Orga lui Olivier Messiaen

Standard

10 decembrie este o zi importantă, pe care o consider un „eveniment în familie” – este ziua de naştere a lui Olivier Messiaen, unul dintre cei trei compozitori pe care îi venerez (alături de Mozart şi Brahms). De aici şi dorinţa de a scrie, din nou, despre el.

S-a născut în 1908, la Avignon, în Franţa, iar numele său complet este Eugène Prosper Charles Olivier Messiaen. A studiat la Conservatorul din Paris cu Marcel Dupré, Maurice Emmanuel şi Paul Dukas. A studiat, de asemenea, şi muzica bisericească eche, ritmurile indiene, muzica microtonală şi cântecul păsărilor. Timp de peste un sfert de veac, a fost organist la Biserica Trinité din Paris şi profesor la École Normale de Musique, la Schola Cantorum şi la Conservatorul din Paris.

Messiaen a fost interesat, prin experimentările sale în domeniul ritmului, armoniei şi al coloristicii timbrale, de modalităţi prin care putea să îmbogăţească gama mijloacelor de expresie muzicală. Creaţia sa a exercitat influenţe asupra generaţiilor tinere de compozitori francezi şi nu numai; cuprinde muzică de scenă, muzică de cameră, simfonică, muzică de cameră şi pentru undele Martenot. Autor, de asemenea, al unor importante tratate teoretice, a scris, printre altele, Tehnica limbajului meu muzical şi un Tratat de ritm.

Am ales să scriu pe scurt despre biografia lui, astăzi, deoarece subiectul acestui articol este orga pe care a cântat Olivier Messiaen o viaţă, în biserica Trinité din Paris. Am vizitat această biserică acum câţiva ani, pentru a vedea şi atinge acest instrument şi mă consider privilegiată de a fi reuşit să îndeplinesc acest… pelerinaj.

O întrebare legitimă ar fi aceea dacă muzica trebuie să se adapteze instrumentului căreia îi este destinată, sau invers. Puţini organişti au avut, de-a lungul istoriei, curajul de a crea o ruptură faţă de tradiţie şi să vadă orga drept un material maleabil, adaptabil cerinţelor interpretului / compozitorului, şi nu un instrument capabil doar să restituie trecutul, rigid, fix. Din această perspectivă, Messiaen face parte dintre cei care au considerat că orga trebuie să evolueze. Compozitorul afirma: „Este un fenomen straniu, inexplicabil şi curios în mod unic! Nu am avut niciodată dorinţa aceasta a reîntoarcerii spectaculoase spre secolele trecute. În definitiv, şi Renaşterea a fost o re-creaţie a ceva ce deja existase…”[1].

2Ceea ce îl frapează pe ascultătorul obişnuit sunt registraţiile lui Messiaen, complexe, utilizarea neobişnuită a paletei sonore. Pentru el, esenţialul era reprezentat de culoare. În general, trata registrele ca pe instrumentele soliste ale orchestrei simfonice şi nu le asocia, aşa cum se practică în general astăzi – prin familii timbrale. Combinaţiile pe care le realiza erau insolite; Messiaen căuta culori sonore mereu mai… puternice, mai insolite, prin superpoziţionări şi registraţii cu totul extraordinare. Dorinţa sa era de a crea în plan muzical echivalentul din plan vizual al luminii trecând prin vitraliile bisericii. În unele momente, combinaţiile sonore pe care le realiza păreau chiar şi mai stranii datorită utilizării la maxim a resurselor acustice ale excepţionalului edificiu parizian.

„Constructorii de orgi au probabil dreptate atunci când doresc să restaureze instrumentele, conferindu-le splendoarea epocii lor dintâi, dar pentru a realiza acest lucru ei ne lipsesc de sonorităţile puternice, plenare, calde, cu care personal m-am obişnuit. Majoritatea constructorilor şi restauratorilor realizează astăzi  instrumente cu un sunet clar şi luminos, perfect pentru muzica contrapunctică, pentru opera lui Bach să spunem – şi a contemporanilor săi; dar pe astfel de instrumente nu se pot interpreta şi alt fel de lucrări – or, asta este o lacună. Nu sunt ostil acestei viziuni, dar un instrument nu trebuie să se limiteze la un organist care are doar câteva lucrări preclasice în repertoriu; pe orgă, un interpret trebuie să poată cânta muzici diferite, iar dragostea mea pentru orgă mă face să prefer instrumentele mai puţin „clasice”[2].

Ceea ce îl interesa pe compozitor era culoarea particulară a fiecăreia dintre cele 61 de registre ale orgii sale de la Trinité: fiecare dintre ele reproduce un instrument solist, neexistând timbruri mixte. De asemenea, trebuie notat că dimensiunea tuburilor este superioară faţă de alte orgi aparţinând aceluiaşi constructor (Aristide Cavaillé-Coll, Alexandre Guilmant). Tubul cel mai înalt are opt metri, ceea ce permite realizarea unui plan dinamic majestuos.

Un exemplu de registraţie tipică pentru Messiaen: în lucrarea Les Mains de l’Abime care reprezintă cea de-a treia piesă a ciclului Livre d’Orgue, el juxtapune registrele extreme ale orgii: auzim simultan o voce foarte gravă care reprezintă abisul mizeriei umane (sonorităţi profunde, terifiante, cavernoase) şi în plan sonor superior, „vocea lui Dumnezeu”, care răspunde misterios, îndepărtat, tandru, abia audibil! Timbrurile alese sunt atât de stranii, încât este aproape imposibil să discerni notele. Instrumentul de la Trinité permite realizarea acestor subtile nuanţe – altfel, imposibil de realizat pe un instrument obişnuit.

Registrele orgii lui Messiaen:

1

Istoricul orgii de la Église de Sainte Trinité

Constructor: Aristide Cavaillé-Coll (1811-1899)

1868 – Construcţia primului instrument

1871 – Reconstrucţie, după evenimentele Comunei

1891 – Restaurare şi acordaj

1899 – Restaurare realizată de Merklin

1934 – Restaurare şi modificări la cererea lui Olivier Messiaen – lucrări efectuate de Pleyel / Cavaillé-Coll

1962-1965 – Electrificare realizată de Beuchet / Debierre

1966 – instalarea unui sistem de combinare a registrelor, electro-mecanic, care permite 6 combinaţii generale ajustabile

1980 – Restaurare şi acordaj – Picaud / Glandaz

1992 – 1993 – Restaurare şi acordaj – Glandaz

În încheiere, să citim ceastă pagină, un adevărat crez artistic şi de viaţă al lui Olivier Messiaen:

3

Veronica Anghelescu

[1] Olivier Messiaen, homme de foi. Régard sur son oeuvre d’orgue. Trinité Média Communications 1995, p. 81.

[2] Ibidem, p. 82

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s