Un interviu cu dirijorul Dan Vodă

Standard

Corul mixt „Gavriil Musicescu” – al Bisericii Belvedere din Bucuresti

(interviu cu dirijorul Dan Voda)

Câteva cuvinte despre dumneavoastră (nume, locul naşterii, studii…)

Numele meu este Dan Voda. M-am nascut la Copsa-Mica, in judetul Sibiu, la data de 10 martie 1968. Mult mai tarziu aveam sa aflu ca tot pe 10 martie (1904) s-a nascut si maestrul Dumitru D. Botez, a carui viata si activitate m-a marcat, la fel ca a inca unui mare muzician, compozitor si dirijor, Gavriil Musicescu, nascut pe 20 martie (1847).

Am facut scoala primara si liceul in Copsa-Mica, apoi am plecat la Cluj sa urmez Teologia. Imi doream, de mic copil, sa devin preot.

Inca din clasele primare am fost remarcat de profesorii mei ca avand un auz muzical foarte bun. Faceam parte din corul scolii, cu care obtinusem locul II la „Cantarea Romaniei”, prin anii `80. Imi aduc aminte cu cata placere si atentie ascultam Corul „Madrigal” condus de Marin Constantin si care, in acele vremuri, isi capatase deja renumele. Muzica corala m-a vrajit din copilarie.

Ajuns la Cluj aveam sa patrund in lumea muzicii corale bisericesti. Dupa terminarea primului an de studii am fost recomandat de profesorul meu de muzica, Pr. Vasile Stanciu, si trimis sa infiintez un cor bisericesc in comuna Baciu, langa Cluj. Atunci a inceput pasiunea pentru arta dirijorala. Acolo am infiintat un cor pe 3 voci egale, cor pe care l-am condus timp de 4 ani, pana la intrarea mea in preotie. Imi aduc aminte cum participam, in fiecare joi seara, la repetitiile Corului Catedralei din Cluj, condus de parintele Ioan Brie, si invatam armonie si dirijat. Mari imi erau emotiile atunci cand mi se incredinta spre conducere corul teologilor, in unele sarbatori din cursul saptamanii, la liturghiile oficiate in Catedrala din Cluj.

Dar anii au trecut. Au trecut si cei 16 ani de slujire preoteasca, incheiati in urma unui divort neasteptat. In anii de singuratate doar rugaciunea si muzica corala mi-au fost hrana, alinare si sprijin. Si pentru ca viata merge inainte m-am recasatorit aici, la Bucuresti, unde m-am mutat din anul 2011.

Din ce în ce mai puţini muzicieni se dedică artei corale în România. Cum aţi luat această decizie?

A venit de la sine.

In primele duminici aici, la Bucuresti, mergeam cu sotia la Biserica Icoanei (unde ne-am si botezat fetita) iar mai apoi am ales sa mergem la Biserica Sf. Elefterie (unde de altfel ne-am si cununat) pentru ca-mi placea tare mult sa ascult corul de acolo. Dar nu eram linistit… doream sa fac mai mult decat sa ascult. Asa se face ca am cantat ca tenor, in Corul Bisericii Casin, aproape 2 ani. Insa, stiam ca pot sa fac si mai mult si-mi era teribil de dor sa dirijez.

Asa s-a nascut ideea infiintarii unui cor mixt bisericesc.

Care este istoria corului Bisericii Belvedere? (când a fost înfiinţat, câteva cuvinte despre actualul nume al corului, numele membrilor corului)

A fost lucrarea Lui Dumnezeu.

Era iulie 2013. Aveam ideea si dorinta infiintarii corului si cautam biserici, in Bucuresti, unde sa se doreasca asta, dar si ca arhitectura constructiei sa ofere, atat un spatiu generos functionarii corului, cat si o sonoritate si o acustica adecvata.Dupa cateva incercari nereusite m-am oprit asupra Bisericii Belvedere, din Regie. Citisem, pe internet, un articol despre aceasta biserica si despre dorinta preotului paroh de a intemeia, printre altele, si un cor. Am gasit si un numar de telefon – al parintelui paroh Liviu Popa. Am telefonat, m-am prezentat, am spus ce intentionez sa fac si am stabilit o intalnire cu parintele, la biserica.A doua zi ma aflam in fata unei biserici superbe, unica in Bucuresti si sora (la o scara mai mica) a catedralei din Timisoara, ambele proiectate de acelasi renumit arhitect Ion Traianescu.

