Bucharest Jazz Festival la a IV-a ediție

Standard

Cea de-a patra ediție a Bucharest Jazz Festival a avut loc între 1-5 iulie 2015, beneficiind de un line up excelent în care unele dintre cele mai importante personalități muzicale ale “industriei” jazzului american au concertat în același context cu muzicieni români.

Grație unui efort remarcabil din partea organizatorilor (dintre care o nominalizez pe energica Ana Maria Antoci) și a suportului profesional din partea curatorului Lucian Ban (coleg de breaslă), ediția a patra a festivalului a scris o pagină în istoria jazzului prin prezența octogenarului Lee Konitz, care peste 2 ani și jumătate devine nonagenar ! Despre Lee Konitz am amintit  în serialul Jazzul ca simbioză muzicală realizat în această revistă. Student al pianistului-pedagog Lennie Tristano, Konitz a luat parte la nașterea stilului Cool Jazz prin includerea sa în echipa lui Miles Davis cu care a înregistrat Birth of the Cool (1957). Din acest motiv, cel puțin pentru profesorii de jazz și pentru studenții de la jazz, apariția lui Lee Konitz la București are o însemnătate aparte..

Pe lângă Lee Konitz, la această ediție au fost prezenți doi trompetiști de top ai jazzului american : Roy Hargrove și Terence Blanchard.  Personal am trăit un sentiment de încredere în discernământul producătorilor americani ascultând proiectul trompetistului Roy Hargrove care a reușit să îmbine aspectul “comercial” cu profesionalismul. “Comercializarea” negativă (pentru că există și un aspect pozitiv al prezentării comerciale a unui produs profesionist !) a muzicii reprezintă renunțarea muzicianului (benevol sau “constrâns”) la efortul de a-și impune vizinea muzical/estetică, renunțarea la credința sa, la sinceritate și autenticitate…

Ceea ce am apreciat la Roy Hargrove în mod deosebit este tocmai faptul că, în ciuda unor tendințe globale de “comercializare” a jazzului, a reușit să-și impună propria viziune publicului care a intrat în jocul propus de Hargrove.

Există două posibilități în relația muzician- auditoriu :

  1. muzicianul se supune dorințelor neavizate ale publicului
  2. muzicianul cucerește atât specialiștii, cât și publicul neavizat fără să facă un compromis

Mărturisesc că varianta (b) este mai dificilă, dar în acest mod muzicianul profesionist își îndeplinește cu adevărat misiunea.

În acest context deosebit am fost invitat să susțin pe 3 iulie propriul recital în formulă internațională : Florin Raducanu Ensemble (România-Italia-Bulgaria). În ansamblul mai sus amintit am invitat atât muzicieni din țară cât și din străinătate : Stefano Cesare – contrabas( Italia), Ivan Tsonkov- baterie (Bulgaria), Sebastian Mihai- saxofon tenor, Laurențiu Moise- trompetă, Silviu Albei-trompetă, Diana Suciu-saxofon tenor. Invitata specială a fost conf.univ.dr. Dalila Cernătescu de la Universitatea Națională de Muzică din București.

Pentru acest recital am orchestrat compoziții proprii pentru ansamblul mai sus amintit, stilurile Cool Jazz, Hard Bop și World Music fiind prezente în demersul nostru.

Ceea ce ne-a mulțumit în mod deosebit a fost faptul că ne-am impus propria viziune muzicală unui public deosebit de numeros (peste 2 mii de persoane !), călătoria noastră muzicală fiind însoțită pe undele nevăzute care au creat feedback-ul,  introspecția fiind alternată de exteriorizări ale trăirilor publicului în concordanță cu schimbările de frecvență emoțională pe care noi, muzicienii, le realizam voluntar (în mod conștient)…

Prof .dr. Florin Raducanu

                                                                                    http://jazzworldquest.com/florin_raducanu/

*

  1. Guiding Angel –comp.&orch. Florin Raducanu

*

  1. Something for Maramures – comp.&orch. Florin Raducanu

*

  1. Un moment special al serii l-a constituit improvizația Dalilei Cernatescu în cadrul piesei Nothing new, but different (comp.orch.Florin Raducanu):

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s