencia (Spania), iar în septembrie 2002 a dirijat concertul final al aceluiaşi prestigios concurs în compania Orchestrei de la Valencia. În luna mai 2001 a pregătit şi dirijat premiera operei Otello de G. Verdi la Opera Naţională din Timişoara iar în aprilie 2002, a realizat, cu acelaşi ansamblu, premiera operei Turandot de G. Puccini. În vara anului 2003 a realizat la Trento (Italia) premiera şi trei spectacole cu opera „Cavalleria rusticana” de P. Mascagni, într-o distribuţie internaţională. În vara anului 2006 a îndrumat şi condus orchestra „Internationale Giovanile Pergine Spettacolo Aperto” într-un concert cuprinzând muzică nord-americană, prezentat în Italia, la Pergine şi în Spania, la Vila-seca şi Tarragona.

În iunie 2010, Gheorghe Costin a fost invitat la Montreal în juriul Concursului Internaţional „Prix d’Europe”, iar în februarie 2011, a dirijat „Lebanese Philharmonic Orchestra” la Beirut , într-un program Enescu – Brahms – Musorgski.

 

 

 

 

Dirijorul corului Iosif Todea

Născut în anul 1963 la Reşiţa. În anul 1991 a devenit student la Facultatea de Muzică din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara, specialitatea – pedagogie muzicală. Cursurile de ansamblu şi dirijat coral ale prof. Damian Vulpe, i-au renăscut dragostea pentru cântul coral, fapt ce l-a încurajat în demersul său de a înfiinţa un cor de cameră studenţesc, “Collegium Musicum”.

O altă etapă în biografia sa artistică a fost deschisă în 1992, când s-a angajat în corul Filarmonicii “Banatul” din Timişoara. Aici s-a familiarizat cu munca specifică artei profesioniste şi l-a întâlnit pe maestrul Diodor Nicoară, care a avut o contribuţie hotărâtoare în formarea personalităţii sale dirijorale.

În urma concursului pentru ocuparea postului de dirijor,organizat de către Filarmonica “Banatul” în anul 1997 ,  Iosif Todea a devenit dirijorul corului filarmonic, în fruntea căruia a abordat un număr impresionant de lucrări, atât din repertoriul vocal-simfonic, cât şi a cappella, multe dintre ele fiind prezentate publicului timişorean în primă audiţie (G.Rossini: Stabat Mater, H.Berlioz: Simfonia “Romeo et Juliette”, R. Schumann: Das Paradies und die Peri, M.Marbe: Noapte tărănească). Repertoriul maestrului Iosif Todea cuprinde peste 150 de lucrări de referinţă din literatura muzicală românească şi universală, precum şi trei lucrări din repertoriul de operă: G.Verdi: “Aida”, “Nabucco”, R.Leoncavallo: “Cavalleria Rusticana”.

A colaborat cu Facultatea de Muzică, pregătind corul Facultăţii în perioada 2003-2006. În această perioadă, împreună cu maestrul Diodor Nicoară, a alcătuit un volum de piese corale, editate în cadrul Universităţii de Vest, Facultatea de Muzică. A mai colaborat cu corul Filarmonicii din Arad, la pupitrul căruia a efectuat un turneu artistic în Spania, Germania şi Franţa în anul 1999 ( C. Orff: Carmina Burana, G. Fr. Händel: Oratoriul Messias).

A efectuat turnee artistice în străinătate în Norvegia, Belgia, Olanda, Germania etc unde a interpretat: Leoncavallo : “Cavalleria Rusticana”; G. Verdi : “Aida”;  G. Mahler : Simfonia Nr. 8; L.van Beethoven : Missa Solemnis; J. S. Bach: Mathäus Passion; G. Verdi : Requiem; C. Orff : Carmina Burana etc.

În anul 2009 a participat impreuna cu Corul Filarmonicii “Banatul” din Timisoara la renumitul festival de operă de la St. Margarethen, interpretând opera “Nabucco” de G. Verdi.

