Portretul unui muzician complet – Felician Roșca

Standard

IMG_0010Se împlinesc cinci ani de când am avut bucuria de a cunoaște un om ce mi-a marcat destinul profesional așa cum puțini alții au reușit: numele său este Felician Roșca. Eram studentă pe atunci, pregătindu-mă pentru admiterea la Master-ul de Compoziție al Universității Naționale de Muzică din București. În calitate de jurnalist al Revistei noastre, am mers pe atunci la Timișoara pentru a realiza un reportaj cu ocazia Timorgelfest – cel mai important festival de muzică de orgă din România, organizat și coordonat de Felician Roșca, cel care, înainte de orice, este interpret, cu totul dedicat instrumentului pe care a ales să-l slujească – orga.

Organist, muzicolog, pedagog şi publicist, Felician Roșca (născut în 1953) este unul din remarcabilii organiști ai generației contemporane românești. În prezent, este titularul clasei de orgă de la Universitatea de Vest din Timişoara, Facultatea de Muzică.

Este membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România (UCMR) din anul 2005, Președinte al Societății Române de Imnologie (2008); membru al Societății Internaționale de Imnologie (IAH) din anul 1995, membru al Societății “Sigismund Toduţă” din Cluj-Napoca (1997),

Felician Roșca este absolvent al Conservatorului “Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, specializarea orgă (1977). În anii ce au urmat absolvenței, a participat la cursuri de măiestrie cu profesori ca Milan Schlechta din Praga, Simon Peres din Franţa, cel care îl îndrumă în tainele muzicii medievale, mai apoi cu profesorul Lehotka Gabor de la Universitatea Națională de Muzică ,,Franz Liszt’’ din Budapesta, cu care face un stadiu de interpretare organistică.

In anii de dinainte de 1990 s-a remarcat prin concertele susținute la Ateneul Român, în Studioul Radio cu orchestra Radio, Biserica Neagră din Brașov, Biserica Evanghelică din Sibiu. Prin eforturi proprii, achiziționează o orgă clasică cu tuburi pe care susține sute de concerte, orga proprie fiind instalată în spațiul public al Casei de Cultură de la Alba Iulia şi mai apoi la Muzeul Țării Crișurilor din Oradea. Notorii rămân festivalurile Tinerețea Capodoperelor de la Alba Iulia, şi Zilele muzicii de orgă de la Muzeul Țării Crișurilor din Oradea. Merită remarcate expozițiile Michael HaydnDocumente muzicale orădene, Instrumente muzicale tradiționale şi conferințele prezentate in cadrul activității științifice de la muzeul orădean. Cu toate restricțiile din acești ani este invitat şi susține concerte în Germania, Ungaria, USA, Rusia, Cehoslovacia etc. unde participă la festivaluri de anvergură internațională sau în concerte şi recitaluri individuale. Din anul 1991, odată cu reînființarea Facultății de Muzică din Timişoara din cadrul Universității de vest din Timişoara este profesor pentru specialitatea orgă şi acompaniament pentru orgă.

Din anul 1991 este invitat ca profesor de orgă la Universitatea de Vest din Timişoara, Facultatea de Muzică. Studenții săi de la clasele de licență şi master sunt constant prezenți în concerte naționale şi internaționale.

În anul 2000 susține examenul de Doctor în Arte – Muzică la Academiei de Muzică “ Gh. Dima” din Cluj-Napoca, cu teza din domeniul muzicologiei “Incursiune în arta şi pedagogia organistică de pe teritoriul României”, coordonator Prof. univ.  dr. Eduard Terenyi. Din anul 2007 este expert ARACIS, iar din anul 2009 este expert ACPART.

Este director al mai multe festivaluri naționale şi internaționale ca: Festivalul muzicii de orgă din Banat –Timorgelfest, care în 2012 a ajuns la a XII-a ediție, Arta organistică românească (cu concerte în Ungaria, Polonia, Austria,  Italia) şi director al Seminariilor de Imnologie. Este directorul  grantului de cercetare CNCSIS cu tema Evidența orgilor din România.

