Portretul unei interprete de excepție – Cornelia Petroiu

Standard

Când am cunoscut-o pe Cornelia Petroiu, eram studentă la Master, la Universitatea Națională de Muzică din București. A participat la unul dintre cursurile de compoziție (ce poate fi mai minunat decât să ai un interpret invitat, căruia să poți să-i adresezi cele mai diferite întrebări?) și, la final, ne-a încurajat pe noi, cei prezenți, să scriem fiecare câte o piesă pentru formula instrumentală violă – pian – saxofon; aceste piese urmau a fi interpretate în cadrul unui concert la Ateneul Român, de către Formația Trio Alto, binecunoscută pentru concertele excepționale în cadrul cărora fuseseră oferite prime audiții de mare calitate ale unor lucrări semnate de nume mari ale muzicii contemporane.

Pentru un student, acea întâlnire – și rezultatul ei ulterior, concertul la Ateneul Român, au reprezentat evenimente marcante, cu un impact deosebit asupra carierei, dar și asupra lumii interioare, a cărei poartă a fost deschisă spre noi posibilități.

Pentru mine, personal, a reprezentat mult mai mult – am cunoscut, cu acel prilej, o persoană cu totul deosebită, pe care astăzi am cinstea de a o numi prietenă: violista Cornelia Petroiu.

*

O cunoaștem foarte bine. Nu cred că există compozitor în România care să nu știe cine este Cornelia Petroiu. Totuși, pentru generațiile care vor veni, un portret al acesteia este binevenit.

Cornelia Petroiu a urmat cursurile de violă la Conservatorul Ciprian Porumbescu, între anii 1978-1982, la clasa profesorului Valeriu Pitulac, absolvind ca șefă de promoție. A urmat cursuri de perfecționare în diferite centre muzicale ale Europei, cu Francis Bundra (Michigan), Rudolf Nel (Weimar), Wilhelm Georg Berger. A cântat în prestigioase orchestre simfonice și de cameră ale lumii, fiind o prezență nelipsită pe scenele de concert ale României. A participat la Festivalurile SIMN, Meridian, Acousmania, 2 Nights and 2 Days of New Music Festival (Odessa, Ucraina), Spectral Music International Conference and Festival (Istanbul, Turcia), Capitales Sonores Festival, of the Centre de Création Musicale  IANNIS XENAKIS (Paris, Franța), Musica Electronica Nova (Wroclaw, Poland), Audio Art Festival, Cracovia, Polonia

Pohyb – Zvuk – Prostor (Opava, Cehia) Brno International Music (Brno, Cehia), Musica Nova Acusmatica – Ploiești și București, România), Musica Viva (București și Craiova, România), Țintea Muzicală, (Băicoi, România).

*

Cornelia Petroiu a coordonat numeroase proiecte culturale, printre care trebuie să menționăm Trei ipostaze ale muzicii contemporane românești, proiect ce a avut drept finalitate editarea și lansarea a trei CD-uri cu muzică contemporană – Mirabila Viola (violă solo), Résonances triangulaires (solo și alături de formația Trio Alto) și Kientzy interprète Vieru, acest ultim CD fiind dedicat creației regretatului compozitor român Anatol Vieru. Cornelia a mai elaborat și alte CD-uri, dintre care amintim proMOZICA și Echo Memo, ambele cu lucrări camerale. Ea își editează singură înregistrările, sound editing fiind una dintre preocupările sale principale alături de interpretarea și documentarea lucrărilor ce îi sunt oferite (și cel mai adesea… și dedicate – Cornelia având mai mult de 150 de opus-uri ce au fost scrise special pentru ea).

Pentru profesionalismul și acuratețea interpretării, Cornelia Petroiu este deseori invitată alături de diferite ansambluri de muzică contemporană, fie ca solist, fie ca participant al formulei camerale respective. A cântat alături de – și cu – ProMusica, Brio, FlautArchi, Trio Alto, MetaDuo, Hyperion, devotioModerna, ModernArt, Traiect, proContemporania.

