ICon Arts, Sibiu 2015

Standard

         Anul acesta am avut șansa și bucuria de a fi prezentă la Academia și Festivalul ICon Arts – Sibiu, eveniment cultural de amploare internațională, ajuns deja la cea de-a-XIII-a ediție. Cele nouă zile de lucru (22 iulie-1 august) s-au materializat în producții cuprinzând toate secțiile participante – compoziție muzicală, instrumente, muzică de cameră, canto, dans contemporan și fotografie.

Fiecare secție și-a onorat participanții oferindu-le diplome și posibilitatea de a-și expune arta în principalele așezăminte culturale: Biserica Cetate Biertan, Castelul Peleș, Sala „Thalia” a Filarmonicii de Stat din Sibiu (Hermannstadt), Biserica Evanghelică din Cisnădie (Heltau) și Cetatea fortificată din Cisnădioara.

Invitați să susțină cursurile și seminariile de artă vocală – inițiate în rezenta ediție – au fost dr. Anne-Marie Condacse (soprană) – profesor la Oklahoma State University (SUA) și dr. David Malis (bariton) – profesor la Arkansas State University (SUA).

Împreună cu dr. Anne-Marie Condacse și dr. David Malis în Sala „Thalia” a Filarmonicii de Stat din Sibiu (foto)

1

Deosebit de prolifice au fost zilele de lucru cu profesorul emerit Remus Henning, organist al Bisericii Evanghelice din Cisnădie – unde se găsește cea mai veche orgă din Transilvania (sec.XIII) – și organist al Casei Regale din România.

Împreună cu maestrul Remus Henning și un discipol al dumnealui, Vlad Vișenescu (foto)

2

Dintre cei 150 de participanți, 14 s-au prezentat la secția Canto (SUA, România, Israel). S-au remarcat: Laura Watson (SUA), Ivan Ley (SUA), Simona-Nicoletta Jidveanu (România), Rebecca Cook (SUA), Monica Schwartz (Israel), Bernardo Medeiros (SUA). Acompaniator permanent: prof. dr. Diana Spânu-Dănilă.  (foto).

3

Ca doctorandă beneficiară a cursului de canto, toate îndrumările și sugestiile primite au venit în întâmpinarea drumului vocal urmat. Pornind de la principiul că Omul, cu toate dimensiunile sale, este un tot unitar, vocea reprezintă amprenta personală și unică a interpretului vocal. Frumusețea vocii și îndeosebi expresia lăuntrică în actul de creație interpretativă vădește în mod cert armonia dintre minte, suflet, corp fizic și spirit. Pe parcursul celor nouă zile s-a discutat mult despre libertatea în cânt – un aspect pe care l-am abordat în articolele edițiilor precedente, punerea în vibrație a corpului și balansul, respirația – ca fundament al existenței și a tuturor proceselor în cânt.

Libertatea în cânt ține categoric de stăpânirea tehnicii dar mai ales de o dezvoltare umană – intelectuală – spirtuală integrală a individului. Libertatea în cânt nu este un lux ci o condiție de existență a cântărețului. Libertatea este totodată un ideal dar și un scop vital, posibil de a fi atins. Acela care trăiește starea de libertate nu își mai pune problema aceasta sub formă conceptuală, nu mai are prejudecăți despre cum și dacă o poate obține întrucât ea îi devine firească. Angajarea, motivația și determinarea conduc spre o dinamică specifică drumului spre ideal iar ceea ce a fost inițial o alegere devine rampă cu sens unic.

Pentru ca un artist liric să se poată dărui pe scenă, e necesar ca el să se  autocunoască. Ca orice artă, vocalitatea presupune o inițiere, un stadiu mediu și o etapă ce tinde spre excelență – când artistul știe să-și valorifice resursele și potențialul și este în măsură, la rândul său, de a forma noi discipoli.

Cheia de boltă a înțelegerii tuturor fenomenelor mecanice, chimice, fizice, psihice trăite în cânt este modul în care individul – artist deprinde să se acordeze la rezonanța celestă, și astfel fiind identic cu sine – să-și pună întreg corpul în vibrație. Pentru a te întoarce la această simplitate e nevoie de studiu îndelungat și tenace, cu bucurie și fără încrâncenare în stilul și ritmul zilnic de viață. Simplitatea în cânt înseamnă în primul rând a ști să respiri. Accentuând faptul că respirația în cânt nu este respirația comună din timpul zilei ci un fenomen mult mai complex, îndemnul biblic de a te întoarce și a fi copil se identifică aici cu a ști să respiri bine.

Respirația este suflul vieții, și cum nici o ființă de pe pământ nu a fost vreodată capabilă să dea viață de la sine însuși, cu propria putere demiurgică – respirația este procesul natural care conectează cântărețul la sursa vieții. Prin exersarea și realizarea corectă, respirația induce starea de conștiență, plasează glasul pe traiectoria sa justă. Vocea bine condusă pe respirație va pune tot corpul în vibrație, va rezona și va percuta în orice tip de sală, va da randament maxim cu minim de efort, va conferi sentimentul prezenței în actul creației interpretative.

Mulțumiri speciale domnului Sebastian Gheorghiu, director al Academiei și Festivalului ICon Arts, echipei organizatorice și tuturor celor implicați în strălucita desfășurare a evenimentului cultural – artistic !

Recomand celor interesați cursul de canto al Academiei ICon Arts 2016!

Drd. SIMONA NICOLETTA JIDVEANU, Soprană

Video:

Simona Nicoletta Jidveanu – „Follie, follie / Sempre libera” (Verdi – La Traviata) – ICon Arts Academy and Festival, Sibiu Philharmonic „Thalia” Hall

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s