Mai mult decât un concert

Standard

 

     26 noiembrie 2015 ar putea fi o dată de referință în istoria recentă a Filarmonicii Mihail Jora din Bacău. În această zi a avut loc mai mult decât un concert obișnuit. A fost pur şi simplu o bucurie să-l avem în fața noastră pe un om pe care-l știam şi pe care toți instrumentiștii din România îl cunosc. Personal, săptămâna acesta am descoperit că dirijatul este o meserie care atunci când este făcută ca la carte nu poate duce decât la succes. Şi în plus, am asistat la lecții de dirijat gratuite.
Ilarion Ionescu-Galaţi este un dirijor care face parte din generația de aur a maeştrilor de orchestră din România şi care, din păcate este pe cale de dispariție. Nu văd între tinerii dirijori ai zilelor noastre, cu o excepție sau două, pe cineva capabil să se ridice la nivelul iluștrilor noștri înaintași. Este de la sine înțeles că excepții există şi vor exista, atâta vreme cât muzica naşte pasiuni şi trăiri pe care, poate, nicio altă artă nu le poate produce.
Ca instrumentist al orchestrei simfonice este o plăcere să cânți sub bagheta maestrului Ionescu-Galaţi. Ceea ce cred că-l face diferit de ceilalţi dirijori este muzicalitatea excepțională pe care o transmite, tratarea cu multă atenție a detaliilor scrise în partitură şi care, până la urmă, fac diferența în interpretarea muzicală, frazarea extrem de bine construită şi mai ales, dar nu în  cele de urmă, înțelegerea fenomenului muzical. Mă bucur pentru faptul că am avut ocazia să cânt de multe ori în concertele dirijate de maestru şi, mai ales că de fiecare dată, după toate concertele, mi-au rămas în minte interpretările sale. Înainte de a face o scurtă prezentare a lucrărilor interpretate în concertul din data de 26 noiembrie, închei cu o remarcă absolut remarcabilă a maestrului: „Mulţi dirijori au învățat tehnica dirijorală a lui Celibidache, dar puțini au înțeles ce voia de fapt să transmită.”
     Berceuse heroique de C. Debussy a fost scrisă în noiembrie 1914 atunci când compozitorului a avut o stare depresivă din cauza începerii Primului Război Mondial. Berceuse ca gen este un cântec de leagăn scris de obicei pentru pian solo. Această berceuse utilizează imnul național belgian în secțiunea mediană şi poate de aceea este denumită eroică.
Rapsodia pe o temă de Paganini este o lucrare concertantă ce conține 24 de variațiuni ale temei Capriciului nr.24 de N. Paganini pentru vioară solo. Această temă este procesată melodic, ritmic, contrapunctic, tonal, secvențial, etc. într-un mod absolut genial. Interesant este că Rahmaninov introduce celebrul imn latin din secolul XII Dies Irae, precum şi un moment de mare finețe şi cantabilitate în variațiunea nr. XVIII. Rapsodia pe o temă de Paganini a fost interpretată magistral de pianistul Constantin Sandu.
Rapsodia spaniolă de Edouard Lalo a fost scrisă în anul 1874 fiind dedicată marelui violonist al vremii Pablo de Sarasate. Piesa conține o sumedenie de motive din muzica spaniolă ce se regăsesc în toate cele cinci părți ale lucrării, fiind în acelaşi timp una dintre cele mai cântate opere ale autorului. Acest concert hibrid pentru vioară  şi orchestră are în componență pasaje de mare virtuozitate violonistică încadrate în ritmurile specifice muzicii spaniole. Contrastul acestora cu cele cantabile, dau un caracter briliant şi pasional acestei lucrări. Despre violonistul Florin Ionescu-Galaţi voi spune că este unul dintre marii violoniști ai României, iar interpretarea sa plină de energie şi sensibilitate poate fi luată drept model de tinerii violoniști dornici de afirmare.
    Suita nr. 1 de G. Bizet conține cinci dintre cele mai reprezentative teme muzicale ale celebrei opere Carmen (1875), formând împreună cu Suita nr. 2 o sinteză foarte reușită.
În final, vă invit să vizitați noul site al Filarmonicii Mihail Jora din Bacău şi  să ne onorați cât mai des cu prezența în sala Ateneu la viitoarele noastre concerte.

Sergiu Spiridon

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s