Festival ARCHAEUS 2014

Standard

De şaisprezece ani consecutiv, Festivalul muzicii noi ARCHAEUS, constituie un reper cultural în ambientul naţional şi internaţional de gen, o marcă a calităţii artistice – muzicale, susţinut fiind desigur, de către Atelierul de muzică contemporană ARCHAEUS. Membrii formaţiei, reuniţi şi păstoriţi de compozitorul Liviu Dănceanu, sunt, în formaţia actuală, următorii: Liviu Dănceanu – Dirijor, fondator;  Anca Vartolomei – violoncel, Rodica Dănceanu – claviaturi,  Dorin Gliga – oboi, Ion Nedelciu – clarinet, Şerban Novac – fagot, Sorin Rotaru –  percuţie, Marius Lăcraru – vioară.

Interpretul – şi cu atât mai puţin compozitorul – muzicii zilelor noastre nu se poate instala direct în modernitate, contrar părerii unora. Muzica contemporană nu înseamnă cochetarea cu modernitatea şi nu are menirea eschivării de formele şi genurile denumite generic “clasice”, ci indică tocmai asimilarea lor într-o etapă a maturizării şi asumării stilului personal. Precum spirala ontologică este caracterizată de privirea înapoi ca permanentă consolidare a valorii axiologice eterne – necesară reinventării prezentului şi viitorului, compozitorul şi respectiv interpretul – cel de al doilea autor al creaţiei – are nevoie să stăpânească tehnicile aşa-numite “tradiţionale” de compoziţie şi interpretare, până în epoca sa.

Garanţia validităţii viziunii artistice – muzicale a ansamblului ARCHAEUS se hrăneşte din trăirea cu totul şi cu totul specială a membrilor formaţiei. Unitatea şi omogenitatea sonoră sunt generate de vibraţia în aceleaşi frecvenţe energetice şi coerenţa cu identitatea individuală şi de grup, lucruri confirmate în timp de larga audienţă şi cronicile apreciative de specialitate. Credinţa în binele şi destinul lor comun, acela de a fi un ferment al Vieţii (archeu) şi al muzicii ca fenomen al vieţii, culturii şi educaţiei, este credinţa care imprimă consecvenţa în lucru.

Ansamblul ARCHAEUS inspiră credibilitate în practicarea muzicii noi prin stăpânirea unui spectrul larg de “muzici”, din antichitate, baroc până la generaţia stilistică XXI.

Ediţia a-XVI-a a Festivalul ARCHAEUS susţinută în Bucureşti între 21-23 octombrie 2014, însumează două concerte extraordinare: CONCERT MONOCOMP şi CONCERT PLURICOMP.

Maestrul Liviu Dănceanu este cel care deţine conducerea muzicală şi prezintă desfăşurarea ambelor seri de Festival, inserând între momentele muzicale din medalionul componistic, creaţii proprii în versuri, în cheie umoristică, cinică sau elegiacă – creaţii ce urmează a fi publicate în noul volum de poezie.

1

 

  • CONCERT MONOCOMP, susţinut marţi 21 octombrie, ora 19, la Sala “George Enescu” a UNMB este un medalion componistic Liviu Dănceanu, unele dintre lucrări fiind în primă audiţie absolută.

Conţinutul programului:

Quasisuita (p.a.a.)

Composition Two (p.a.a.)

La musique du rire et de l’oubli

History 1

Doin(h)ard (p.a.a.)

Maestrul Liviu Dănceanu face încă o dată o probă a coerenţei stilului personal, utilizând acelaşi “abecedar” muzical dar de fiecare dată reinventându-se pe sine şi aducând şi creând noi coduri de comunicare a mesajului său.

2

  • CONCERT PLURICOMP, susţinut joi 23 octombrie, ora 19, la Studioul de Operă şi Multimedia al UNMB, prezintă deopotrivă  cele mai inedite lucrări ale tinerilor compozitori şi a unor compozitori deja cunoscuţi publicului.

Conţinutul programului:

– Alexandru Mihalcea: Octuor (p.a.a.)

– Elena Apostol: Fabula

– Diana Simon: Life Park

– Horia Şurianu: Antonyme sonores (p.a.a.)

– Ulpiu Vlad : Legenda Viselor

Noutatea este adusă de prezenţa chitării ce evocă lăuta lui John Downland, şi a bayanului – acordeon cromatic în terminologie rusă – în piesa Octuor. Tânărul Alexandru Mihalcea recreează scene ale trecutului într-o cronologie afectivă şi le integrează în propria viziune despre lume şi viaţă pentru a exprima o idee concluzivă cu caracter moralizator.

Caracterul moralizator este specific Fabulei Elenei Apostol, alternând recitarea cu tablourile sonore ce “comentează” versurile.

Elementul pregnant al serii este cel ritmic, remarcându-se în chip special complexul instrumentelor de percuţie în lucrările Life Park, Antonymes sonore. Percuţia creează fondul din care se reliefează pe rând vocea violoncelului – când suavă când incisivă, vocea clarinetului, vocea fagotului – când pudic când lasciv, vocea oboiului – efect sonor sugerând însingurarea sau zădărnicia unor vise, viaţa fiind ceea ce şi se întâmplă în timp ce îţi faci planuri.

Despre iluzie şi iluzionare este vorba şi în lucrarea ce încheie CONCERT PLURICOMP, violina având rol figurativ. Dinamica piesei subliniază vidul care se poate căsca între idealism şi condiţionările vieţii, între virtualitate şi actualitate.

Sunt deosebit de onorată ca în stagiunea muzicală 2014-2015, să mă aflu în strânsă colaborare cu ansamblul ARCHAEUS, în turneul internaţional al operei « Unu plus minus unu » (1 ± 1), ce a cunoscut lumina rampei sub emblema Festivalului Muzicii Noi SIMN 2014, Ediţia a-XXIV-a, 24-30 Mai 2014. (Articol din No14 Plus minus unu https://no14plusminus.ro/2014/06/10/1-%C2%B1-1/, Nr.72 / 10 Iunie 2014)

Drd. Simona Nicoletta Jidveanu 

Soprană

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s