Cântând printre culori

Standard

Cronica de concert, Anamaria Nicoara

Galeria de Arta Gawrisch, Zeiskam, Germania

 

Primii invitati la concertul Anamaria Nicoara, in galeria de arta Gawrisch din Zeiskam, Germania, tocmai sosesc. Pianul si instalatia de sonorizare sunt deja montate, probele de sunet si lumina au avut loc. Acum Anamaria s-a retras pentru a stabili ultimele detalii, iar prietenul ei Adi Cretu este ocupat cu finisajele scenei. Pana sa inceapa concertul mai avem inca o jumatate de ora, de aceea iti propun draga cititorule, sa-ti relatez pe scurt ambientul in care va avea loc evenimentul.

DSC_4591

Herbert si Christiane Gawrisch au preluat acum treizeci de ani o casa foarte veche, casa construita partial din lemn, partial din huma. In limba germana acest gen de case se numesc “Fachwerkhaus” si sunt considerate monumente arhitectonice. Cam doua sute de ani a supravietuit aceasta constructie dar la data preluarii ei era intr-o stare de ruina. Christiane si Herbert au renovat-o pas cu pas, cu mult devotament si rabdare, multa originalitate, dar si cu munca asidua pe durata lunga. Numarul orelor de munca a fost contorizat acribic de catre cei doi, pana la implinirea primelor zece mii de ore.

Cum arata casa acum? Frontul dinspre strada este ingust. Negrul mat al barnelor de lemn si albul stralucitor al peretilor ii dau eleganta si te invita sa intri in curte. La capatul unei alei pline de verdeata, ca o oaza de liniste, se distinge un perete imens de sticla si prin el se vad primele tablouri si sculpturi. Parterul galeriei de arta este luminat din abundenta si te invita sa intri. Pe pereti sunt atarnate cateva tablouri extrem de viu colorate si de dimensiuni impresionante. In mijlocul acestei prime sali troneaza o masa mare pe care sunt deja pregatite paharele si sticlele cu vin, impreuna cu gustarile pe care gazdele le ofera invitatilor in pauza concertului. In partea stanga se deschid doua usi catre spatiile de expozitie de la parter, cuprinzand picturi, sculpturi si desene, unele dintre desene fiind tocmai opera lui Herbert Gawrisch. Acestea pot fi imediat identificate dupa stil si dupa umorul lor, care ii smulge spontan un zambet chiar si vizitatorului avizat.

La primul etaj sunt expuse sculpturile artistului timisorean Peter Jecza, iar langa ele “troneaza” – la propriu si la figurat – un album impresionant cu fotografiile operelor sale. Rasfoind paginile acestei rememorari, realizez cat de vasta este opera artistului, cu ce harnicie de furnica s-a angajat pe drumul creatiei. Privind statuile, una cate una, gandul ma duce la zbor, la imponderabilitate. Lucrarile sunt turnate in metal, au “greutate” si totusi se desprind din soclu si isi cauta “destinul” in spatiul din jur.

O scara din metal in spirala ne conduce spre urmatorul etaj al casei. In timp ce urcam vedem prin peretele din sticla curtea din spate a casei, cu o vegetatie abundenta, multa personalitate, si lucrari de arta din metal si piatra, iscusit “ascunse” printre ramuri si flori. Urmatoarea incapere in care patrundem are un rol multiplu, si anume gazduieste in permanenta expozitii de pictura si ceramica, iar din cand in cand se transforma in sala de spectacol sau in atelier de lucru. Cateva luni pe an casa este locuita de artisti plastici. Acestia primesc un fel de stipendiu din partea familiei Gawrisch, mare iubitoare de arta, adica li se pune la dispozitie acest spatiu atat de frumos pentru a locui in el si a crea in liniste. Ochiul este atras de barnele groase din lemn de stejar care sustin constructia, un fel de osatura de rezistenta, de obiectele de arta din ceramica viu colorata, de tablouri si de cele cateva picturi aplicate direct pe peretele alb al casei. Acestea sunt “semnaturile” cu care artistii care traiesc pentru o vreme in acest spatiu, aduc un gest de multumire spiritului care pazeste tihna casei.

O scara din lemn conduce spre ultima odaie a casei, aflata chiar sub acoperis. Acolo se gasesc doua paturi vechi dar confortabile si o multime de tablouri expuse pe pereti. In acest spatiu s-a retras Anamaria Nicoara ca sa se reculeaga si sa-si adune energiile inainte de concert. De aceea vom pastra discretia si vom amana vizitarea acestui spatiu cu un alt prilej. Aici au locuit pentru o vreme cunoscuti artisti plastici romani, ca invitati si stipendiati ai Galeriei de Arta Grawrisch, de exemplu Cosmin Florin Moldovan, Denisa Mihaila, Josif Stefan Tasi, Nicolae Suiciu. Un colt de lume, in care frumosul si armonia sunt “la ele acasa”.

DSC_4621

In timp ce noi am vizitat in liniste casa, spectatorii au venit pe rand, in grupuri mici. Acum se aude rumoarea de la parter in tot spatiul casei. Constructia fiind in mare parte din lemn masiv, are o rezonanta aparte. Casa insasi devine un fel de instrument muzical care rezoneaza intr-un anume fel cand este inundata de vibratiile muzicii si in cu totul alt fel atunci cand se aud vocile unui spectacol de teatru.