A dirijat Orchestra de tineret a Filarmonicii “Banatul” susţinând concerte în ţară şi în Timişoara. Obține în anul 2008 – premiul “Pro Cultura”- Consiliul Judeţean al judeţului Timiş.

Maestrul Iosif Todea îşi asumă cu mult profesionalism pregătirea corului filarmonic, urmărind în mod special îmbunătăţirea nivelului interpretării artistice, precum şi abordarea unor lucrări noi din repertoriul românesc şi universal.

 

Soliștii:

Soprana Alina Todea, născută în anul 1977 la Slatina, Alina Todea şi-a început studiile muzicale la Liceul de Artă din Craiova (1992 – 1996), apoi sub îndrumarea d-nei Valerya Tarjanji continuă la Timişoara pregătirea muzicală,  din anul 1996 ocupând funcţia de artist liric, în cadrul Corului academic al Filarmonicii Banatul din Timişoara.  Între anii 1998 – 2003, ca studentă a Facultăţii de Muzică, secţia canto, descoperă arta cântului de la soprana Teodora Ciucur, solistă a Operei Naţionale din Timişoara, profesoară a Facultăţii de Muzică şi solistă concertantă în numeroase concerte din ţară şi străinătate.

În cadrul Filarmonicii Banatul Timișoara, aflându-se sub bagheta dirijorilor Diodor Nicoară şi Iosif Todea, a susţinut numeroase părţi solistice din lucrări „a cappella”, care au pus bazele anilor ce vor urma. Dintre lucrările de gen amintim : V. Spătărelu – „Floare albastră”, St. Olariu – „Pre Tine te lăudăm” şi „Psalmul 50”. D. Popovici : „Legenda ciocârliei”.

În acelaşi timp, în cadrul producţiilor studenţeşti, interpretează un număr mare de arii din opere, lieduri şi oratorii. După absolvirea studiilor muzicale din cadrul Facultăţii de Muzică, continuă pregătirea alături de soprana Teodora Ciucur. Activitatea solistică va lua amploare începând cu anul 2007, odată cu redeschiderea Sălii Capitol ca sală de concerte a Filarmonicii Banatul Timișoara, interpetând lucrarea „Carmina Burana” de C. Orff, în prezenţa Majestăţii Sale, Regele Mihai, sub bagheta dirijorului Johannes Stecker, alături de Corul de băieţi „Wietener Sangerknaben” din Tirol.

În anii următori, a susţinut numeroase concerte, imbogăţindu-şi în permanenţă repertoriul vocal – simfonic (Wolfgang A. Mozart: Kronungsmesse, Franz Schubert : Messe in G – Dur , Ludvig Van Beethoven : Messe in C – Dur, Karl Ditters von Dittersdorf : Regina coeli).

În anul 2010 a fost invitată să participe ca solistă, alături de Filarmonica Banatul Timișoara, în numeroase oraşe importante din Olanda, cu lucrarea „Matthaeus Passion” de Johann S. Bach, dintre acestea menţionăm pe cel din Amsterdam, în renumita sală Concertgebow.

În perioada imediat următoare, repertoriul se diversifică, adăugând şi susţinând lucrări din creaţia vocal – simfonică, dintre care amintim: Johannes Brahms: „Ein Deutsches Requiem”, Ludvig van Beethoven: Simfonia IX, Gabriel Fauré: Requiem,  Wolfgang A. Mozart: „Requiem”, A. Vivaldi: „Gloria”, Felix M. Batholdy: „Ellias”, Giacomo Rossini: Stabat Mater, Charl Ph. Emanuel Bach: „Magnificat”, Wolfgang A. Mozart: „Grabmusik”, Wolfgang A. Mozart:  „Credo Messe”.

Intre anii 2009 – 2013, a sustinut peste 80 de concerte ca solistă în Olanda şi Belgia, impreună cu Orchestra şi Corul Filarmonicii Banatul Timişoara, sub bagheta dirijorului Raymond Janssen.

