Managementul proiectului artistic de viaţă. 7 puncte practice

Standard

Reflectând asupra unor idei recurente, am decis să aştern următoarele note, înţelese ca trasee de gândire asupra amplului proiect de viaţă al unui interpret liric. La cerere, prezentele rânduri se adresează în primă instanţă elevilor de liceu care au studiat un instrument şi ar dori să iniţieze studiul vocii, celor ce intenţionează să ia lecţii particulare de canto ori să se înscrie la Facultatea de Interpretare Muzicală cu specialitatea Canto, studenţilor la Canto apoi iminenţilor absolvenţi care acum deschid ochii pe poteca artistului liric. Pentru aceştia din urmă, sper ca pistele propuse de mine să facă lumină în incertitudinile reziduale, să răspundă întrebărilor ori (mai ales !) să nască întrebări asupra cărora ar trebui să reflecteze.

În anii de Master, am beneficiat de o bursă „Erasmus” la “Conservatorio di Musica E.F. Dall’Abaco” din Verona (Italia). Alaturi de cursurile  de specialitate (Canto, Operă, Oratoriu, Istoria teatrului muzical, Dramaturgie şi poetică muzicală), am absolvit un curs de management cultural. Acest curs m-a determinat să îmi abordez viaţa şi cariera muzicală dintr-un nou unghi şi m-a făcut să-mi sporesc responsabilitatea în funcţia de „director artistic” al propriului proiect de viaţă, menit a manageria nu doar talentele proprii ca dar divin şi pentru care practic omul – artist nu are încă un merit personal, ci mai ales a purta toate disponibilităţile tale spre împlinire (gândire metaforică, intuiţionistă)  prin indeplinire (gândire practică şi conştient condusă). Este vorba deci, de un aşa-numit „cumul de funcţii”, care pune în cui toate prejudecăţile care tratează artiştii drept firi sentimentale, boeme de-la-sine-înţeles, total lipsite de pragmatismul organizării administrative a unui eveniment cultural artistic sau chiar de a păstra un ritm constant al unui program de viaţă.

Iată câteva lucruri practice care nu se pot spune decât punctual. Acestea par simple, însă nu uitaţi: „Simplitatea în artă este o complexitate rezolvată.”

1.Alegerea

Vă place să cântaţi. Aveţi la bloc vecini care cântă sau prieteni pe care îi invidiaţi că fac acest lucru, că sunt pe scenă, sunt aplaudaţi. Aţi urmat o şcoală de muzică sau chiar liceu studiind un instrument muzical şi vreţi să viraţi brusc pe calea vocalităţii clasice. O personalitate v-a audiat şi v-a spus că aveţi voce.  Reţineţi: Vocea este un dar divin pentru care nu ai încă nici un merit. Vocea este în topul listei de calităţii necesare unei carierei vocale, însă veţi vedea că nu este singurul ingredient necesar reuşitei. Va trebui să investeşti pe termen lung energie, timp, să lucrezi cu perseverenţă, dedicaţie şi credinţă pentru că arta este un domeniu în care roadele nu apar peste noapte. Asiguraţi-vă că beneficiaţi de un sprijin financiar pe care puteţi conta pe o perioadă nedeterminată, până când veţi avea primele angajamente şi vă veţi putea întreţine din propria muncă.

La baza oricărei alegeri se află o motivaţie puternică.

Întrebări: Care este motivaţia voastră ? Cu alte cuvinte: de ce vreţi să cântaţi?

2.Conştiinţa de sine şi autoevaluarea

Profesorul Romildo Grion de la Conservatorul veronez şi cornist la „Fondazione Arena di Verona” îşi începe prezentarea pentru fiecare serie de cursanţi ai managementului şi legislaţiei organizării evenimentelor culturale, cu întrebarea: „Cu ce fel de maşină vă asemănaţi? Cu Ferrari ? Sau poate cu Fiat, Volvo, Alfa Romeo, Lamborghini, Ford, BMW sau Volkswagen ? . . . . ”

untitled

Autoturism Ferrari 488 GTB, cel mai recent model (2014)

Cunoscătorii ştiu că Ferrari este o foarte preţuită marcă italiană de autoturisme. Secretul unei maşini bune este motor puternic, altfel spus, „cai putere”. O maşină de calitate nu te lasă în drum indiferent cât a înregistrat kilometrajul, ea nu costă puţin însă este o investiţie pentru toată viaţa. Care ar fi legătura dintre un autoturism Ferrari şi un Artist Liric ?  Alăturarea poate părea de un real cinism, dar dacă privim din unghiul unei pieţi a muncii, este foarte important să ştim unde ne putem plasa din punctul de vedere al cererii şi ofertei şi este de preferat a şti aceasta mai devreme decât prea târziu . . . E vorba de a şti care îţi sunt talentele şi disponibilităţile, tipul temperamental – pentru a şti cum să lucrezi cu tine însuţi, tipul tău de personalitate. Cântăreşte care îţi sunt resursele, punctele forte cât priveşte ocuparea unui post şi afirmarea într-un loc de muncă, ori obţinerea unui contract.

