Music! Gabriel Mălăncioiu: Zamolxis

Standard

“Zamolxis” pentru trompetă şi orchestră de coarde

 

“Zamolxis” este o lucrare concertantă, rolul solistic fiind încredinţat trompetei. Are o structură pentapartită, înaintea fiecărei părţi fiind recitat un scurt fragment  din cartea lui Remer Ra, “Legile lui Zamolxe”. Nu este urmărit caracterul programatic, în sensul în care muzica ar fi o ilustrare a textului literar, ci mai degrabă textul poate deveni o posibilă cheie de a pătrunde în universul sonor creat.

Prima parte a lucrării doreşte a crea un univers sonor cu rezonanţe arhaice, arhetipale. Ȋn acest scop simplitatea şi un anumit primitivism sunt urmărite de-a lungul întregii părţi, folosirea unui moduri cu număr limitat de sunete contribuind la crearea unui lumi sonore, în care temporalitatea liniară este suspendată. Textul folosit înaintea părţii întâi: “Dincolo de curgerea timpului şi de cugetarea zeilor, este Focul cel Viu şi Veşnic, din care vin toate şi prin care fiinţează toate cele ce sunt. Totul şi nimicul sunt suflarea Sa, golul şi plinul sunt mâinile Sale, mişcarea şi nemişcarea sunt picioarele Sale, nicăieri şi peste tot este mijlocul Său, iar chipul Său este lumina.”

Partea secundă este contrastantă în primul rând la nivelul temporalităţii care devine liniară prin prezenţa unei pulsaţii stabile. De-a lungul întregii părţi se încearcă echilibrarea dinamică a unor perechi polare urmărite la nivelul timbralităţii, al dinamicii, al densităţilor sau al registrelor. Textul ce este recitat înaintea părţii secunde: “După orice zi vine şi noaptea, şi după iarnă vine primăvara, căci aşa este rânduit şi aşa este firea lucrurilor. Toate cele ce se văd, se nasc, cresc şi apoi se întorc de unde au plecat. Doar firea lucrurilor rămâne pururi, iar aceasta are nenumarate şi nesfarşite ramuri, şi asemenea izvoarelor minţii şi sufletului tău, ele nu se arată la vedere.”

Partea a treia crează o lume sonoră aparte prin pizzicato-urile coardelor, etericele sunete armonice şi datorită sunetului surdinat al trompetei. Intervalul de sextă este des întâlnit atât la nivelul discursului melodic cât şi în structurile armonice. Textul folosit înaintea părţii a treia: “Este o floare mai frumoasă ca cealaltă ? Este un izvor mai limpede decât altul? Este un fir de iarbă mai presus de un altul? Fiecare are tăria, frumuseţea şi priceperea lui. Cele de sus îşi au rostul lor şi cele de jos îşi au rostul lor, cele mari îşi au rostul lor şi cele mici îşi au rostul lor, cele ce au fost şi-au avut rostul lor şi cele ce vin îşi vor avea rostul lor.”

Partea a patra readuce atmosfera mai frământată întâlnită în partea secundă. Se remarcă revenirea obsedantă a culminaţiei pe sunetul Si, ce apare atât în discursul trompetei, cât şi la orchestra de coarde. Textul folosit înaintea părţii a patra: “Dar iată că unde este iubirea poate apărea şi ura, unde este voinţa poate apărea şi delăsarea, unde este curajul poate apărea şi frica, unde este rabdarea, poate apărea şi graba şi unde este modestia poate apărea şi trufia. Căci mişcatoare sunt şi cele ce se văd şi cele ce nu se văd din fiinţa omului.”

Inspirat de mitul eternei reîntoarceri, ultima parte revine la expresia primei părţi a lucrării. Textul folosit înaintea ultimei părţi: “Deschideţi bine ochii, căci cel ce face, cel ce simte şi cel ce gândeşte sunt asemeni norilor care vin şi pleacă, dar cel ce vede prin ochii tăi este veşnic şi lumina sa este fără umbră. El este dincolo de viaţă şi moarte, dincolo de bine şi rău, dincolo de frumos şi urât, dincolo de curgerea timpului.”

Lucrarea îi este dedicată lui Sergiu Cârstea, care a realizat prima audiţie a lucrării alături de orchestra Filarmonicii din Bacău, dirijată de Ovidiu Bălan în cadrul Festivalului “Zilele muzicii contemporane”.

 Gabriel Mălăncioiu

 

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s