 

Cornelia Petroiu organizează deseori recitaluri camerale la Sala Mică a Ateneului Român, având drept invitați actori, poeți, fotografi, colegi muzicieni. Ea a redescoperit acel înțeles primar al muzicii camerale – muzică destinată unui public restrâns, într-o atmosferă intimă, plăcută, cu spectatorii așezați în proximitatea interpreților, având prilejul de a savura fiecare nuanță, de a observa tehnici, de a asculta dinlăuntrul muzicii, din miezul cald al actului interpretativ. Un compozitor care încredințează Corneliei Petroiu o lucrare se poate considera fericit. Va ști că tot ceea ce a notat în partitură, de la amplele fraze melodice la discretele indicații privitoare la dinamică – totul va fi realizat, executat, interpretat întocmai. Cornelia arată pentru detaliu acea grijă a pictorului pe bobul de orez, minuțiozitate, pasiune și, mai presus de orice, seriozitatea omului-creator pentru care muzica este poarta către sublim.

Deși nu cânt la violă, am învățat – în cele câteva ocazii în care am avut șansa de a o privi studiind – lucruri fundamentale în ce privește interpretarea și, prin aceasta, compoziția.

 

Am întrebat-o pe Cornelia Petroiu ce planuri artistice a conturat pentru viitorul apropiat.

 

În doar câteva vocabule, iată ce anume se va întâmpla la Paris la începutul lunii martie 2016. Va fi o nouă ediție a Printemps des poètes, unde poeți, muzicieni, dansatori dar și iubitori de artă de toate vârstele, vin pentru a-și afirma atașamentul față de limbajul poetic, sub orice formă ar fi acesta.

Am fost prezentă la Paris și la ediția din 2015 a acestui eveniment, cu care ocazie am cântat la violă și am recitat în limba franceză, la invitația minunatei artiste Wanda Mihuleac, președinta Asociației Transignum, persoană juridică franceză. În acest an, prezența mea la Paris este intermediată de ICR Paris, căruia îi adresez mulțumirile mele.

În anul 2016,  Printemps des poètes va fi sub semnul centenarului Dada. Toți invitații vor omagia, prin mijloacele specifice fiecărei arte, personalitatea controversată și fermecătoare a lui Tristam Tzara.

Eu voi fi prezentă  la trei dintre manifestările cuprinse în festival: pe 6, 9 și 12 martie. Ca muzician, am pregătit pentru această ocazie 18 piese a câte 1 minut, ce mi-au fost dedicate de către compozitori din întreaga lume, unele dintre acestea fiind în premieră absolută. Rolul meu va fi acela de a însoți, prin muzică, versurile scrise și rostite de dl. Davide Napoli, actor și profesor de istoria artei la Université Paris 1,  Panthéon-Sorbonne.

Ca recitatoare, voi interpreta în premieră poemul Le Promeneur Enigmatique, scris de poetul de origine vietnameză Minh-Triêt Pham, în cadrul proiectului Verbalisez L’HOMME APPROXIMATIF. Mai exact, poeților iubitori ai poeziei dadaiste li s-au indicat verbe utilizate de către Tristan Tzara în versurile sale, ca material pentru noile lor creații. Dificil dar provocator și pasionant. 

Sunt fericită că mă voi afla din nou în apropierea unor artiști și creatori de mare anvergură, între care nu pot să nu subliniez numele pictoriței Wanda Mihuleac, ce a gândit și acționat cu frenezie pentru realizarea acestor spectacole. Câtă vreme vor exista astfel de oameni, speranța va fi întemeiată.

 

La mulți ani, Cornelia! Pe 14 februarie este ziua ta!

 

Cu drag,

Veronica Anghelescu

Photo Wanda Mihuleac

Foto: Wanda Mihuleac

6 Martie 2016

*

9 Martie 2016

*


12 Martie 2016

 

 

Cornelia Petroiu playing Sonata for Viola solo Op.25 nr.1, by Paul Hindemith

*

Aldo BRIZZI – L’épreuve du labyrinthe, for viola and tape. Cornelia Petroiu, viola

*

Cornel Țăranu – Solo Sonata per viola, performed by Cornelia Petroiu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s