Exprimă printr-un singur cuvânt tipul tău de caracter sau tipologia – e un lucru reducţionist, însă astfel ar gândi un regizor ori o comisie menită a întocmi distribuţia unui anume titlu de operă.

Întrebări: Ce fel de motor ai ? Ai un motor de performanţă sau de cursă lungă ? Aveţi grijă ca răspunsurile să fie cât mai aproape de realitate.

3.Criteriile profesionale de calitate

În general, autoturismele se împart în categorii după utilitate şi scop (de cursă, de teren, de oraş, etc.)  sau frumuseţe (pentru pasionaţii colecţionari). Gradul lor de calitate se apreciază comparând diferite brand-uri după principii standard în urma cărora se stabileşte valoarea şi preţul pieţii, într-o proporţie actuală cât mai justă calitate – preţ.

În aceeaşi nuanţă precum comparaţia Artistului Liric cu un autoturism Ferrari sunt cuvintele lui Richard Strauss: „Concursurile sunt pentru cai, nu pentru cântăreţi.” Chiar şi aşa, în condiţii de casting spre exemplu, comparaţii între cântăreţi s-au făcut şi se vor face, cât priveşte frumuseţea vocii, tehnica şi rezistenţa vocală, acurateţea, aspectul scenic, dificultatea repertoriului abordat, şi nu în ultimul rând caracterul. Deşi în Canto, elementul subiectiv prevalează de multe ori pe cel obiectiv, în topul listei criteriilor de validare trebuie să se afle performanţa vocală.

La începutul studiului, cântăreţul depinde mult de părerea profesorului de canto. Dacă profesorul este onest, nu va suprima (din orgoliu personal) ci va susţine zborul discipolului atunci când el se emancipează manifestând maturitate în gândirea şi practica vocală.

Întrebare: Ce întreprindeţi pentru a vă forma criteriile de calitate vocală ?

Recomandări: ascultaţi multă muzică; mergeţi la Operă, la concerte; audiaţi cântăreţi pentru a vă cultiva simţul critic şi discernământul dar nu încercaţi să copiaţi; citiţi cărţi de specialitate; înregistraţi-vă în studiu şi daţi-vă voi înşivă soluţii.

4.Sistemul de referinţă

Omul este o fiinţă reflexivă. Verificarea adevărului despre sine însuşi se face în funcţie de un sistem de referinţă faţă de care te raportezi. Te pot inspira şi motiva: o credinţă religioasă, o personalitate a scenei lirice, un curent artistic, o idee moral-filozofică. Totuşi, numai Divinitatea însăşi te poate ajuta să aspiri către varianta ta ideală (Eu-l tău superior, Sinele) aceasta fiind singura cale de progres,  de „creştere” individuală şi de grup.

Întrebare : Care este sistemul de referinţă în jurul căruia gravitezi sau din ce elemente este compus acesta ?

5.Cadranul axiologic

Imaginează-ţi proiectul personal de viaţă ca fiind un cerc – simbol al împlinirii. Împarte cadranul cercului în aşa fel pentru a obţine punctele cardinale. Stabileşte-ţi pentru fiecare punct cardinal, patru valori fundamentale care te definesc (trăsături cardinale). Fii sincer cu tine însuţi. Acest cadran să fie „busola” ta, mecanismul prin care te orientezi pentru a te păstra pe drumul destinului tău, în aşa fel încât nici laudele aduse să nu-ţi aducă o înşelătoare mulţumire de sine şi nici criticile să nu te „debusoleze”. Pentru un talent în acţiune, aceasta nu înseamnă nicidecum lipsă de personalitate, ci o egalizare a stărilor, o seninătate care umple intervalul rezultat din jocul satisfacţiilor şi dezamăgirilor, caracteristic vieţii de artist.

6.Lirismul autentic

Emil Cioran spunea în volumul “Pe culmile disperării”: “Nu există lirism autentic fără un sâmbure de nebunie.” Considerând statutul şi funcţia ontologică a Artistului denumit Liric, aceste cuvinte spun adevărul. Împlinirea artistului constă în a arăta adevărul operei de artă muzicale şi a fi creator de sens. Lirismul înseamnă revărsarea unui preaplin, cântăreţul fiind asemeni unui vas care se lasă mereu umplut de Plenitudinea însăşi (Divinitatea).

Înzestrarea cântăreţului cu talent îl face dator a înmulţi darul primit. Sâmburele „nebuniei” consider că este inspiraţia harică ce generează expresia spirituală (interiorizare) şi apoi starea poetică, lirismul (exteriorizare).

7.Reţine: Arta vocală nu poate fi pur expozitivă, ea nu asigură un job ci conferă un mod de viaţă. (Leonard Bernstein)

 Drd. Simona Nicoletta Jidveanu

Soprană

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s