Cărările excelenţei

Standard

Cărările excelenţei.

Excelenţa există în simpla montură a unei bijuterii, în interpretarea plină de virtuozitate a unui concert, în puterea de-a versifica sau de a crea sonorităţi nemaiîntâlnite dar şi în procesul deosebit de complex al construcţiei unui instrument muzical.

Excelenţa ne fascinează în toate ipostazele ei, ne dă puteri să ne continuăm drumul, săînţelegemcămizavieţiiestemultsuperioarărăsunătoarelorevenimente care fac deliciul mediatic sau puterii dominatoare a succesului.

În seara de 24 aprilie a acestui an, concertul desfăşurat pe scena Filarmonicii Banatul, a avut ca personaj central flautul picolo cu ambitus lărgit, capodopera constructorului de instrumente muzicale Anton Johannes Braun. Acesta  a revenit în Timişoara în calitate de “Ambasador cultural”, după ce a ales să trăiască, din 1977, în Germania. L-am regăsit aici, în oraşul în care timp de aproape 100 de ani, existenţa familiei sale a fost legată de destinul celor mai cunoscuţi interpreţi din vestul României, pentru care a făurit instrumente de suflat unice, rămase în patrimonial cultural european.

Anton Johannes Braun a dorit să ofere publicului de azi, sonoritatea impresionantă a unui nou instrument, un flaut picolo construit din lemn, cu o întindere sonoră mult lărgită, adaptat cerinţelor orchestrei actuale dar, mai ales, exigenţei partiturilor soliste.

Au trecut mai bine de 60 de ani de când flautul de lemn a fost abandonat în favoarea flautului de metal, ca să reapară acum,într-o haină modernă, răsunând pe scena Filarmonicii timişorene unde s-a cântat în primă audiţie absolută, Concertul pentru flaut, flaut piccolo şi orchestră de Horia Şurianu.

Melodii populare ca “Ana Lugojana”, “De doi din Caransebeş”, “Tropotita”, “La Obreja într-o grădină” sau “Jocul din Banat” au devenit în muzica lui Horia Şurianu teme măiestrit conturate iar dialogul celor două instrumente soliste, care se întrec în virtuozitate, conţine “replici” pline de umor şi elemente de teatru instrumental.

A fost remarcabilă interpretarea pe care ne-au oferit-o cei doi solişti.

L-am ascultat pe Ion Bogdan Ştefănescu,la flautul său de aur Muramatsu, şi am remarcat că viziunea sa interpretativă s-a bazat pe o pregătire teoretică temeinică, el este în acelaşi timp doctor în muzică din anul 2002, solist al Filarmonicii Banatul din 2007, conferenţiar universitar din 2012  şi are o activitate concertistică permanentă.

Flautul piccolo cu ambitus lărgit, dăruit Filarmonicii din Timişoara de Anton Johannes Braun, ca un gest de prietenie dar şi de continuare a tradiţiei familiei sale, a strălucit în mâinile lui Vlad Colar, iar sunetele stridente ale registrului acut, au fost transformate de acest tânăr interpret, în adevărate ghirlande sonore. Am recunoscut în felul cum a prezentat cadenţele lucrării, experienţa sa de solist al Orchestrei Filarmonicii Banatul, perfecţionată în timpul specializării post-universitare din Austria dar şi interesul său pentru partituri originale,  de ultimă oră, pe care le-a prezentat în festivalurile Timişoarei din ultimii ani.

Vlad Colar este şi un pasionat al istoriei, a făcut cercetări pe filonul fabricanţilor de instrumente din Timişoara, a încercat să descopere toate secretele muzicii, “de la meserie la artă”.

Seara de 24 aprilie îmi rămâne în amintire ca un moment în care s-au deschis perspective interesante pentru evoluţia flautului. Dirijorul german Michael Hasel pe care l-am admirat la pupitrul Orchestrei Filarmonicii Banatul, a condus tot acest eveniment de neuitat cu rigoarea cunoscătorului, pentru că el a fost mai întâi flautist în Orchestra Filarmonicii din Berlin sub bagheta lui Herbert von Karajan, aici activează şi în momentul de faţă. În paralel s-a afirmat ca prim-flautist în Orchestra Festivalului de la Bayreuth, ca în cele din urmă să ajungă să conducă orchestre europene importante.

Cultura muzicală a Timişoarei s-a îmbogăţit cu siguranţa datorită acestor profesionişti de excepţie, care ne-au făcut să evadăm, pentru o clipă, din iureşul vieţii de zi cu zi, întărindu-neconvingerea, atât de frumos exprimată de glorioşii muzicieni ai trecutului,că “între pământ şi cer nu există decât muzică”.

Laura Ana Mânzat

Compozitor, Realizator de emisiuni la Radio România Muzical

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s