 

 

Mezzosoprana Gabriella Varvari nascută la Turda în județul Cluj. Studiile universitare le face la Facultatea de Muzica din Oradea pe care o absolva în anul 2005, dupa care își definitiveaza studiile la Universitatea de Muzica Gheorghe Dima din Cluj in perioada 2005 -2007 in cadrul programului de Studii aprofundate de Master. In anii 2004 si 2005 participa la  cursurile de maiestrie susținute ce către celebrul Bonaldo Giaiotti la Barcelona, iar în 2007  participa la Ausburg la cursurile de măiestrie ale renumitei soprane Horiana Branișteanu. Este laureată a mai multor concursuri internaționale de canto între care: Concursul Sigismund Toduță de la Cluj Napoca, unde în anul 2007 a obținut Premiul special al Juriului. Tot un astfel de premiu special deosebit de important a obținut în anul 2008 la prestigiosul Concurs Hans Gabor –Belvedere de la Viena. In prezent mezzosoprana Gabriella Varvari activează ca prim solistă a Operei Naționale Române Timișoara

Calitățile vocale deosebite, manifestate prin timbrul superb cu o paletă coloristică extrem de bogată,  ambitusul generos, respectul pentru partitură, ținuta scenică impunătoare, charmul și frumusețea fizică sunt cateva atuuri care au impus-o înca din anii studenției pe mezzosoprana Gabriella Varvari în roluri de operă și operetă de mare amploare.  Astfel este o impunatoare și sofisticată Carmen, ca rol de identitate al oricărei mari mezzosoprane, apoi o Fenena din Nabucco-ul verdian plină de un dramatism tulburator, roluri dramatice pe care le alterneaza cu mezzocoloratura  comică a șmecherei Rosina din Barbierul rossinian. Cu același profesionalism a realizat și rolurile Lola (Cavalleria rusticana), Suzuki (Madama Butterfly), Ciesca (Gianni Schichi), Dido (Dido și Enea), Flora (La Traviata), Czipra (Voievodul țiganilor), Contesa Stassi (Silvia), Hodel (Scripcarul pe acoperis – Nominalizat Cel mai bun spectacol de musical al anului 2013) sau Zerlina (Don Giovanni de W.A. Mozart). Deși de o frumusețe și o feminitate plina de grație, datorită talentului actoricesc deosebit, mezzosoprana Gabriella Varvari a cochetat și cu rolurile trouseur (travesti) creind personaje extrem de veridice  cum ar fi Cherubino (Le Nozze  di Figaro),  Don Ramiro (La finta giardiniera) și  Prințul Orlovsky (Liliacul). Repertoriul operistic este completat cu apariții pe podiumul de concert în  mari gale de operă în recitaluri de lied și în lucrari vocal-simfonice în care interpreteaza partida de mezzosopran solist. Dintre lucrările vocal-simfonice pot fi amintite: Misa Incoronarii de W.A. Mozart, Stabat Mater de G. Pergolesi, Stabat Mater de G. Rossini,  Oratoriul de Pasti  de P. Constantinescu, Te Deum de Z. Kodaly , Laudate Domini de A. Vieira, Petite Messe Solennelle de G. Rossini, Requiemul de G. Verdi, Magnificat de Carl Philippe Emanuel Bach și Oratoriul de Craciun de J. S. Bach.

A debutat în Faust de Ch. Gounod ca Siebel  cu basul Roberto Scandiuzzi (Mefisto), soprana Nicoleta Ardelean (Margareta), Like Xing (Faust) și dirijor David Crescenzi. Spectacolul a fost nominalizat cel mai bun spectacol de operă al anului 2012.

În 2 Iunie 2012 a interpretat G. Verdi, Requiem, cu ocazia sarbatoririi Zilei Naționale a Italei având ca dirijor pe David Crescenzi.

Aparițiile scenice din țară la: București, Timișoara, Cluj Napoca, Oradea, Constanța etc. sunt completate de invitații regulate pe importante scene din Spania, Italia, Ungaria, Germania, Austria, Serbia .

Succesul înregistrat cu rolul titular din Carmen (în cadrul turneului din Belgia și Olanda, inclusiv apariția pe scena Operei din Belgrad)  au marcat  consacrarea internaționala a tinerei mezzosoprane Gabriella Varvari.

