SLEEP TIGHT, cu Daria Tudor și Iida Antola

Standard

Trecând în revistă constelația numelor interpretative care au performat în ultimul timp, în cadrul Stagiunii de marţi seara, pe scena Sălii mici a Filarmonicii ”George Enescu” – multe dintre acestea aparținând unor foști absolvenți sau actuali elevi ai Colegiului Național de Arte ”Dinu Lipatti” – am optat pentru recitalul cameral din 11 aprilie, care aducea în atenția auditoriului, alături de pianista Daria Tudor, o prezență inedită: cea a sopranei finlandeze Iida Antola.  După ce în luna martie a anului trecut 2016, Daria Tudor a concertat în Stagiunea de marți seara alături de violonista japoneză Mao Konishi împreună cu care alcătuiește “Duo Presto”, pianista și-a propus să introducă, în fața publicului român, figura unei personalități solistice care îi este colegă la Universität der Künste (UdK) din Berlin. Încă din semestrul al doilea al primului an de studii, Daria Tudor a fost admisă ca asistent-student acompaniator de lied la clasa prof. Axel Bauni, contactul cu soprana Iida Antola – masterand al aceleiași universități – fructificându-le amândurora ocazia de a aborda, cu vizibil interes și pasiune, pagini de referință din repertoriul universal, cu precădere contemporan.

Recitalul lor a debutat cu două momente marcate interpretativ de către Daria Tudor, cumulând deschiderea către virtuozitatea solistică de tip romantic și explorările imaginative în domeniul descriptivismului sonor: Studiul nr. 6, în la minor (Temă cu variațiuni) după Paganini și Mephisto–Vals de Franz Liszt. Gestica elegantă și precisă a pianistei, ca și preocuparea minuțioasă pentru fiecare detaliu microstructural pe care s-a bazat construcția echilibrată a edificiilor formale au caracterizat această primă secvență din program, care avea să fie urmată de momente remarcabile din punct de vedere expresiv; datorate conjuncției rafinate dintre sonoritatea instrumentală și amplul spectru coloristic al intervențiilor vocale, aceste momente au conferit serii valența unui act artistic de o calitate cu totul specială.

Tripla fațetă a personalității Iidei Antola – soprană, dirijoare de cor și compozitoare – i-a înlesnit apropierea de universul deloc facil al muzicii actuale, trezindu-i preocuparea pentru arhitecturarea unei structuri de recital mai complexe, în interiorul căreia, așa cum s-a întâmplat și la Ateneul Român, s-au creat punți între tipare tipic romantice (precum liedurile aparținând lui Franz Schubert – Tu ești liniștea, Suleika, Noapte și vise), moderne cu influențe post-romantice și impresioniste, dar și atonal-expresioniste. Intitulat SLEEP TIGHT, conceptul programului vocal-instrumental cizelat cu acribie a expus alternativ mostre din stilurile menționate, soprana finlandeză probându-și tehnica vocală și măiestria interpretativă prin acest slalom între atitudini și gesturi diferite.

Am ascultat, înlănțuite cu inteligență și sensibilitate, patru dintre cel Şapte lieduri timpurii ale lui Alban Berg, inoculând o ambianță nocturnă, post-romantică cu irizări impresioniste, unul din momentele absolut emoționante ale recitalului prin timbralitatea sa sugestivă reprezentându-l imagistica sonoră a Privighetorii. Cele două lieduri din ciclul Ende der Handschrift au fost ancorate într-o zonă diametral opusă, tablourile Pădurii de vis și al metropolei new-york-eze dramatizând, inspirat, traume psihologice ”exorcizate” prin reflectarea lor în muzică.  Retorica specifică liedurilor schubertiene, înveșmântată într-un plus de culoare și pasiune, dar și un – poate – surprinzător spirit ludic (valorificat în Suleika) au constituit punctul de echilibru al serii, urmând ca derularea fonică a monologului din piesa Stella a lui Goethe în versiunea concepută recent (în 2014) de către compozitorul Aribert Reimann – Der blick war‘s, der mich ins Verderben riss – să canalizeze întreaga energie a cuplului Iida Antola–Daria Tudor către acumulări tensionale cu accente predominant teatrale și tente paroxistice.

Puternica impresie lăsată de dinamismul întregii derulări, fără pauză, a întregului recital, demn de orice podium de concert la nivel – cel puțin – european, a fost răsplătită cu aplauze pe măsură de către spectatori, apreciind la superlativ ținuta de excepție a acestui eveniment artistic pentru care ambele protagoniste merită din plin felicitări!

 

Loredana BALTAZAR

20170411194952 (1)20170411193013 (3)20170411192805 (2)

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s