Sări la conţinut

Raga, de la filosofie la teoria muzicii

octombrie 24, 2010
tags:
de no14plusminus

Era, întra-adevar, începutul nopţii – rathi pratham prahar – pe Lipscani. Victor Marius Beliciu, la sitar, şi trupa lui, Turya, pornisera Desh raga, cinci note în coborâre, şapte în urcare. Cine a auzit Vande Mataram, şi muzica şi ţara (desh) i s-ar meni.

La represalii per publicarea Doinei-Eminescu, în 1983 (centenar) i-am spus rectorului Gurbaksch Singh, care mă apăra, aceasta este Vande Mataram a noastră (a românilor), Bande Mataram s-a publicat în traducere românească, iar în Latinitas am tipărit Doina în hindi – versiune de Vinod Seth, şi engleză – Nilima Das şi subsemnatul; Vinod a scris şi un poem propriu, Doina desh; o însoţire neforţată între raga şi doină. Ragă Abhai că aş distruge limba română, tot raga (pronunţat rag, cum aş rage/răgea şi eu), tot doina dăinuie, iar adevărul sanscrit (sat) se resemnifică sat, dumnezeu (om/aum, cf. „Au cine-i zeul cărui plecăm a noastre inimi”, Eminescu) se citeşte la noi om.

Pe Ravi Shankar în duet cu fostul lui cumnat Ali Akbar Khan (nu vorbiseră douăzeci de ani şi acum se certau în instrumente, sitar – veena, l-am ascultat spre miezonoptică, încheind cu tilana. Iar raga bhairavi mi se vizualizează prin  Raja Reddy dansand pe Shiva, în pas cu soţia şi fiica.

Regie serioasă, Victor mi-a făcut un semn-namaste, după două minute de alean strunit ondulatoriu, şi mi-am recitat (de el şi de Angelica Marinescu aleasă) Dharma:

spiritual dumnezeu e unul

toată creaţia lui o familie

şi fiinţele non umane

 

în spiritualitate nu–s diferenţe

subteran Ramayana e spirituală

o cale a vieţii în bună companie satsang

 

religia parte din dharma nu invers

oriunde templu imagine Rama Seeta

aminte ca mama ca tata

Soţia lui Victor, dansatoare, avea să dubleze sanctitatea raga în mişcări de bharatnatyam, aşa că o veche dedicaţie pentru Sonal Mansingh, carismatică interpretă de oddissi, am adăugat-o-plecăciune în interludiul-test din raga desh, poate şi ca o tentativă familiarizare pe româneşte cu diferenţele muzicale indo-europene, cât că o fi părut bravadă, sonind:

 

o să răsară între vis şi viaţă

Sonal sau sau dansatoarea-nmărmurită

părându-ţi-se iar petrecăreaţă

în dor de dor şi fără de iubită

gânduri din Veda disdedimineaţă

vei auzi în curgere sanscrită

apoi îţi vezi de dorul de viaţă

în ziua lungă fără o clipită

întors pe-o parte-n cânt să nu te sperii

când încă te trezesc mirate jurii

dintru o nebunie a plăcerii

cu sufletul peste surâsul gurii

sub soare răscoleşte bananierii

în dans kathakali sau manipuri

 

Aici începusem (cabotin?) cu ooomm, ca un dhvani-sunet-melodie-culoare-raga conectate la (da!) dooorr. Chiar, anii din India mi i-am lăsat dor tămăduit de ragas ascultate,  pe când Victor le-a adus la viaţă, din ce în ce mai aproape de virtuoztate, sub imperiul maeştrilor-guru, transportabil, voila, de ma aflu într-o retrăire-avatar, deodată, dinadins,  integrat în desh raga Turya. Ce-or fi gândit spectatorii nu ştiu, dar ce de aplauze pentru raga rehăruită de acest artist şi trupa lui.

Poate asemenea inclusesem, la Centenar, în Cenuşa lui Eliade / Eliade’s Ashes, însemnări la un concert de ragas de la Sala Radio:

 

busuioc tulsi

canon hindus

raga de seară

serenitate

 

persoană continuitate

unul din o mie şi nu eşti

sunetele te caută

în cunoştinţă de păcat

 

încă în yaman

pe swastika

prosperităţii

fără Hitler

 

te respiri

zei de sunete

întrupările liniştii

norocul epifaniilor

 

fiecare cu ale lui şi raga

te împresură atman

sitar secerătorul macilor

traducător de gitanjali

 

blânde sunete de prăbuşire

în dharma dansantă

mai şi plecaţi la meci

de aplauze Mircea

 

tabla-n tropot pe sitar

de întoarcere în valuri

staţi nedestructuraţi

trăznet pe raga Eliade

 

copii pe mai târziu

acestei plaurări

câte respiraţii

prepărinteşti

 

argonauţi din raga

întorcându-ne drum

cosmică

rugă

 

părinţii

Gita

Kurukshetra

raag 

 