 

Tenorul Daniel Zah a studiat cântul vocal urmând cursuri universitare şi de masterat la Facultatea de Muzică din Timişoara, desăvârşindu-şi formarea muzicală prin participări la cursuri de măiestrie interpretativă ale unor reputaţi muzicieni precum Ludovic Spiess şi Vladislav Piavko.  Activitatea sa artistică însumează recitaluri şi concerte susţinute ca invitat al Filarmonicii „Banatul” Timişoara, al Filarmonicii din Arad, precum şi al Filarmonicii din Satu Mare. A abordat părţi solistice în lucrări vocal-simfonice precum Elias de Mendelssohn-Bartholdy, Misa Criola de Ramirez, Stabat Mater de Rossini, Requiem de Mozart. Din repertoriul de operă a abordat rolul Vrăjitoarei din Hänsel şi Gretel şi Mengone din Lo speziale de Haydn. În prezent Daniel Zah este profesor de canto la Colegiul Naţional de Artă Ion Vidu Timişoara.

 

Baritonul Cristian Ardelean sa născut la Arad, unde a început studiile  sale muzicale. Mai apoi  a studiat la Universitatea de Vest din Timişoara în cadrul Facultăţii de Muzică, sub îndrumarea lui Alexandru Moisiuc şi Conf. dr. Maniov Marius. În 2002 a absolvit şi a primit o diplomă universitară de licență în muzică (canto). Și-a continuat studiile postuniversitare de Masterat, sub îndrumarea prof. dr. Ionel Pantea. Concomitent  Cristian Ardelean Ardelean a participat la cursuri de artă vocală predate de către Corneliu Murgu (director al Operei Naţionale Române din Timișoara), Toma Popescu (profesor la Conservatorul de Muzică Fr. Schubert din Viena), Pompei Hărăşteanu (solist la Opera Națională  Română din București ) şi Ionel Pantea (profesor la Facultatea de Muzică din Luxemburg).
Între anii 2002 şi 2005 a lucrat ca preparator şi apoi ca asistent universitar la Facultatea de Muzica din Timișoara, unde a avut un aport benefic în realizarea spectacolelor studențești de la Opera Română din Timişoara.

Din 1997 Cristian Ardelean a activat ca solist în Corul Ion Românu  de la Lugoj și Corul Filarmonicii Banatul din Timişoara.  A colaborat ca solist cu Orchestra Filarmonicii Banatul din Timișoara, precum și în diferite spectacole organizate de  Facultatea de Muzică a Universităţii de Vest Timişoara și în specatcole ale Operei Române din Timişoara.

Cristian Ardelean este membru al mai multor coruri naţionale şi internaţionale, cum ar fi Sursum Corda, (realizat de Diodor Nicoară), Sabin Dragoi, Armonia, şi Lauda Mielului din Sacramento, California, USA.
Ca membru al Fundaţia Ars Aeternas de la Universitatea de Vest din Timișoara, Cristian Ardelean a fost solist la serile muzicale Dante Alighieri, sub îndrumarea prof. dr. Viorica Bălteanu, un promotor al culturii româneşti în Italia, Franţa şi Germania.  În palmaresul solistic mai amintim colaborările cu Filarmonica din Arad şi Constanţa Opera House, cu care a efectuat turnee în Germania şi Austria.

 

Organista Cristina Struța este absolventă a Colegiului Național de Artă Ion Vidu din Timișoara, clasa de orgă (2012). Face parte din generația de tineri organiști timișoreni, studentă a conservatorului timișorean. În anul 2012 a obținut premiul III la Concursul Internațional de orgă de la Szeged, Ungaria și premiul II la acelașii concurs, în anul 2014. În anul 2014 a obținut Diploma de Excelență din partea Universității de Vest din Timișoara. A concertat în Timișoara, Oradea, Reșița precum și în țări din Europa: Ungaria, Franța, Italia, Serbia. Este inițiatorea unui grup cameral și se remarcă ca prezentatoare a concertelor sub genericul ,, De la începuturi la J. S. Bach”. În prezent este studentă în anul III la clasa de orgă a Prof. univ. dr. Felician Roșca la Facultatea de Muzică din Timișoara și studentă la Facultatea de Științe Politice, Departamentul Relații Internaționale.

