Is This the Real Life? Is This Just Fantasy? Queen la București

Standard

Is This the Real Life? Is This Just Fantasy?

Queen la București

 Câteodată, rar, visele cele mai scumpe devin realitate.

13502701_10153645538132727_6774808916098751159_oAm avut bucuria, pe 21 iunie 2016, să-mi împlinesc un astfel de vis și să particip la concertul legendarei formații Queen – pentru prima dată la București. Deși celebrul și multiubitul solist Queen, Freddie Mercury, nu mai este de ani buni printre noi, membrii formației – și cu deosebire chitaristul Brian May și bateristul Roger Taylor – nu au dorit să lase uitarea să se aștearnă peste excepționalele creații realizate împreună, astfel că au continuat să le interpreteze în concert, păstrând vie amintirea acestora și devotamentul fanilor. Începând cu anul 2011, formației i s-a alăturat tânărul muzician Adam Lambert, prezență excepțională, ce a reușit să se integreze în mod organic formației, fără însă a fi un ‘alt Freddie’ – ci pur și simplu el însuși, un interpret cu personalitate, prezență scenică, farmec – și, mai presus de toate, cu o voce fantastică de peste trei octave, comparabilă – fie și numai sub acest aspect – cu performanțele Arethei Franklin sau ale lui Whitney Houston. Versatilitate, control perfect, mobilitate desăvârșită – caracteristicile unei voci care m-a convins și m-a cucerit.

Trupa Queen și-a început activitatea în anul 1970 la Londra, în Anglia. Formula originală  îi cuprindea pe Freddie Mercury (voce, pian), Brian May (chitară, voce), Roger Taylor (tobe, voce) și John Deacon (chitară bas). Albumul lor de debut, intitulat chiar Queen, a fost lansat în 1973. A urmat Queen II în 1974, dar succesul a venit abia în toamna anului 1974, cu albumul Sheer Heart Attack și apoi, în 1975, cu A Night at the Opera – album ce a adus recunoașterea internațională. Pe acest album este inclusă și celebra piesă Bohemian Rhapsody, la care mă voi referi mai pe larg în cele ce urmează. În 1977, au lansat albumul News of the World – cuprinzând hituri ca We Will Rock You și We Are The Champions. Formația a lansat, în total, 18 albume, toate ajungând pe primele poziții ale clasamentelor – și 18 single-uri, primind numeroase premii și distincții, inclusiv Outstanding Contribution to British Music Award. 

Citeam comentariile post-concert pe diferitele forumuri și rețele de socializare – cum că formația Queen nu mai e Queen fără Freddie, sau că prea-tânărul Adam Lambert deformează substanța intimă a celebrelor melodii. Nu. Queen continuă să fie, aducând prin fiecare concert un omagiu lui Freddie Mercury (un omagiu ce este, de fiecare dată, anunțat și dedicat ca atare de către membrii formației și actualul solist, în fața a zeci și sute de mii de spectatori – și așa s-a întâmplat și de data aceasta la București). Queen continuă  fie prin eforturile meritorii ale lui Brian May și Roger Taylor (basistul formației, John Deacon, s-a retras din activitatea muzicală csx). Queen continuă să fie Queen, alături de Adam Lambert.

Scan_20160710Născut în 1946 în Zanzibar (Tanzania de astăzi) Freddie Mercury (Farrokh Bulsara) și-a petrecut prima parte a vieții în orașul natal, Stone Town, apoi în India, sosind în Anglia în adolescență. Personalitate electrizantă, jovial și excentric pe scenă, cu o imaginație debordantă și o voce cu un ambitus excepțional de patru octave, bun pianist și compozitor de geniu, Freddie Mercury este considerat de numeroși critici ca fiind cel mai bun cântăreț din toate timpurile (clasamentele realizate de Blender și MTV2). Revista Rolling Stone îi conferă poziția 18 în topul celor mai buni cântăreți din lume. Despre vocea lui Freddie, soprana Montserrat Caballé, alături de care formația a înregistrat un album, afirma că este strălucitoare, având o frazare subtilă, atent timbrată și modulată, fără cusur.