A contribuit activ la construirea in ultimii 10 ani a cel puțin doua orgi clasice de factură neobarocă, la Facultatea de Muzică din Timișoara și în Biserica Adventistă de Ziua a Șaptea din Timișoara precum și la achiziționarea a două orgi Viscount Prestige 100 în Aula Magna de la Universitatea de Vest din Timișoara și Vivace 30, ca instrument de studiu.

Felician Roșca desfășoară o amplă activitate ca interpret organist în țară şi străinătate. A susținut concerte de orgă la Ateneul Român Bucureşti, Sala Radio Bucureşti, Palatul Culturii Târgu Mureş, Filarmonicile de Stat din Oradea, Arad, Târgu Mureș, Satu Mare, Timişoara precum şi în biserici cu orgi de renume din Brașov, Sibiu, Mediaș, Sighișoara etc. Ca solist organist a avut concerte şi turnee de concerte (menționăm doar concertele de după anul 1990) în Germania (1990, 1996, 1997, 2002), Ungaria (1991, 1995, 1999, 2000, 2002, 2004, 2007, 2008, 2009, 2012, 2013, 2014), Republica Moldova (2001) Austria (1998, 1999, 2007, 2008, 2009), Rusia (1992, 1994), Belarus (1991, 2010, 2014), Franța (1997, 2010, 2012), Danemarca (1995,1998), Anglia (1998), Statele Unite ale Americii (1988, 2008, 2011), Canada (2003, 2011), Polonia (2007, 2012), Italia (2008, 2009, 2010, 2012, 2013), Spania (2013), Republica Cehă (2014).

Felician Roșca este, de asemenea, un reputat muzicolog. Dintre multiplele volume publicate, amintim: Arta şi pedagogia organistică din România în context european. Editura Mirton 2000; Metodica interpretării. Modele de analiză în arta organistică. Editura Signata 2001; Coralul protestantJohann Sebastian Bach, partitele de coral pentru orgă. Editura Mirton 2002; De la începuturi la Johann Sebastian Bach. Editura Mirton, 2003 ; George Enescu. Lucrări şi transcripții pentru orgă, editura Universității de Vest din Timişoara, Timişoara, 2007; în cooperare cu prof. dr. Csanadi Laszlo Dezvoltarea orgii italiene şi activitatea familiei Mascioni; Il Transylvano de Girolamo Diruta sau Muzica renascentistă de la Alba Iulia, editura Universității de Vest din Timişoara, Timişoara, 2007,Orgile din România (editor coordonator) editura Brumar, Timişoara, 2008, Romanian Protestant Hymns, editura Brumar, 2011.

Iată, așadar, profilul unui muzician complet. Felician Roșca are darul de a inspira încredere și dorință de autoperfecționare tuturor studenților săi; deși nu m-am numărat, propriu-zis, printre ei, mă consider unul dintre discipolii săi. De-a lungul timpului, mi-a insuflat dorința de a scrie pentru orgă, încurajându-mă în acest sens și cântându-mi lucrările pe tot globul; ce alt dar mai prețios poate fi oferit de către un mare interpret unui compozitor aflat la început de drum? I-am scris și dedicat Maestrului Felician Roșca patru lucrări, una vocal-simfonică (Le Vendredi Noir) și trei pentru orgă solo (Crossroads, Toute l’âme résumée și, recent, pentru a marca cinci ani de la debutul acestei minunate prietenii, Leaves of the Heaven Tree).

Vă invit să ascultați un fragment din Concertul In Memoriam #Colectiv, două piese pentru orgă în interpretarea lui Felician Roșca.

André Knevel: Toccata in g-moll – Felician Roșca, orgă

*

Music! Veronica Anghelescu: Toute l’âme résumée – Felician Roșca, orgă

 

 

Veronica Anghelescu

 

 

Un răspuns »

  1. Pingback: Portretul unui muzician complet – Felician Roșca | Extraordinary People

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s