 

RECITAL DE ORGĂ

Shin-Ae Chun (Coreea de Sud), Timișoara,  Biserica Adventistă din Str. Independenței nr. 19 (26.10); Arad, Biserica Roșie (27. 10)

 

Program pentru Timișoara

 

  1. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Concerto d-moll von Antonio Vivaldi, BWV 596 (Grave, Fuga, Largo e spiccato)
  2. Georg Muffat (c.1645-1704) Passacaglia
  3. Vincent Lübeck (1656-1740) Präludium g-moll
  4. Girolamo Frescobaldi (1583-1643) Toccata Ottava del 1mo Libro
  5. Johann Pachelbel (1653-1706) Chaconne d-moll
  6. Dieterich Buxtehude (1637-1707) Toccata G-dur, BuxWV 165
  7. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Fantasie und Fuge g-moll, BWV 542

Program pentru Arad

 

  1. Johann Sebastian Bach (1685-1705) Fantasie und Fuge g-moll, BWV 542
  2. Dudley Buck (1839-1909) The Last Rose of Summer, Theme and 7 Variations
  3. César Franck (1822-1890) Fantasie A-dur
  4. Franz Liszt (1811-1886) Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen

 

  1. Shin-Ae Chun, originară din Incheon, Coreea de Sud, și-a luat Doctoratul în Interpretare Organistică și diploma de Master în Interpretare la Clavecin la Universitatea din Michigan din Ann Arbor, Statele Unite ale Americii. În timpul studiilor a obținut diferite burse și premii și a fost invitată să cânte la Concursul Internațional de Orgă Musaschino din Japonia și la Concursul Internațional de Orgă din Irlanda.

Ca și clavecinistă și organistă concertistă, membră a Asociației Artiștilor Concertiști (Sevastopol), Dr. Shin-Ae Chun a susținut concerte în SUA, Europa și Coreea de Sud. Din activitatea concertistică a anilor 2011-2012, amintim: concerte la Biserica Congregațională din Toledo, la Biserica Unită a lui Christos „Bethleem” (a interpretat toate lucrările pentru orgă ale lui Franz Liszt), a susținut concerte de orgă sub genericul „Barocul călător” la Biserica Episcopală Sf. Petru din Tecumseh, proiectul ”Bach și fii săi”, cu program pentru orgă și două flaute, cu Orchestra de Muzică de Cameră Lansing și recitale de orgă în seria Festivaluri de Vară Sf. Francisc de la Ann Arbor.

La Conferința despre Orgă ținută de Departamentul Universității Michigan în toamna anului 2011, a fost una din cei 4 organiști desemnați pentru a concerta la recepția de celebrare a Dr. Marilyn Mason, cu ocazia decernării premiilor. Ca și clavecinistă, susține atât concerte solo cât și în ansambluri precum formația Sfogati și Camerata din Ann Arbor. De asemenea a predat clavecin tinerilor muzicieni prin programe de educație la Cursurile Ann Arbor și Ziua Pianului la Universitatea Henderson. Cel mai recent concert de clavecin a fost cel susținut împreună cu violonista Katharina Uhde, expertă în muzică barocă, cu care a interpretat muzică de Bach și Corelli.

În perioada 2011-2014 a mai avut diferite alte acțiuni concertistice, incluzând serii de concerte la diferite biserici și institute, printre care Biserica Prezbiteriană din Ann Arbor, Biserica Baptistă din aceeași localitate, Institutul de Artă din Detroit, Biserica Christ Church Cranbrook din Bloomfield Hills, Biserica Sf. Patrick din Brighton și Biserica Mariner din Detroit. Pentru a vizualiza întregul program concertistic al Dr. Shin-Ae Chun, vizitați site-ul www.concertartistcooperative.com/chun.html.