Brian May, colegul său de trupă și unul dintre prietenii cei mai apropiați, s-a născut în 1947. Înainte de a fonda trupa Queen alături de Freddie și Roger, el a cântat în trupa Smile. Pe parcursul anilor, și-a perfecționat constant tehnica interpretativă, fiind, de asemenea, autorul mai multor piese de succes din repertoriul Queen, printre care și We Will Rock You, Tie Your Mother Down, I Want It All, Who Wants To Live Forever, Show Must Go On. Este, de asemenea, un excelent pianist și interpret vocal. Și-a construit singur chitara pe care cântă în majoritatea concertelor, Red Special, pe când avea doar 16 ani – dintr-o bucată de lemn vechi dintr-un șemineu.

În afara activității muzicale, Brian May desfășoară și o bogată activitate științifică în domeniul astrofizicii, domeniu în care a efectuat studii doctorale, având contribuții importante.

Roger Taylor s-a născut în 1949 în Anglia, fiind unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați bateriști pe plan mondial. A desfășurat, de asemenea, o bogată activitate componistică, semnând cel puțin o piesă pe fiecare album. These Are the Days of our Lives, Innuendo, Under Pressure sunt creațiile sale; este coautorul hitului Radio Ga Ga (se povestește că Roger Taylor a început să schițeze acest cântec atunci când fiul său începuse să vorbească, el rostind accidental această sintagmă), A Kind of Magic, Invisible Man – toate, piese în care componenta ritmică este esențială, piese pline de energie și vivacitate. Roger Taylor cântă la multiple alte instrumente – chitară acustică, pian, chitară bas. A colaborat cu mulți alți muzicieni – Eric Clapton, Roger Waters, Phil Collins, Elton John Bon Jovi.

Last, but not least, John Deacon, o prezență mai discretă, s-a născut în 1951. S-a alăturat formației Queen la 19 ani, în 1971, la chitară bas, dar și în calitate de compozitor, fiind, la rândul său, autorul mai multor hituri: You’re My Best Friend, Another One Bites the Dust, I Want to Break Free. Moartea lui Freddie Mercury, în 1991, l-a afectat foarte tare, astfel încât a decis să nu mai participe la proiectele muzicale ce aveau în vedere continuarea activității trupei și păstrarea memoriei lui Freddie, proiecte inițiate și promovate de Brian May și Roger Taylor, alegând să se retragă din activitatea muzicală.

Încă dinainte de a-l fi auzit, am știut că Lambert trebuie să fie un muzician deosebit – în primul rând pentru că are girul lui Brian May. Născut în 1982, este un cântăreț de origine americană, dar și compozitor și actor. A devenit cunoscut în urma prezenței sale în cadrul show-ului American Idol, ediția  opta, din anul 2009. În același an și-a lansat albumul de debut, For Your Entertainment, construindu-și o solidă carieră solistică, dar colaborând cu diferite formații, printre care, mai ales, Queen, începând cu anul 2011. Alături de Brian May și Roger Taylor, Adam Lambert a participat la un turneu mondial între anii 2014-2016.

Lui Brian May îi datorez, în plan artistic și personal, foarte mult. Aveam, poate, doisprezece ani când am văzut pentru prima dată la televizor un concert Queen. Întâmplarea a făcut ca prima piesă pe care am ascultat-o, neprinzând concertul de la început, să fie un solo de chitară interpretat de Brian May pe celebra sa chitară, Red Special. De atunci, l-am reascultat, firește, de sute de ori, însă până astăzi îmi amintesc interpretarea aceea – modul în care, aplecat deasupra chitarei, cu chipul acoperit de părul său bogat, savura fiecare notă; întârzieri, apogiaturi și flajeolete executate cu grație, cu o infinită grijă și, mai ales – cu ceea ce mi s-a părut atunci a fi un respect desăvârșit față de actul interpretativ. Acesta este un muzician complet, perfect, mi-am spus eu, iubindu-l din acea primă clipă, până astăzi, și pentru totdeauna, pe Brian May. Și astfel, am hotărât și eu să devin muzician.