De meserie Herbert a fost profesor, de acolo I se trage obiceiul ca inceputul concertului sa-l marcheze prin clinchetul unui clopotel. La auzul lui, oaspetii casei se aduna in sala de concert. In curand incepe concertul, tocmai s-au stins luminile din sala si s-au aprins cele de pe scena. Abia acum remarc tablourile din spatele scenei, sunt ambele cu teme muzicale. De pe partea stanga zambeste sugubat un “Harlekin”, semnat de polonezul Maciej Filip Sobierajski iar pe dreapta ne face curaj “Flautistul” pictorului rus  Rauschan Gubeidulllin.

DSC_4703

 

Anamaria Nicoara are un dar al ei special de-a capta prin voce atentia si prin stralucire si zambet privirea spectatorilor. Se creaza astfel in mod spontan si firesc o comuniune a emotiilor intre spectatori si interpreta, iar in aer pluteste o vibratie fina, amplificata sonor prin insasi constructia de lemn a casei. De la primele acorduri am impresia ca sunt in interiorul unui instrument muzical imens, intregul ambient prinde viata si devine participant activ la recital. Sunetele se preling parca dintr-o incapere in alta, se strecoara de-a lungul peretilor din lemn, se incolacesc in jurul barnelor vechi de sute de ani, pentru a se stinge apoi in suvoiul urmatoarelor vibratii.

Intre piese artista se adreseaza cu nonsalanta publicului, explicand in cuvinte simple si directe care sunt ideile si emotiile cantecelor sale. Muzicalitatea limbii romane si farmecul interpretei seduc publicul. Poeta Monika Craciun, evident emotionata, participa activ la spectacol ca si traducatoare. Frazele romanesti se transforma una cate una, cu mare precizie si cu o doza sanatoasa de umor, in propozitii germane incarcate de poezie. Publicul este frapat de bogatia in vocale-muzicale a limbii romane si de farmecul poetic al traducerii.

Piese cunoscute din repertoriul international, re-interpretate si re-inventate de Anamaria Nicoara au alternat cu compozitiile proprii. Prima parte a spectacolului a durat o ora, una incarcata de poezie si farmec, ca un parfum aparte venit din alta lume, lumea muzicii si a cuvantului. A urmat apoi pauza, care este un element deosebit de important in conceptia spectacolelor organizate in Galeria Gawrisch. De ce ? Publicul are sansa de a schimba impresii intr-o atmosfera destinsa si distinsa, inchinand un pahar de vin din regiune si savurand gustarile pregatite cu mult drag.

Partea a doua a concertului este o continuare fireasca a primei parti, doar apropierea dintre scena si sala pare sa fie mai pregnanta. Picaturile de licoare de vin – in vino veritas – dau ochilor o stralucire in plus, spectatorii sunt parca si mai dornici sa traiasca prin muzica, pentru muzica. Cel mai frenetic mi s-au parut a fi aplaudate piesele compuse chiar de interpreta, cele care ii dau autenticitate si o profileaza ca un artist complet si complex, ca si compozitor si interpret, cu un gust rafinat pentru poezie si pentru mesajul ascuns in tainele textului literar. Adi Cretu, care a fost maestrul de sunet al recitalului, s-a incumetat sa apara in fata publicului ca si chitarist. A interpretat cu multa siguranta o piesa care a transpus publicul intr-o stare de vis si de melancolie. Urmatoarea compozitie a fost una inspirata din folclor, plina de vitalitate si o energie debordanta. M-a frapat usurinta cu care artista trece de la un gen de de interpretare melancolic, la un altul, total opus, aproape dansant. Este o dovada ca stapaneste la perfectie o multime de moduri de exprimare si de expresivitate artistica.

untitled

In incheierea articolului, cateva ganduri exprimate spontan de gazda acestui recital, Herbert Gawrisch: „Stilul ei particular si cald de a fi, armonizeaza in mod perfect cu expresivitatea si emotionalitatea interpretarii. Isi iubeste si isi traieste propriile piese muzicale, iar prin mimica si gesturi adauga in mod benefic un plus de culoare actului artistic. In muzica interpretata de Anamaria Nicoara predomina tonurile blande ce invita la visare, o adevarata sarbatoare a sufletului. Creatiile ei muzicale sunt convingatoare iar tehnica  extrem de bine slefuita pun in evidenta vocea clara si expresivitatea. De remarcat este modul deosebit in care reuseste sa comunice si sa rezoneze intens cu publicul. O seara deosebita, care abia terminata, declanseaza in spectator dorinta unei noi intalniri pe undele muzicii.”

Primul album al artistei se numeste „Incolaciti”. Anamaria Nicoara a ales „incolacirea” unor melodii compuse de ea, cu poezii valoroase romanesti. Desi acest procedeu este familiar muzicii folk, in cazul ei am o ezitare in a include muzica ei intr-un singur curent muzical. Te las pe tine, draga cititorule sa iti faci singur o parere. Iata cum interpreteaza Anamaria Nicoara, pe muzica, versurile lui Lucian Blaga. „Liniste”…

 

„Incolaciti” – cantec de dragoste curata.

Versuri: Bogdan Husanu

 

Liviu Craciun

Germania

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s