Actualmente este organistă la Biserica Baptistă din Ann Arbor, unde cântă pe o orgă cu trei manuale, marca Robert Noehren, Opus.3, un clavecin Zuckerman și un pian cu coadă scurtă Steinway. Este de asemenea dirijoarea corului de tineret. Ca și director de programe, coordonează două serii de concerte Ad Libidum (formal) și Seria de Concerte din Pauză (informal). De asemenea predă în particular orgă, clavecin și pian.

 

RECITAL DE ORGĂ

Su-One Park (Coreea de Sud), Timișoara, Domul Romano-catolic din Piața Unirii, (28. 10); Reșița, Biserica Romano-catolică din Govândari (29. 10); Arad, Biserica Roșie (30.10)

 

Program pentru Timișoara

 

1. Johann S. Bach (1685-1750) Preludiu în sol minor, BWV 535; Sonate în

formă de Trio No. 2 en do minor (partea I. Vivace), BWV 526

2. Antonio Vivaldi(1678-1741) Grosso Mogul, Rv 208 Ⅰ. (Allegro),

transcripție pentru orgă de J. S. Bach (BWV594)

3. Su-One Park, Improvizație în formă de Recitativo în sol minor

4. Johann S. Bach (1685-1750) Fugă în sol minor, BWV 535

5. Jehan  Alain (1911-1940) Două extrase din Trois Danses

6. Su-One Park, Două imagini ale unui cântec românesc, improvizație liberă)

dedicată festivalului Timorgefest 2014

7. Franz Liszt(1811-1886) Preludiu și Fuga BACH

 

Program pentru Arad și Reșița

 

  1. Su-One Park, Improvizație în formă de Preludiu
  2. Girolamo Frescobaldi (1583-1643) Canzona Quarti Toni, Extras din Messa delli Apostoli, « Fiori Musicali 1635 »
  3. Charl E. Bach(1714-1788) Sonata în la minor, Wq70/4, H85 (Allegro assai-Adagio-Allegro)
  4. Louis Marchand(1669-1732) Tierce en Taille-Duo-Basse de Trompette
  5. Su-One PARK Două imagini ale unui cântec românesc, improvizație liberă dedicată festivalului Timorgefest 2014
  6. Wolfgang A. Mozart(1756-1791) Fantezia în fa minor, Kv 608

 

Su-One Park, organist coreean, a urmat studiile muzicale în Franța. Mai întâi la  școala de orgă a lui Jehan Alain din d’Epinay-sur-Orge mai apoi a studiat cu Lionel Avot. Din septembrie 2000, continuă studiile la clasele de orgă a profesorilor: Jean Boyer, Liesbeth Schlumberger și Louis Robillard, în cadrul Conservatorului Național Superior de Muzică din Lyon, unde a primit Premiul de excelență, cu cele mai înalte onoruri.

Se perfecționează în arta improvizației organistice la Conservatorului Național Superior de Muzică cu profesorii: Loïc Mallié, Pierre Pincemaille și Gabriel Marghieri, și la Academia de Muzică Antică din Milano cu profesoriul Aupre Lorenzo Ghielmi, ca bursier pentru anii 2004 – 2005, al Fundației Patronatului Muzicale și a companiei Société Génèrale.

Este numit organist titular al Primatului Catedralei Sf. Ioan din Lyon, și profesor de orgă la Școala de Muzică din Irigny și profesor de improvizație la Institutul de Muzică Sacră din Lyon.

De la întoarcerea sa în Coreea, Su-un este profesor la Yonsei University și Universitatea Națională de Arte (KNUA) în Seul. În prezent este director artistic al Salonului de Muzică Heimai și al Orchestrei Filarmonicii Catolice din Seul,  responsabil pentru proiectul orgii de la Archiepiscopia DAEGU și director al muzicii liturgice la Catedrala Sf. Andrei Kim din Seul.

Timorgelfest 2014  AFIS*

Masterclass orga

 

*

Reclama curs de orga 2014

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s