Am reascultat, live de data aceasta, acel solo de chitară, la București – văzându-l – pentru prima dată – pe idolul din copilărie. Aceeași grijă – aceeași grație, același respect pentru instrument, pentru compoziție, pentru public. Da, am realizat încă o dată că așa este (trebuie să fie) muzicianul desăvârșit și, de aceea Brian May este în continuare pentru mine un model și un ideal – și nu numai ca muzician, ci și ca om de știință și activist.

Multe dintre piesele formației Queen sunt adevărate lecții de compoziție. Piesa mea preferată, Lily of the Valley, nu a fost interpretată la București; dar regretul meu a fost rapid compensat de buchetul de piese selectat și de extraordinara punere în scenă: lumini, culoare, proiecții, lasere – un spectacol total ce s-a adresat tuturor simțurilor, o experiență potențată de împărtășirea ei cu un public respectuos și devotat, care știa fiecare vers al fiecărui cântec pe dinafară, capabil să se dezlănțuie cântând, dar și să murmure șoptit la invitația membrilor formației! Bătăi din palme la unison și lacrimi de bucurie au însoțit piese celebre ca Another One Bites the Dust, Fat Bottomed Girls, Don’t Stop Me NowA Kind of Magic, Under Pressure, Radio Ga Ga; repertoriul a cuprins nu numai piesele pline de dinamism, cu o ritmică antrenantă, energică, ci și lucrări de o factură mai lirică – Somebody To LoveWho Wants To Live Forever, interpretată cu profundă nostalgie și sensibilitate, și cred că acest moment a reprezentat cel mai sincer omagiu adresat lui Mercury.

Bohemian Rhapsody! Să asculți live Bohemian Rhapsody, un moment de bucurie deplină, pură, împărtășit de toți cei prezenți. Lângă mine, un domn de vreo 60 de ani își împreunase mâinile la piept ca la rugăciune și încremenise, incapabil, măcar, de a mai cânta.

Bohemian Rhapsody este unul dintre single-urile cele mai bine vândute din toate timpurile. Piesa a fost compusă de Freddie Mercury în 1975 și este construită pe forma suitei, cuprinzând mai multe articulații melodice în diferite stiluri, contrastante și totodată sudate în mod organic: o introducere a cappella la cinci voci, în si bemol major (Is this the real life? Is this just fantasy?), un fragment de baladă rock (Mama, just killed a man… Carry on, carry on, as if nothing really matters), un pasaj cu sonorități de operă (Scaramouche, Scaramouche, will you do the fandango? … Let me go; versurile îi mai menționează pe Galileo, Figaro, Belzebub și Bismillah), un moment hard-rock (excepțional executat de Brian May, iar versurile se adresează aici unui ipotetic tu – Can’t do this to me, baby!) și o concluzie în cadrul căreia se modulează pasager la diferite tonalități – si bemol mixolidic, si bemol major, do minor (Nothing really matters…)

queen-freddie-mercury-bohemian-rhapsody-full-scores-3-1024

queen-freddie-mercury-bohemian-rhapsody-full-scores-4-638

Ultima piesă din concertul Queen la București a fost nu mai puțin celebra We Are the Champions, imn de bucurie cântat la unison de un public ce a fost la mare înălțime; versurile se potrivesc foarte bine la finalul acestui articol…

 

But it’s been no bed of roses

No pleasure cruise

I consider it a challenge before the whole human race

And I ain’t gonna lose!

Veronica Anghelescu

Imaginea cu Freddie Mercury reproduce o ilustrată realizată de Mihnea Răducu

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s