1. Biserica Belvedere

Biserica Belvedere

Parintele, un om deosebit, mi-a salutat ideea insa mi-a aratat biserica plina de schele si mi-a zis: „Vreau sa pictez biserica si nu cred ca voi avea fonduri suficiente si pentru sustinerea corului.” L-am privit in ochi si  i-am spus: „Parinte, eu am venit sa vorbim despre cor, nu despre bani.” N-a fost nevoie de mai multe cuvinte. Am inteles amandoi ca acela era momentul hotarat de Dumnezeu pentru inceperea „apostolatului” meu in viata acestui cor. Ne-am pus pe treaba. S-au facut anunturi. Au inceput sa se inscrie oameni. Am stabilit ziua de joi ca zi de repetitie. Un inceput ca orice inceput. Greu, dar impletit cu entuziasm, ambitie si optimism.

La inceput am tinut repetitiile la demisolul bisericii. Apoi, incet incet, ne-am amenajat cafasul (printre schele) cu scaune, stative, partituri si, mai tarziu, chiar si cu microfoane. Si toate prin stradania si daruirea coristilor.

2. in cafas

In cafas

Memorabila va ramane duminica din 22 septembrie 2013 cand, dupa doua luni de repetitii, am inceput sa dam primele raspunsuri la Sfanta Liturghie, adaugand apoi, de la o luna la alta, tot mai multe partituri repertoriului nostru.

Acum, la aproape doi ani de la infiintare, am ales sa ne numim „Corul Gavriil Musicescu.” Am ales acest nume din respect pentru ceea ce a insemnat Gavriil Musicescu in muzica corala bisericeasca, pentru meritul lui privind acceptarea femeilor in corurile bisericesti pentru partidele de sopran si alto (care pana la acea data erau formate din baieti) si pentru faptul ca, cea mai mare parte a repertoriului duminical pe care l-am ales, face parte din creatia acestui mare compozitor si dirijor. Si am stabilit ca data aniversara ultima duminica a lunii iulie.

Spuneam la inceput ca doua mari personalitati ale muzicii corale mi-au marcat viata: maestrul Dumitru D. Botez si compozitorul Gavriil Musicescu. Eu am aceeasi zi de nastere cu Dumitru Botez (10 martie), iar parintele paroh Liviu Popa, aceeasi zi cu Gavriil Musicescu (20 martie). Sa fie, oare,doar o simpla coincidenta?

In prezent Corul Gavriil Musicescu – al Bisericii Belvedere din Bucuresti – este format, in cea mai mare parte, din amatori – oameni care, desi nu au studii muzicale sau de canto, au doua calitati remarcabile: credinta in Dumnezeu si dragostea pentru muzica. Si facem asta fara nici un interes – din pasiune pentru muzica corala religioasa.

Componenta actuala a corului este urmatoarea:

Sopran:

  1. Mariana Stanciu
  2. Mihaela Mihalcea
  3. Gabriela Aldea
  4. Sanda Visoiu
  5. Maria Nicu
  6. Alexandrina Maxim
  7. Ana Iorga
  8. Maria Stefanca
  9. Ionela Dumitru
  10. Alexandra Turtoi
  11. Livia Milut

Alto:

  1. Laura Anton
  2. Maria Glod
  3. Alexandra Tone
  4. Camelia Mitrut
  5. Iuliana Tugurin
  6. Lavinia Blanaru
  7. Andreea Ilie

Tenor:

  1. Nicolae Hanescu
  2. Tiberiu Cioaca
  3. Benone Andronic
  4. Marin Popa
  5. Sorin Ene

Bariton / Bas:

  1. Alexandru Barbulescu
  2. Dragos Popescu
  3. Andrei Turnea

3. Corul Bisericii Belvedere

Corul Bisericii Belvedere

Ce piese se află în repertoriu şi cum le lucraţi, dat fiind că aţi menţionat că nu toţi membrii corului au studii de specialitate?

