Requiem… ad Vitam Aeternam

Standard

Matricea, o realitate iluzorie, simulată inteligent după modelul lumii din 1999, ține populația umană docilă  sub control. Înăuntrul Matricei, un grup de oameni liberi sunt capabili să încalce legile fizicii, având puteri super-umane. În războiul său împotriva maşinilor create în secolul XXI, personajul principal, Neo, promite că  le va arăta oamenilor înrobiți în virtualitatea sistemului lumea reală, unde „orice e posibil”. (“The Matrix”)

 

Marius-Vajoaica-8Întocmai ca Neo, personajul filmului “The Matrix”, compozitorul Cain Katsumi Yokoyama este un revoltat. Marcat de impactul tragic asupra Japoniei pe care l-a avut tsunami-ul devastator din 11 martie 2011, Cain Katsumi Yokoyama şi-a convertit revolta – cum altfel ar fi putut-o face, mai bine, un artist? – în conceperea unei partituri de proporţii, propriul strigăt de durere metamorfozat într-o meditaţie asupra morţii şi vieţii (în această ordine). Închinând lucrarea odihnei sufleteşti a victimelor dezastrului care a afectat nord-estul Japoniei, compozitorul o elaborează pe parcursul a nu mai puţin de trei ani (2011-2014), hotărând ca interpretarea să aparţină unui instrument solo.

Aşa cum Neo, în realitatea iluzorie în care-şi duce existenţa, conştientizând-o, reuşeşte să se elibereze, devenind capabil de a încălca legile fizicii, Requiem-ul lui Yokoyama transcende moartea, devenind ad Vitam Aeternam. Gândită să coincidă cu comemorarea a 5 ani de la evenimentele tragice din 2011, prima audiţie publică a piesei (din 11 martie 2016) a situat în centrul atenţiei trombonul, „instrumentul sacru”, dar şi interpretarea încărcată de expresivitate a lui Barrie Webb. Special pentru acel debut, constructorul de instrumente Michael Rath i-a pregătit lui solistului englez un trombon bicolor, roşu-negru, a cărui imagine să susţină vizual gestualitatea fonică, încărcată de semnificaţii.

Marius-Vajoaica-9 1Derulându-se pe parcursul a nu mai puţin de 50 minute, Requiem-ul semnat de Cain Katsumi Yokoyama reprezintă, în manieră expresionistă, reacţia compozitorului la violenţa acelei catastrofe naturale, reacţie ce reflectă – în stratul său esenţial – atitudini de sorginte ritualică, similare celor din teatrul Nō. Cele nouă secţiuni ale amplei lucrări (preluate, ca denumire şi evoluţie cronologică, din binecunoscuta structură a missei funebre catolice): Kyrie – precedată de o scurtă introducere, Introit, Offertorium, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei, Lux aeterna, Libera me şi In Paradisum aduc în central atenţiei o reevaluare personalizată a sentimentului religios; lăsând în urmă virtualitatea unei încadrări stilistice în tipare standardizate, fiecare din cele nouă părţi utilizează, la nivelul parametrilor melodico-ritmici, tehnici de modelare sonică din arsenalul contemporan (inclusiv zgomote), asamblate cu grijă într-un traseu structural ce emană o acumulare emoţională care surprinde prin originalitate.

În după amiaza zilei de 25 mai, intenţia compozitorului japonez de a condensa o întreagă orchestră – cu formaţia corală adiacentă – într-un trombon solo s-a materializat, prin intermediul glasului particularizat al instrumentului lui Barrie Webb din sala Auditorium a Universităţii Naţionale de Muzică, într-un demers revelator ca substanţă dramatică, teatralitatea actului interpretativ completând cu măiestrie imaginea complexă a partiturii. Încercând să-şi depăşească propria condiţie solistică, trombonistul englez a oferit auditoriului o versiune plină de forţă asupra lucrării, metamorfozând-o într-o veritabilă provocare pentru virtuozii acestei surse instrumentale care vor fi tentaţi, de-acum înainte, să şi-o introducă în propriul repertoriu de concert.

Loredana BALTAZAR

Foto: Marius VÂJOAICA

www.creativelight.ro

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s