Muzica sacră a Georgiei

Standard

 

83,9% dintre locuitorii Georgiei sunt creştin-ortodocşi.  9,9% sunt musulmani.

Biserica ortodoxă georgiană este autocefală, fiind condusă de sinodul format din episcopii locali în frunte cu Patriarhul. Cultul este oficiat în limba georgiană, limbă caucaziană, grupul kartevelan, având o sonoritate particulară şi alfabet propriu.

Georgia a îmbrăţişat creştinismul înaintea Rusiei, în anul 337 – având o bogată tradiţie în domeniul muzicii sacre. Biserica din Anchiskhati, de asemenea una dintre cele mai vechi aşezăminte care încă există, a fost păstrătoarea tradiţiei, funcţionând şi ca o veritabilă şcoală pentru cei care aspirau să devină cântăreţi de strană.

În anul 988, imnograful Michael Madrekili realizează prima culegere de cântări ortodoxe destinate serviciilor religioase din timpul anului – cu ilustraţii şi notaţie neumatică, manuscris de referinţă. Alţi imnografi – Grigol din Khandtza şi Ioane Minchkhli au continuat munca sa.

Există trei stadii istorice în dezvoltarea cântării ortodoxe georgiene. Un prim stadiu,Sada kilo, este reprezentat de cântarea simplă a începuturilor, care însă nu era monodică, ci pe trei voci şi care este atestată începând cu secolul al X-lea. Cel de-al doilea stadiu, Namdvilo kilo, apare odată cu secolul al XI-lea şi reprezintă momentul apariţiei polifoniei bizantine, un fenomen specific Georgiei. Stadiul al treilea,Gamshvenebuli kilo este cântarea melismatică, în cadrul căreia se improvizează dup un anumit set de reguli prestabilite.

Polifonia, existentă şi astăzi în muzica ortodoxă georgiană, este prezentă şi în cântecele laice, unde este chiar mai complexă – contrapunctul la trei şi patru voci fiind o practică uzuală.

Liturghia ortodoxă în limba georgiană:

 

Compozitori contemporani

 

Rostom Aramovic Alagian, a studiat compoziţia cu Şostakovici, a scris cantate pe diferite subiecte biblice

Ioseb Bardanashvili: Sha’alu Shalom (texts from Psalms 32, 122, the Sabbath Prayer), mixed chorus, small orchestra, 1996; Psalm 121, male chorus, 1996; Psalm 123, mixed chorus, 1999;

Vakhtang (Vato) Kakhidze: Alleluja for cello, voice and organ (1994); Kyrie Eleison for brass band (1999);

Giya Alexandrovich Kancheli: Evening Prayers, for eight alto voices and chamber orchestra (1991; 3d work from the 1990–95 four-part cycle A Life without Christmas);Bright Sorrow Requiem (to the 40th Anniversary of the Victory over Fascism) (1984)

 Veronica Anghelescu

Bibliografie:

https://oca.org/PDF/Music/Chat/2006/2006-1121-chat-transcript-graham.pdf

 

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s