Falling in love… with love

Standard

Acesta este titlul unui “song” compus de compozitorul american Richard Rogders pe textul partenerului său de creație artistică, Lorentz Hart. Song-ul este parte din musicalul “The boys of Syracuse” care a avut premiera în 1936, bineînțeles, pe Broadway.

Ca multe alte song-uri compuse de cei doi parteneri, acesta a devenit repertoriu “standard” de jazz, ulterior mulți instrumentiști celebri interpretând această piesă (în manieră instrumentală, fără text).  Ceea ce atrage atenția este repetiția “with love” în contextul unei expresii foarte des întâlnită în textele cântecelor “siropoase”.  Din titlul song-ului se subînțelege că este posibil să te îndrăgoștești fără dragoste…. ceea ce constituie mai degrabă un subiect din domeniul psihologiei și al psihanalizei (mă duce cu gândul la filmul regizorului/scenarist de origine norvegiană, Lars von Trier).

Este posibilă creația artistică fără sentimentul de iubire?  Dacă acceptăm ideea că agresivitatea este indiciul lipsei manifestării iubirii, observăm că în istoria Artei există manifestări agresive în toate domeniile artistice, de la muzică la pictură, sculptură sau design vestimentar.  De altfel, filosoful Umberto Eco a realizat două compendii despre “Istoria frumuseții”, respectiv “Istoria urâtului”.

În plan social (mundan) prezența sentimentului de iubire îl determină pe simplul lucrător la ghișeu să fie amabil, pe meșterul instalator să lucreze cu conștiință, pe medic să-și pună toată știința și energia în salvarea unei vieți, pe profesor să fie responsabil de viitorul elevului său etc.

Agresivitatea în sunet, culoare, formă, cuvânt, gest sau în relațiile interumane, indică absența iubirii. Unii specialiști descriu vulgaritatea ca pe o atitudine opusă relației “caste” de iubire…  Vulgaritatea este prezentă în formele moderne de “artă”, în special în cinematografie și în producțiile video-muzicale.  Scriam într-un articol precedent, din această revistă, că în muzica pop actuală există un procent covârșitor de texte din care lipsește poeticul reprezentat de metaforă.  “Iubirea” cântată în aceste texte este vulgarizată, “creatorii” textelor respective descriind, printr-un limgaj brut(al), exclusiv niște senzații nefiltrate prin discernământul “animalului intelectual”. Această formă de cultură populară este,  pe de-o parte, efectul lipsei pregătirii de specialitate a textierilor/muzicienilor, iar pe de alta a vulgarității ca expresie a agresivității, efect a lipsei capacității de empatizare… probabil.

Egoismul, se pare că este o formă agresivă de iubire de sine, fiind sentimentul opus altruismului.

Lipsa altruismului este o piedică serioasă în desăvârșirea artistică a unui creator… Prezența conflictului în opera de artă ar trebui să existe doar accidental/trecător/pasager, rezolvarea acestuia fiind un deziderat obligatoriu în vederea restabilirii echilibrului și crearea  unui sentiment de pace interioară.  Înclinația către conflict în opera de artă (cuantizată ca procentaj) indică o “traumă”, un blocaj energetic care împiedică transpunerea iubirii în opera de artă.

“Falling in love with love” se poate transpune și în munca cizmarului care își face treaba și desăvârșește creația sa cu iubire și respect față de clientul său. Respectul față de ființa umană este formă de manifestare a iubirii – ca sentiment ideal – principiul unității și al interdependenței formelor de viață fiind un reper de conviețuire.

P.S. Există câteva persoane interesante cu aplecare către ideea complementarității dinte metafizică și știință. Unul este autorul cărții “Codul lui Dumnezeu”, Gregg Braden iar celălalt este un personaj din România. Este vorba despre Dumitru Constantin Dulcan.

Ca să rămânem la granița între real și metafizic, am avut parte de o “minune” în ultimele luni. După ce mi s-a pus la dispoziție orchestra filarmonicii din Minsk/Belarus iar televiziunea de stat din Belarus a filmat Poemul meu de jazz simfonic, am primit un mesaj…  Sunetistul din Minsk, cel care a colaborat cu televiziunea Belarus3, deținea și masterul audio stereo cu înregistrarea integrală a concertului !?  În acest mod, pe lângă DVD-ul cu filmarea realizată de televiziunea Belarus 3, avem posibilitatea de a produce și un nou CD cu masterizarea stereo impecabilă realizată “cu iubire”, bucurie și profesionalism de inginerul de sunet Uladzislau Kirushchanca.

Oferim spre audiție lucrarea “Jazz Passacaglia” cu noua masterizare audio stereo. Reamintim faptul că grafica copertei DVD-ului este realizată de Stefan Bocioaca – JazzWorldQuest.com  :

1

 

Prof.dr.Florin Raducanu http://jazzworldquest.com/florin_raducanu/

 

 

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s