Recital de vioară la Ateneu

Standard

Recital de vioară la Ateneu

Violonistul Aron Cavassi și pianista Cătălina Bordeanu

Preclasic, Clasic, Contemporan

1

 

În cadrul „Stagiunii de marți seară”, 15 martie 2016, doi artiști tineri ne-au oferit un recital excepțional, susținut la sala mică a Ateneului, având în program opusuri de la Bach și Mozart la Franck și Ysaye. Este vorba despre violonistul Aron Cavassi în vârstă de 21 de ani, student în anul II la Universitatea de Arte din Berlin, clasa prof. Marianne Boettcher și pianista Cătălina Bordeanu, studentă în anul II la Universitatea Națională de Muzică din București la clasa prof.univ.dr. Dana Borşan. Am putut contempla un nivel artistic de înaltă performanță la cei doi muzicieni; o performanță cât se poate de firească, lipsită de acea rigiditate academică vizibilă uneori la ȋntȃlnirea pe scenă a două şcoli de muzică – romȃnească şi germană, ȋn cazul de faţă.

Prima parte a recitalului a fost deschisă în sonoritățile Sonatei mozartiene nr.4 pentru vioară și pian, înfățișată energic, cu sunet clar și catifelat prin nuanțele fine de pianississimo pe care violonistul Cavassi le utilizează cu precădere în tehnica sa. Aș putea spune că am asistat la o abordare vie din punct de vedere interpretativ, subordonată unei atente expuneri stilistice. În calitate de corepetitor, Cătălina Bordeanu a reușit să mențină permanent un echilibru ȋn ceea ce priveşte intensitatea sonoră, să evidențieze solistul și să creeze elementul important în cântatul în ansamblu – omogenitatea. Este cunoscut faptul că muzicienii, atunci când urmează să interpreteze lucrări din perioada barocă, de cele mai multe ori încearcă să refacă stilul epocii în care au apărut respectivele creații.

Astfel, stilul – cu toate rigorile sale – devine un scop în sine, împiedicând interpretul spre o viziune proprie. Acest fapt poate determina îndepărtarea de consistența și profunzimea lucrării (semantica) și poate duce interpretul spre nivelul de suprafață (gramatica). Este exact ceea ce Cavassi a reușit să evite în Ciaccona din Partita nr.2 pentru vioară solo de J.S.Bach. Opusul, o solemnitate religioasă, a reprezentat o rugăciune, contribuind la crearea unei atmosfere profund umane. Sonoritatea viorii era asemeni vocii! Linia generatoare, variată în acompaniamentul său, a fost evidențiată de către violonist prin susținerea sunetului, sensibilitate în cânt și tehnică precisă.

În a doua parte, protagonist a fost César Franck, urmat de Eugène Ysaye, iar în final Henryk Wieniawski. Un program solicitant, greu din punct de vedere tehnic, dar care nu a pus piedici interpreților. Am observat la Cavassi o atenție deosebită asupra nuanțelor, a trăsăturii arcușului, a respirației frazelor, dar și tehnica de cântat aerat pe vioară, toate acestea utilizate atât la Bach cȃt şi la Ysaye. Tot acest “stil propriu” îi oferă suplețe, lejeritate, naturalețe ȋn cȃnt și se pliază perfect cu interpretarea lui Cavassi, mai ales când este vorba de o partitură contemporană. Precizia atacurilor și a închiderilor, responsabilitatea în intensitatea filării sunetului, dar și dialogul sunt câteva dintre calitățile demonstrate de către cei doi interpreți. Nota contrastantă s-a evidenţiat prin sonoritățile transparente cu care a interpretat Sonata nr.1 pentru vioară solo de Ysaye, spre deosebire de sprinteneala atribuită Variațiunilor wieniawskiene.

Cei doi muzicieni desăvârșiți, deși foarte tineri, au ajuns la o gândire matură, singura capabilă să pătrundă sensurile profunde ale opusurilor de mare dificultate din creaţia sobră bachiană şi transparent-apăsătoare ysayeană.

Ioana Hrior

 

Un răspuns »

  1. Cei doi interpreti sunt reale sperante ale noii generatii de interpreti. Autoarei consemnarii, insa, ii recomand sa nu il mai incadreze pe Mozart in Baroc. Iar in sonate, sa ia seama ca pianistul NU este corepetitor, acompaniator, ci o prezenta de valoare egala cu a violonialstului. In rest, succese!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s