Repertoriul nostru duminical cuprinde piese precum:

– Ectenia mare, de Al. Podoleanu

– Antifonul I si II, de G. Musicescu

– Veniti sa ne inchinam, de G. Musicescu

– Sfinte Dumnezeule, de Gh. Cucu

– Ectenia intreita, de G. Musicescu

– Pe Tine Te laudam, de G. Musicescu

– Cuvine-se cu adevarat, de D. Bortneanski

– Tatal nostru, de I. Ghika-Comanesti

– Trupul Lui Hristos primiti, de N. Lungu, s.a.

Se spune ca muzica este aritmetica sunetelor – deci fara partitura nu se poate. Am tinut cont, insa, de faptul ca unii coristi n-au mai avut contact cu notele muzicale din scoala, lucru ce m-a facut sa rescriu si sa editez propriile noastre partituri, cu notele ceva mai mari, fara prea multe notatii si semne auxiliare care sa le faca sa para complicate si sa fie ceva mai aerisite, facandu-le mai usor de urmarit. Folosesc un program simplu de scriere pe portativ – MuseScore – pe care si l-au instalat acasa, in calculatoare, aproape toti coristii. Programul are si functie de player si reda partitura la patru voci, dar fiecare corist poate alege interpretarea liniei melodice pentru partida la care canta. In felul acesta, pe langa cele doua ore de repetitie, joia, fiecare poate sa studieze si acasa, iar la repetitie sa punem mai mult accentul pe armonizare, sincronizare, frazare, nuantare, etc.

Repetitiile le tinem tot la biserica, in cafas, in fiecare joi seara. Repetam, facem exercitii de respiratie, vocalize de incalzire, impostatie, etc. si incercam sa ne insusim tot mai bine ceea ce inseamna disciplina corala.

Imi place foarte mult portretul literar al dirijorului Musicescu, realizat de colaboratorul si succesorul sau la conducerea Corului Mitropolitan din Iasi, psaltul Grigorie I. Gheorghiu, pe care il citesc si recitesc coristilor, cu emotie, ori de cate ori am ocazia:  era sever în timpul repetiţiilor si ţinea nemăsurat de mult la tact şi la nuanţe. Era în stare să se întoarcă de zece ori înapoi dacă nu ieşea pianissimo aşa cum îl dorea el, sau dacă crescendo nu se făcea pe nesimţite, aşa cum înţelegea el că au rost în cuprinsul bucăţii. Musicescu conducea corul mai mult cu ochii şi cu expresia feţei decât cu mâna… Ochii lui însă, în care toţi trebuiau să privească negreşit, aveau în ei farmecul disciplinei şi al unităţii de execuţie, iar încruntarea sprâncenelor ori încreţiturile şi destinderea feţei erau bagheta magică cu care Musicescu scotea din glasurile coriştilor acele nuanţe de cântec îngeresc”.

Dar, ca sa ajungi la acest nivel de interpretare artistica, trebuie sa ai – asa cum bine spunea maestrul Dumitru D. Botez – „partitura in cap, nu capul in partitura”.

Planuri de viitor?

Avem multe.

In primul rand marirea ansamblului coral pana la aprox. 40 de coristi. Avem unul din cele mai frumoase si incapatoare cafasuri, pe patru nivele, si dorim sa oferim, tuturor celor interesati, placerea si posibilitatea de a canta intr-un cor mixt bisericesc, indiferent de varsta, pregatire sau experienta. Ii asteptam cu drag pe toti cei ce vor sa ni se alature.

4. Anunt

Dorim sa terminam de invatat intreg repertoriul pentru Sfanta Liturghie, pe care il acoperim, in prezent, in proportie de 80%. Lucram la „Raspunsurile mari”, de G. Musicescu si mai avem de pregatit „Heruvicul”, de G. Musicescu si „Fericirile”, de N. Lungu. Apoi, cateva concerte.

Ma gandesc la formarea si pregatirea catorva voci bune in vederea abordarii partiturilor cu parti solistice, dar si a unui dirijor adjunct.

Nu in ultimul rand participarea la concursuri sau festivaluri de muzica corala religioasa. Dar, pana atunci, mai avem mult de lucru.

5. dirijand

Cu multumiri,

dirijor Dan Voda

0731-495.463

0744-389.695

corulbisericiibelvedere@yahoo.com

https://www.facebook.com/pages/Corul-Gavriil-Musicescu/1673611222863301

A consemnat:

Veronica Anghelescu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s