Jazzul, Turcia și muzica universală

Standard

Sâmbătă, 12 martie a.c. urmează să susținem un concert în Izmir, acum oraș port ce aparține Turciei, dar până în 1922 a fost parte din Grecia.

Concertul nostru este inclus în cadrul Izmir European Jazz Festival 2016 ajuns acum la ediția cu numărul XXIII. Proiectul pe care urmează să-l prezentăm pe scena festivalului are titlul “Jazz Balance Beetwen Traditional, Classical music & Free Jazz” și îl voi realiza în Trio, împreună cu saxofonistul Sebastian Mihai, invitată fiind Dalila Cernatescu. Așa cum reiese din titlu, se dorește crearea unui echilibru între idiomul tradițional și muzicile de tip universalist : cea “clasicăși jazzul.

Am ales această formă “da chambre” în ideea că se pretează locației deosebite în care se desfășoară festivalul. Ansamblul cultural din Izmir poartă numele celui mai important compozitor de origine turcă, Ahmed Adnan Saygun a cărui creație am admirat-o în ultima vreme. Compozitor de talie internațională, Adnan Saygun se înscrie pe linia stilistică a lui Sibelius, Bartok sau Enescu, muzici în care filonul muzicilor tradiționale a fost revalorizat, reconsiderat, metamorfozat și universalizat.

Ca de fiecare dată, doresc să țin legătura cu cititorii celei mai importante reviste de specialitate online, No14˘PlusMinus.

De această dată , la rubrica de jazz, propun câteva opusuri ale lui Ahmed Adnan Saygun, un excelent orchestrator și un creator cu har :

1. Piano Concerto No2, Op.71

2. Concerto for cello and orchestra, Op74

3. Partita

***

      În numărul din martie a.c. al revistei  am anunțat concertul pe care urma să-l susținem în cadrul “European Izmir Jazz Festival 2016”.  Concertul a avut loc pe 12 martie iar numărul revistei pe luna martie a apărut pe 10, din acest motiv, ne-am gândit că ar fi bine să facem un supliment cu detalii despre acest eveniment.

Festivalul de Jazz de la Izmir a ajuns la cea de-a 23-a ediție, organizatorii reușind să-l încludă în clubul celor mai importante festivaluri de gen din Europa, “Europe Jazz Network”. Locația în care se desfășoară evenimentul este una specială, complexul cultural “Ahmed Adnan Saygun”. Așa cum spuneam în articolul de pe 10 martie, Ahmed Adnan Saygun a fost cel mai important compozitor de origine turcă. Complexul este o operă arhitectonică deosebită în care funcționează și filarmonica din Izmir, pe care am și ascultat-o fugitiv în cadrul unei repetiții și cu care sper să reușesc să am o colaborare în viitor…

Orașul Izmir este o metropolă cu un peisaj spectaculos, marea și muntele fiind motive de contemplare perpetuă. În scurta perioadă în care am stat acolo, am observat o cu totul altă imagine a Turciei din această zonă. În general, oamenii sunt binevoitori iar  foarte multe adolescente, și nu numai, afișează o atitudine europeană sub toate aspectele. Societatea tradițională începe să fie tot mai puțin vizibilă, cetățenii metropolei fiind ireversibil pe un drum modern de tip european.

Pe lângă impactul extraordinar pe care peisajul l-a creat asupra noastră, am mai avut parte de o surpriză plăcută. Concertul nostru a fost excelent promovat, ca de altfel întreg festivalul, zeci de platforme web fiind partenere ale evenimentului, afișe, bannere și spoturi publicitare fiind expuse în întreg orașul.

În acest turneu am fost susținuți de către ICR Istambul prin domana director Nadia Tunsu și profesionista în evenimente, doamna Șeila Suliman, cea care s-a ocupat exemplar de toate aspectele derulării în condiții excelente a concertului nostru, astfel imaginea României fiind promovată la cel mai înalt nivel.

Deși am fost anunțați că biletele au fost epuizate cu câteva zile înaintea concertului, a fost o surpriză să constatăm că pe lângă faptul că publicul era numeros, era și elevat. În ciuda paternurilor despre așa zisele diferențe culturale, se pare că oamenii secolului XXI sunt mai mult preocupați de lucrurile asemănătoare – cele care apropie – și mult mai puțin de cele diferite, cele care separă…

1

Concertul nostru (subsemnatul, Dalila Cernatescu – panflute și Mihai Sebastian-saxofon) a fost însoțit de o proiecție video cu imagini propuse de către doamna Camelia Botezatu, cea care deținea copyright-ul imaginilor selectate din cărțile și materialele despre România și pe care “Editura Paidea” le deține. Astfel, România a fost promovată și în imagini în Turcia, publicul ținând să specifice și faptul că avem o țară frumoasă. Complimentele de acest tip au fost reciproce și sincere.

Ne-am bucurat că în public a fost prezent și corpul diplomatic din Izmir prin doamna consul general, Mioara Ștefan, și doamna consul Janette Constanța Carabașu și, din câte am înțeles, mai mulți români din Turcia au dorit să vină la concert, dar nu au mai găsit bilet.

Detalii despre concert există în presă :

http://www.radioromaniacultural.ro/seara_de_jazz_romanesc_la_izmir_succes_rasunator-46049

http://www.egepolitik.com/caz-klasik-ve-geleneksel-muzik-bulusmasi-festival-de-panflut-ve-piyano-gecesi/12454/

Închei aceste rânduri despre Festivalul de Jazz de la Izmir cu gândul la proiectul deosebit de important care va fi în Minsk pe 7aprilie. Acolo voi avea o colaborare cu Filarmonica din Belarus unde vor prinde viață câteva lucrări în primă audiție incluse în Poemul Simfonic de Jazz, “Jazz Ecumenica”. Invitată, alături de orchestra simfonică, va fi Dalila Cernatescu  iar dirijorul filrmonicii din Minsk va fi Alexander Anissimov. Revin cu amănunte despre acest proiect de anvergură în numărul următor al revistei : http://philharmonic.by/en/bill/details/1280.html/

 

Prof. dr. Florin Răducanu

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s