Pianul călător adus de Horia Mihail

Standard

Filarmonica de Stat Transilvania a avut ocazia de a găzdui un concert simfonic realizat în cadrul turneului „Pianul călător”. Acesta a avut loc pe scena Colegiului Academic în data de 20 mai şi a fost dedicat aniversării a 150 de ani de la înfiinţarea Academiei Române.

Programul serii a fost pe măsură, lucrările variind de la Preludiu la unison din Suita nr. 1 pentru orchestră de George Enescu, până la Eroica lui Beethoven. Prima parte din suita dedicată lui Saint-Saëns, celebrul preludiu, eclipsează într-o anumită măsură restul lucrării, fiind impresionant tocmai prin procedeul întrebuinţat: nimeni până atunci nu se gândise să scrie o întreagă mişcare orchestrală la unison. Acesta facilitează obţinerea unor efecte ce variază de la acumularea perpetuă  a tensiunii înspre o culminaţie dramatică, până la senzaţia de relaxare şi claritate. Dirijorul Francisco Valero Terribas a înţeles caracteristicile compoziţiei, potenţând-o în consecinţă.

A urmat Uvertura Leonora nr. 3 în Do major de Ludwig van Beethoven, cel mai des interpretată dintre cele trei omonime. După această trecere lină la clasicism, seara a continuat cu o lucrare de Wolfgang Amadeus Mozart, Concertul pentru pian în re minor, K.V. 466. Horia Mihail a încântat audienţa prin claritatea sunetului şi rafinamentul exhibat. Toate intrările solistice au fost executate cu un firesc specific profesioniştilor. Un alt lucru de remarcat la interpretarea sa a fost rolul dublu pe care părea să-l aibă: în timp ce cu mâna dreaptă cânta linia melodică la pian, stânga se mişca în aer potrivit muzicii orchestrei, dirijând-o. De multe ori părea că-l secondează pe Terribas.

Publicul a apreciat prestaţia solistului, astfel încât, în ciuda dezamăgirii că o persoană din primul rând aplaudase între partea întâi şi a doua a concertului, Horia Mihail a acceptat să susţină un bis, de data aceasta din repertoriul romantic (Chopin).

Bogat până aici, programul nu s-a încheiat cu Mozart, însă. După terminarea pauzei, Orchestra Filarmonicii a interpretat Simfonia nr. 3 în Mi bemol major, op. 55 de Beethoven, cunoscută îndeobşte sub numele de Eroica. Alcătuită din patru mişcări, simfonia debutează cu un acord de treapta întâi ce stabileşte fără echivoc tonalitatea. Pe urmă, tema este introdusă de violoncel şi preluată de celelalte instrumente. Acestui început triumfător i se datorează şi titlul programatic.

Deşi dificil de urmărit pentru un ascultător neexperimentat, concertul a fost o surpriză consistentă şi a meritat audiat în totalitate. Dincolo de măreţia Simfoniei a treia, nu lezez pe nimeni remarcând că în centrul atenţiei tuturor a stat Concertul pentru pian.

 Diana Săsărman

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s