în mintea sălciilor

nu-n palme nu acum

răgălie

răcărie

 

orga mascată în sitar

invitaţie avatar

nemaitristeţe amar

chiar ce facem cu timpul

 

cum de ţi-ai ars

partiturile sub

de profanare radiaţii

uite sonorizarea mântuirii

 

basil tulsi

hindu canon

evening raga

serenity

 

person continuity

one out of thousand but you

the sounds search you

in knowledge of sin

 

still in yaman

on swastika

of prosperity

without Hitler

 

you breath self

gods of sounds

embodiments of silence

the luck of epiphanies

 

everybody with own’s and raga

atman encercles you

sitar the reaper of poppies

translator of gitanjali

 

soft sounds of collapse

in dancing dharma

 you also go to match

of applause Mircea

 

tabla tramping on sitar

of returning in weaves

stay undestructured

thunder Eliade raga

 

children on later

of this reed islet

many breaths

prefatherly

 

argonauts from raga

returning way

cosmic

pray

 

parents

Gita

Kurukshetra

raag

 

in mind of willows

not in palms not know

ragworm

cryfish

 

organ masked in sitar

invitation avatar

no more sadness amar

just what do we do with the time

 

how did you burn

the scores under

profaning radiations

listen to sounding of salvation

 

            George Anca

*

Termenul de raga, din muzica hindusă, este sinonim cu acela de mod în teoria muzicală europeană. „Muzica indiană este o artă care vorbeşte, elaborează o idee, analizează o emoţie”, afirma Alain Danielou (Inde du nord. Les traditions musicales, p. 12-13). De ce este important acest lucru? Deoarece, mai mult decât în oricare artă – de oriunde, principiul fundamental este acela al semnificaţiei precise pe care o are fiecare element component: sunet, ritm, nuanţe, gest, vorbire, totul este esenţial şi indispensabil. De aceea, înţelegerea acestei muzici este dificilă pentru receptorul din spaţiul european.

Există un număr mare de sisteme modale raga în muzica hindusă, pentru a reda o multitudine de stări sufleteşti şi imagini artistice. Astăzi, sunt în practică aproximativ 300 de sisteme, dar scrierile mistice indiene menţionează existenţa a peste 16000 de raga.   

Muzica hindusă se bazează, în primul rând, pe improvizaţie, iar caracterul ei este fundamental solistic. De aceea, orice interpretare se transformă într-o creaţie nouă, niciodată identică alteia, înlăuntrul unui sistem sever de reguli complexe, de la care executanţii nu se pot abate. De aceea, fiecare interpret indian este, în acelaşi timp, şi compozitor.

Conform teoriei muzicale hinduse, octava poate fi împărţită în 22 de microintervale ce poartă numele de shruti, fiecare astfel de microinterval având o semnificaţie estetică şi emoţională aparte. Principalele sunete ale sistemului sunt în număr de 7 şi au următoarele corespondente:

Sha – do; semnifică sufletul etern

Ri – re; semnifică taurul; este asociat capului

Ga – mi bemol (mai sus cu o comă sintonică decât mi bemolul din sistemul european) simbolizează capra, este asociat braţelor;

Ma – fa; simbolizează bâtlanul, este asociat cu pieptul

Pa – sol; simbolizează chemarea cucului; este asociat gâtului

Dha – la; simbolizează calul; este asociat şoldului

Ni – si bemol (mai sus cu o comă sintonică decât si bemolul din sistemul european) – simbolizează strigătul elefantului şi este asociat picioarelor.

Există trei sunete care au funcţii importante în fiecare raga: sunetul polarizator (un fel de tonică), sunetul vadi (de vorbire) şi sunetul samvadi (de co-vorbire). Sunetul central conturează întreaga expresie modală, ethosul. Este tratat prin ornamentări specifice, ca şi în muzica arabo-persană, prin accentuări şi sublinieri speciale. Ornamentele melodice au un rol organic, nefiind doar simple elemente estetice de natură exterioară, aşa cum este adesea cazul în muzica europeană. Există formule ornamentale specifice fiecărui raga, formule care conturează o ambianţă modală, uneori elaborându-se ornamentări complexe chiar pentru fiecare sunet.

Putem deduce, astfel, că modurile raga nu sunt scări propriu-zise, ci prototipuri de structuri melodice caracterizând o formaţiune modală sau alta. Reducerea lor la scări este o chestiune teoretică.

Modurile indiene sunt, aşadar, caracterizate prin prezenţa microintervalelor, printr-o mare strălucire şi putere de inventivitate, prin virtuozitate.

 

Veronica Anghelescu

Bibliografie

Giuleanu, Victor. Tratat de teoria muzicii, Editura Muzicală, Bucureşti, 1986, p. 397-402.

Danielou, Alain. Inde du nord, Paris: Buchet/Chastel, 1966 (Institute International d’Etudes. Les traditions musicales.), p. 12-13

No comments yet

Lasă un răspuns

Note: You can use basic XHTML in your comments.

Abonează-te la acest flux de comentarii prin RSS